لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

شمار تلفات حمله به دو مسجد در پاکستان به ۹۸ تن رسید


درحالی که بر اساس آخرین گزارش‌ها تلفات حمله به دو مسجد فرقه احمدیه در لاهور پاکستان به ۹۸ نفر افزایش یافته، خبرگزاری آسوشیتد‌پرس به نقل از پلیس پاکستان ستیزه‌جویان طالبان پاکستان را عاملان این حمله معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز جمعه دو گروه از طالبان پاکستان به دو مسجد فرقه احمدیه در شهر لاهور حمله کرده و پس از پرتاب نارنجک به داخل مسجد و تیراندازی تعدادی از نمازگزاران را کشته و گروهی را نیز گروگان گرفتند.

خبرگزاری آسوشیتد‌پرس به نقل از پلیس پاکستان گزارش داد که مردان مسلح از شبه‌نظامیان طالبان پاکستان بودند که در منطقه وزیرستان شمالی در مجاورت مرز افغانستان آموزش دیده ‌بودند.

همچنین شبکه‌های تلویزیونی محلی گزارش دادند که یک گروه وابسته به طالبان پاکستان مسئولیت حملات تروریستی و اشغال دو مسجد مسلمانان در لاهور که دومین شهر بزرگ پاکستان بعد از کراچی است را بر عهده گرفته است.

اکرم نعیم، یکی از مقامات پلیس پاکستان، گفت که یکی از افراد بازداشت شده در جریان این حمله که جوانی ۱۷ ساله است به پلیس لاهور گفته است که با گروه (تحریک طالبان پنجاب) یا جنبش طالبان پنجاب در ارتباط بوده و در وزیرستان شمالی آموزش دیده است.

وزیرستان شمالی یکی از مناطق به‌شدت ناآرام پاکستان است و نیروهای طالبان از این منطقه برای ورود به خاک افغانستان و حمله به نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان استفاده می‌کنند.

پیشتر نیز روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود که فیصل شهزاد، عامل بمب‌گذاری نافرجام میدان تایمز نیویورک، نیز در همین منطقه در پاکستان آموزش دیده بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات پلیس پاکستان گزارش داد که دو تن از مهاجمان از گروه تحریک طالبان پنجاب در جریان حمله به مساجد دستگیر شده‌اند.

پیشتر ستیزه‌جویان طالبان از این روش برای حمله به مراکز دولتی و خارجی در پاکستان استفاده می‌کردند، و این نخستین بار است که فرقه‌های مذهبی در پاکستان بدین صورت مورد هجوم قرار می‌گیرند.

در همین حال وسیم سید، سخنگوی فرقه احمدیه در آمریکا، گفت که این شدیدترین حمله به این فرقه در یکصد و بیست سال اخیر بوده ‌است.

فرقه احمدیه در اواخر قرن ۱۹ میلادی در روستای قادیان در پنجاب پا گرفت و پیروان این مذهب میرزا غلام احمد، بنیانگذار آن، را پیغمبر دانسته و محمد،‌ پیامبر اسلام، را به عنوان آخرین پیامبر به رسمیت نمی‌شناسند. پیروان این فرقه هم از نظر سنی‌ها و هم از نظر شیعیان مسلمان شناخته نمی‌شوند. این فرقه حدود چهار میلیون پیرو دارد که بیشتر در شبه‌قاره هند زندگی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG