لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

مجید توکلی در اعتصاب؛ «حتی به وکیل مجید هم اجازه ملاقات نمی دهند»


چندى پيش خانواده مجيد توكلى، در نامه اى سرگشاده به آيت الله صادق لاريجانى، رياست قوه قضائيه جمهورى اسلامى، موارد تخلف قوه قضائيه در روند رسيدگى به پرونده او را بر شمرده و خواستار بازنگرى در اين روند شده بودند.
چندى پيش خانواده مجيد توكلى، در نامه اى سرگشاده به آيت الله صادق لاريجانى، رياست قوه قضائيه جمهورى اسلامى، موارد تخلف قوه قضائيه در روند رسيدگى به پرونده او را بر شمرده و خواستار بازنگرى در اين روند شده بودند.
مجيد توكلى از اعضاى شوراى مركزى دفتر تحكيم وحدت كه پس از سخنرانى در اجتماع دانشجويان دانشگاه صنعتى امير كبير در روز ۱۶ آذر بازداشت شد و مدت ها در انفرادى بود از سه روز پيش دست به اعتصاب غذاى خشك زده است. او در اعتراض با انتقال مجدد خود به سلول انفرادى چنين تصميمى گرفته است.

اين فعال دانشجويى در دادگاه بدوى به هشت سال و نيم حبس تعزيرى و پنج سال محروميت از فعاليت هاى اجتماعى محكوم شد، اما به اين حكم اعتراض كرده و هم اكنون اعلام نتيجه تجديد نظرخواهى اين حكم را انتظار مى‌كشد.

چندى پيش نيز خانواده مجيد توكلى، در نامه اى سرگشاده به آيت الله صادق لاريجانى، رياست قوه قضائيه جمهورى اسلامى، موارد تخلف قوه قضائيه در روند رسيدگى به پرونده او را بر شمرده و خواستار بازنگرى در اين روند شده بودند.



على توكلى، برادر اين دانشجوى زندانى، در گفت و گو با رادیو فردا از آخرين وضعيت مجيد توكلى می گوید:

علی توكلى: مجيد بعد از اين كه به دستور دادستان مجددا به انفرادى منتقل شد، به اعتصاب غذاى خشك دست زده. نه آب مى خورد و نه غذا.

ما نامه نگارى زيادى كرديم. همين چند وقت پيش نامه اى به آقاى لاريجانى بود كه منتشر هم شد. چون خيلى اقدام كرديم كه آن را دستى بدهيم خدمت ايشان. نشد. ما اين را منتشر كرديم. من خودم شخصا بارها مراجعه كرده ام با مسئولان قضايى صحبت كنم. به ما اجازه نمى دهند. هيچ وقت به ما اجازه ندادند صحبت كنيم.

علی توکلی
امروز (سه شنبه) به ما خبر دادند كه حال مجيد خيلى وخيم شده است. چون به شدت بيمار است و مشكل داشت و حتى چندين بار به بهدارى اوين مراجعه كرده. يكى از دوستان مجيد از داخل تماس گرفت و گفت حال مجيد خيلى بد شده، شديدا سرفه مى كند و هر كارى هم مى كنيم آب نمى خورد.

آقاى توكلى، بعد از اعتصاب غذاى خشك مجيد، آيا تماسى با او داشتيد و توانستيد از حال و روزش با خبر شويد؟

نه. چون ايشان را منتقل كردند به انفرادى و اين هم يكى از دوستان او شنيده. حالا از ماموران احتمالا شنيده. اطلاع دادند گفتند اگر مى شود كارى كنيد. به وكيلش خبر دهيد و اقدامى كنيد كه از اين وضعيت بيايد بيرون. ما هم با وكيلش تماس گرفتيم. آقاى دادخواه گفت به من اصلا اجازه ورود نمى دهند چه برسد درباره اين موضوع بتوانم با قاضى پرونده يا كس ديگرى صحبت كنم.

اشاره كرديد كه مجيد به بيمارى ريوى مبتلا شده. آيا مجيد پيش از بازداشت و تحمل چند ماه زندان هم به اين بيمارى مبتلا بوده و آيا اين بيمارى مربوط به همين روزهاى زندان مى شود؟

منشاء اين بيمارى از چهار ماه و نيم انفرادى بود كه دچارش شد. متاسفانه اين بيمارى را همچنان داشت. حالا توى اين چند وقت شديد شده بود. مراجعه كرده بود به بهدارى. چندين بار هم مراجعه داشت. اين بيمارى متعلق به انفرادى بى دليل است كه قبلا در آن بود. بيمارى نبود كه قبل از زندان داشته باشد. بيمارى را در زمان انفرادى گرفت. از ۱۶ آذر تا ۲۲ فروردين دچار اين بيمارى شدند.

