لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

«احتمال ائتلاف موشکی اعراب و اسرائیل علیه ایران»


 سامانه موشکی پیکان(ارو) اسرائیل
سامانه موشکی پیکان(ارو) اسرائیل
رویترز گزارش داده است، دولت آمريکا در حال تکميل طرح سپر دفاع ضد موشکی در خاورميانه است و به گفته مقام‌های آن کشور بخشی از اين طرح استقرار يک مرکز رادار پيشرفته در کشورهای حاشيه خليج فارس خواهد بود تا علاوه بر امکانات رادار اسرائيل بتواند با هرگونه حمله موشکی احتمالی از سوی ايران مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز دولت آمريکا به شکلی پنهانی در حال کمک به کشورهای عربی بوده تا با تقويت سيستم دفاع موشکی آنها همه را زير چتر يک سيستم دفاعی سازمان دهد. به گفته مقام‌های آمريکایی تکميل اين روند ممکن است ۲ تا ۳ سال ديگر طول بکشد. به نظر می‌رسد که طرح در حال تکميل سپر دفاع ضد موشکی خاورميانه شبيه به طرحی است که در زمان دولت جورج بوش برای اروپای شرقی و مرکزی به تصويب رسيده بود اما باراک اوباما سال گذشته آنرا لغو کرد.

اخبار و مباحث مربوط به سپر دفاع موشکی خاورميانه تاکنون پنهان نگاه داشته شده است چون دولت‌های عربی در مورد همکاری نظامی خود با آمريکا و با مشارکت اسرائيل در اين طرح بسيار حساس هستند. مرکز رادار پيشرفته اسرائيل که در سال ۲۰۰۸ توسط آمريکا احداث شد قرار است بخشی از اين مجموعه هماهنگ دفاع ضد موشکی عليه ايران باشد.

خبرگزاری رويترز می‌افزايد طراحان نظامی آمريکا معتقدند که يک مرکز قابل حمل و نقل و پيشرفته رادار در کشورهای حاشيه خليج فارس توانايی اين سيستم برای ايجاد يک سپر دفاعی در کل منظقه را به شکل چشمگيری افزايش خواهد داد. ولی تاکنون هيچيک از اين کشورها داوطلب ميزبانی و استقرار اين مرکز در خاک خود نشده‌اند.

برپایه این گزارش مقام‌هایی آمريکایی ترجيح می‌دهند که مرکز رادار در حاشيه خليج فارس در نقطه‌ای مستقر شود که بتواند به خوبی با رادار موجود در جنوب اسرائيل هماهنگی پيدا کند. يک مقام نظامی آمريکا گفت: «ايده يک چتر دفاعی منطقه‌ای از مدت‌ها پيش مطرح بوده است ولی اکنون به نظر می‌رسد که اجزاء اين طرح در حال شکل‌گيری هستند.»

تنها مورد ديگر از اين نمونه مرکز رادار پيشرفته – از نوع AN/TPY-2 - به غير از اسرائيل ، در سال ۲۰۰۶ در ژاپن مستقر شده است و هدف آن مقابله با هرگونه حمله احتمالی موشکی از سوی کره شمالی است.


تسريع مراحل تدارکاتی و ساخت

به نوشته خبرگزاری رويترز تدارک تقويت سيستم دفاع موشکی در حاشيه خليج فارس در دو ران رياست جمهوری جورج بوش آغاز شد و اين برنامه در دوران رياست جمهوری باراک اوباما تسريع شده است. مقام‌های دولت آمريکا می‌گويند مرتبط ساختن دو مرکز رادار پيشرفته در منطقه خاورميانه بيشتر با مشکلات و موانع سياسی روبرو است تا مشکلات فنی. يکی از يان موانع سياسی همکاری بين دولت‌های عربی منطقه است که به طور تاريخی به يکديگر اعتماد ندارند.

