لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

ژاپن: جمهوری اسلامی به نفع مردم ايران غنی‌سازی را متوقف کند


کاتسویا اوکادا (راست) وزیر خارجه ژاپن در دیدار با منوچهر متکی
کاتسویا اوکادا (راست) وزیر خارجه ژاپن در دیدار با منوچهر متکی
وزير خارجه ژاپن در دیدار با منوچهر متکی گفته است جمهوری اسلامی به نفع مردم ايران، فعاليت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جمهوری اسلامی اين ملاقات را از ژاپن درخواست کرده بود و وزير خارجه ژاپن، کاتسويا اوکادا روز دوشنبه با منوچهر متکی در توکيو ديدار کرد.

پس از این دیدار وزارت خارجه ژاپن در يک بيانيه اعلام کرد: «کاتسويا اوکادا در ديدار با آقای متکی گفته اگر جمهوری اسلامی به غنی سازی اورانيوم تا حد ۲۰ درصد ادامه دهد، نمی توان جلوی تحريم های بيشتر ايران را گرفت.»

اين بيانيه همچنين می‌گويد وزير خارجه ژاپن از جمهوری اسلامی خواسته به نفع مردم ايران، غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

کاتسويا اوکادا به رسانه های ژاپنی گفته که در ديدار خود با آقای متکی، به نوعی یادآور شده که ممکن است توکيو از دور چهارم تحريم‌های ايران حمايت کند و از جمهوری اسلامی خواسته يک تصميم سياسی جدی گرفته و از تحريم های بيشتر، جلوگيری کند.

وزير خارجه ژاپن به سخنان متکی هم اشاره کرد که در اين ديدار گفته است فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی با اهداف صلح‌آميز دنبال می‌شود و نيازی به تحريم‌های بيشتر نيست.

آمريکا و کشورهای غربی فعاليت‌های اتمی جمهوری اسلامی را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می‌دانند. تهران می‌گويد فعاليت‌های اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.

در همين حال، وزير خارجه ژاپن از توافقنامه مبادله سوخت اتمی تهران استقبال کرده است. بر اساس اين توافقنامه که با کمک ترکيه و برزيل در تهران امضا شد، تبادل سوخت اتمی در برابر اورانيوم کمتر غنی شده ايران، در خاک ترکيه قرار است انجام شود.

منوچهر متکی در کنفرانس خبری مشترک با وزير خارجه ژاپن و به رغم اين که اين توافق حمايت غرب را در پی نداشته گفت که باور ندارد توافقی که با ترکيه و برزيل به دست آمده، به دليل مخالفت آمريکا به نتيجه نرسد.

روسيه و فرانسه پيشتر در پيشنهادی مشابه، به جمهوری اسلامی گفته بودند که می‌تواند در برابر خروج اورانيوم کمتر غنی شده خود، ميله‌های سوختی دريافت کند. اين پيشنهاد که حدود ۱۰ ماه پيش مطرح شد، با مخالفت تهران همراه شد.

منوچهر متکی در کنفرانس خبری خود با وزير خارجه ژاپن گفت: «توافقنامه‌ای که در تهران امضا شده، مشابه همان پيشنهادی است که قبلا مطرح بود ولی فرق آن اين است که اين توافق اخير بر اساس اعتماد متقابل به دست آمده است.»
XS
SM
MD
LG