آخرين تماس شما با مجيد به چه زمانى بر مى گردد؟ آيا از اعتصاب غذايش به دليل انتقال به انفرادى به شما چيزى گفته بود؟

آخرين تماس ما سه روز پيش بود. مجيد خودش تماس گرفته بود و خيلى راحت هم گفت و گو كرديم. خودش تماس گرفت. معمولا چون مادرم بيمار است هميشه تماس مى گيرد. حداقل روزى يك يا دو دقيقه تماس مى گيرد و با مادرم صحبت مى كند.

به خاطر دورى مسافت كه مادرم نمى تواند مسافرت كند تماس مى گيرد و صحبت مى كند. تماس گرفته بود و صحبت كرده بود. من هم همان روز با او صحبت كردم. گفتم چه خبر؟ گفت هيچ خبرى نيست. ما راحتيم و مشكلى هم نيست. فقط زندان مى كشيم. دادگاه تجديد نظر تشكيل شده و فعلا بلاتكليف اينجا هستيم. صحبتى از انفرادى رفتن نبود.

نمى دانم دليل اينكه مجيد رفته انفرادى چه بوده. البته چيزهايى شنيده شده كه مجيد يك مطلبى را نوشته، شايد به خاطر نامه هايى بوده كه نوشته يا به خاطر مطلبى كه نوشته، كه حالا دوستان مجيد آمدند بيرون به زودى، اين مطلب را منتشر كنند... شايد دليلش اين بوده باشد.

يك دليلش هم اين بوده كه ظاهرا دادستان مطالبى را گفته و مجيد هم واكنش نشان داده. از آنجا كه دادستانى خيلى مشكل دارد. ما خودمان هم كه مراجعيم ديديم. واقعا با مجيد مشكل دارند. چون سر ۱۵ دقيقه مصاحبه حكم سنگينى براى مجيد دادند. فكر مى كنم شايد اين باشد. شايد مجيد به خاطر چيزهايى كه به دوستانش نوشته بود، مطلبى را كه توى انفرادى نوشته و منتشر كرده...

آقاى توكلى گفتيد كه حتى آقاى دادخواه وكيل مجيد را هم به زندان راه ندادند و اجازه ملاقات با ايشان را نداشته. حالا با اين اوصاف كه حال جسمى مجيد رو به وخامت است و شما نگران سلامتش هستيد از بابت اعتصاب غذا، چه برنامه اى براى تغيير شرايط مجيد يا خروجش از انفرادى يا مجاب كردنش براى شكستن اعتصاب داريد؟ براى مثال نامه اى به مسئولان قضايى بنويسيد و يا كارهاى ديگرى انجام دهيد؟

ما نامه نگارى زيادى كرديم. همين چند وقت پيش نامه اى به آقاى لاريجانى بود كه منتشر هم شد. چون خيلى اقدام كرديم كه آن را دستى بدهيم خدمت ايشان. نشد. ما اين را منتشر كرديم. من خودم شخصا بارها مراجعه كرده ام با مسئولان قضايى صحبت كنم. به ما اجازه نمى دهند. هيچ وقت به ما اجازه ندادند صحبت كنيم.

وكيل ايشان هم كه تا امروز هنوز نتوانسته مجيد را ملاقات كند. فقط پنج دقيقه توى دادگاهى همديگر را برحسب اتفاق ديدند. سر يك جريان دادگاه بودند و مجيد هم احضار شده بود براى جلسه دادگاهش. مجيد را اتفاقى مى بينند.

تا امروز حتى بعد از اينكه دادگاه اعلام شد، حكمش اعلام شد، راى هم صادر شد ولى با اين حال بازهم نگذاشتند مجيد را ملاقات كند. حتى هفته پيش هم آقاى دادخواه اقدام كرده بودند نگذاشتند مجيد را ببينند. دليلش را هم نمى دانم چرا. خيلى در تماسيم. خيلى تماس گرفتيم.

حتى امروز چندين بار تلفن كرديم. متاسفانه گوشى را برنداشتند يا اگر برداشتند پاسخ ندادند. حالا تا مراجعه مى كنيم راهمان نمى دهند به داخل دادگاه. ساده بگويم مى پيچانند.
XS
SM
MD
LG