هيلاری کلينتون وزيرخارجه آمريکا اولين مقامی بود که پيشنهاد کرد برای مقابله با خطر ايران کشورهای عربی حاشيه خليج فارس در يک سيستم دفاعی مشارکت کنند. برخی از منتقدان در آن زمان گفتند که پيشنهاد وی در حقيقت به نوعی پذيرش اين نکته است که برخورداری ايران از سلاح هسته‌ای اجتناب ناپذير است.

خبرگزاری رويترز از قول کارشناسان امور دفاعی خاورميانه می‌نويسد که کشورهای عربی حاشيه خليج فارس در دوره اخير توانايی و امکانات خود برای اقدامات مشترک و هماهنگ با پنتاگون را افزايش داده‌اند. اين تغيير احتمال شکل دادن به يک سپر دفاعی ضد موشکی را در منطقه تقويت کرده است.

بخشی از تغييراتی که اين کارشناسان به آن اشاره می‌کنند گسترش تاسيسات موشک‌های زمين به هوا از نوع پاتريوت در سال‌های اخير در کويت، قطر ، امارات متحده عربی و بحرين است و به گفته مقام‌های آمريکایی انتظار می‌رود بر تعداد اين نوع موشک‌ها افزوده شود.

کارشناسان نظامی می‌گويند که سيستم رادار پيشرفته AN/TPY-۲2 در شرايطی به خوبی عمل می‌کند که تاسيسات آن در محوری به شکل کمان دورادور منطقه مورد تهديد قرار داشته باشند. هنوز مشخص نيست که کداميک از کشورهای حاشيه خليج فارس استقرار اين مرکز رادار در خاک خود را خواهند پذيرفت هر چند که به شکل بالقوه سه يا چهار کشور به عنوان نامزد احتمالی اين کار مدنظر هستند.

بهبود همکاری

خبرگزاری رويترز می‌نويسد با توجه به اينکه مرکز رادار پيشرفته در جنوب اسراييل توسط نظاميان آمريکايی اداره می‌شود کشورهای عربی ممکن است قرار گرفتن در يک مجموعه هماهنگ با آن و بنابراين تماس و همکاری با آمريکا را راحت‌تر بپذيرند. چون همکاری مستقيم با اسراييل عليه ايران برای کشورهای عربی ممکن است حساس و زيانبار باشد.

در صورت تکميل شدن اين سپر دفاعی ضد موشکی علاوه بر دو مرکز رادار پيشرفته در جنوب اسراييل و حاشيه خليج فارس مراکز و تاسيسات ضد موشکی ديگر در منطقه در اين سپر دفاعی بزرگ ادغام خواهند شد. با استفاده از اين سيستم هر کشور عضو اين پيمان دفاعی می‌تواند در عين حال موشک‌های ايران را رصد کرده و سيستم مقابله با آن را انتخاب کند.

رويترز می‌افزايد سيستم هشدار دهنده سريع اين چتر دفاعی می‌تواند با مراکز رادار ناوهای جنگی آمريکا در منطقه خليج فارس نيز مرتبط شود که از توانايی لازم برای انهدام موشک‌های دور برد برخوردار هستند.

این گزارش‌می‌افزاید، به گفته مقام‌های دولت آمريکا پيشرفت برنامه‌های موشکی ايران و سرپيچی آن از قطعنامه‌های شورای امنيت برای توقف غنی‌سازی باعث شده که کشورهای عربی در زمينه دفاع موشکی با يکديگر همکاری بيشتری داشته باشند.

رویتز در ادامه گزارش داده است، مقام‌های آمريکايی می‌گويند خطر ايران حتی باعث شده که سال گذشته کشورهای عربی به شکل خصوصی با مقامات اسرائيل مذاکره کنند. دولت اسرائيل با سرعت بيشتری به نسبت کشورهای عربی در حال هماهنگی و ادغام در سيستم دفاع ضد موشکی آمريکاست.

رويترز در پايان می‌نويسد سياست باراک اوباما برای پيشبرد سپر دفاع ضد موشکی در خاورميانه برای شرکت‌های تسليحاتی و موشکی که اين نوع تجهيزات را می‌سازند خبر خوبی خواهد بود
XS
SM
MD
LG