لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

ژنرال مک‌کریستال: ایران به ستیزه‌جویان طالبان آموزش می‌دهد


ژنرال استنلی مک‌کریستال، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان
ژنرال استنلی مک‌کریستال، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان
ژنرال استنلی مک‌کریستال، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، بار دیگر اعلام کرد که «مدارک روشنی» وجود دارد که نشان می‌دهد ستیزه‌جویان طالبان در ایران آموزش می‌بینند و از جمهوری اسلامی جنگ‌افزار دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان روز یک‌شنبه گفته است که جمهوری اسلامی ستیزه‌جویان طالبان را آموزش داده و جنگ‌افزار در اختیار آنها می‌گذارد.

وی که در جمع خبرنگاران در کابل، پایتخت افغانستان، سخن می‌گفت، اشاره کرده است که ایران «به طور کلی» با دولت افغانستان در مبارزه با ستیزه‌جویان همکاری کرده است.

ژنرال مک‌کریستال اما افزود: «اما در عین حال مدارک روشنی هم وجود دارد که نشان می‌دهد ایران در مواردی جنگ‌افزار در اختیار نیروهای طالبان قرار داده و آنها را آموزش می‌دهد که این اقدام مناسبی نیست.»

این نخستین بار نیست که فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان جمهوری اسلامی را به آموزش ستیزه‌جویان طالبان و ارسال تجهیزات برای آنها متهم کرده است، اتهامی که ایران همواره آن را رد کرده است.

حدود یک ماه پیش نیز ژنرال مک‌کریستال گفته بود که نشانه‌هایی از آموزش نیروهای طالبان در ایران وجود دارد؛ اما به گفته وی تنها عده کمی از ستیزه‌جویان طالبان در ایران آموزش می‌بینند و به نظر نمی‌رسد این اقدام بخشی از سیاست دولت ایران در قبال افغانستان باشد.

وی در آن زمان همچنین با «معقول» خواندن نقش ایران در افغانستان گفته بود: «هر چند مدارک و شواهدی هست که نشان می‌دهد ایران طالبان افغانستان را آموزش داده و برای آنها سلاح ارسال کرده است، در عین حال ایران برای اجرای برنامه‌های آموزشی افغانستان نیز کمک‌های مالی ارسال کرده است.»

در این میان فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در سخنان روز یک‌شنبه خود از اعلام جزئیات مربوط به شمار نیروهای طالبان که به گفته او در ایران آموزش می‌بینند، خودداری کرده است.

در اوایل فروردین‌ماه، روزنامه بریتانیایی ساندی‌تایمز در گزارشی با استناد به اظهارات چند تن از فرماندهان طالبان اعلام کرده بود که صدها تن از ستیزه‌جویان طالبان در اردوگاهی در نزدیکی زاهدان برای ساخت بمب‌های کنار جاده‌ای و انجام عملیات تروریستی آموزش دیده‌اند.

دو تن از فرماندهان طالبان در گفت‌وگو با ساندی‌تایمز با ذکر جزئیات به این مسئله پرداخته و گفته بودند که نیروهای شبه‌نظامی طالبان با خودرو به اردوگاهی در اطراف زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، منتقل شده و از سوی نیروهای ایرانی در لباس شخصی آموزش دیده‌اند.

بر اساس این گزارش، این آموزش‌ها از جمله شامل روش‌های کمین و حملات غافلگیرانه، شیوه ساخت و استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای و راه‌های حمله به پاسگاه‌ها و ایستگاه‌های بازرسی بوده است.

پیش از انتشار این گزارش نیز کارل آیکن‌بری، سفیر آمریکا در افغانستان، از همکاری‌های جمهوری اسلامی با ستیزه‌جویان طالبان خبر داده و با اشاره به نشانه‌های حاکی از این همکاری، آن را «آزاردهنده» توصیف کرده بود.

همچنین رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز در سخنانی در اواسط اسفندماه سال گذشته جمهوری اسلامی را به «دو دوزه‌بازی» در افغانستان متهم کرده و گفته بود ایران از یک سو ادعا می‌‌کند که حامی دولت حامد کرزی است و از سوی دیگر به اقدامات نظامی آمریکا در حمایت از این دولت لطمه می‌زند.
XS
SM
MD
LG