لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

شورای امنیت حمله به کاروان کمک‌رسانی غزه را محکوم کرد


شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه با اکثریت آرا حمله به کاروان کمک‌رسانی غزه را که به مرگ دست‌کم ۱۰ غیرنظامی انجامید محکوم کرد و خواهان انجام تحقیقی «شفاف و بی‌طرفانه» در این باره شد.

شورای امنیت در بیانیه‌ای که به همین منظور انتشار داد ضمن ابراز تأسف از مرگ افراد در کاروان متشکل از شش کشتی در راه غزه گفت: «شورای امنیت اقداماتی را که به مرگ دست‌کم ۱۰ غیرنظامی انجامید محکوم می‌کند و به خانواده‌های این افراد تسلیت می‌گوید.»

هنوز دقیقاً مشخص نیست در حمله‌ای که ارتش اسرائیل حدود چهار صبح روز دوشنبه به کاروان کشتی‌های کمک‌رسانی به مردم غزه انجام داد چند نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی که اسرائیل آمار کشته‌شدگان در حمله نیروهای خود به کشتی‌ها را ۹ تن اعلام کرده، «جنبش غزه را آزاد کنید»، یکی از گروه‌های سازمان‌دهنده این کاروان،‌ میزان تلفات را بالاتر از این می‌داند، اما رقم دقیقی اعلام نکرده است.

این در حالی است که ارتش اسرائیل خود در بعدازظهر روز دوشنبه خبر از ۱۵ کشته و ده‌ها زخمی متعاقب حمله خود به شش کشتی در راه غزه داده بود.

اسرائیل مدعی است که فعالیت نیروهایش «دفاع از خود» بوده است. این کشور از هفته قبل اعلام کرده بود که اجازه نخواهد داد این کشتی‌ها وارد غزه شوند.

شورای امنیت سازمان ملل در بعدازظهر روز دوشنبه پس از جلسه‌ای اضطراری در نیویورک خواستار آزادی فوری کشتی‌ها و غیرنظامی‌هایی شد که پس از حمله زندانی شده‌اند.

چند ساعت بعد، اسرائیل اعلام کرد که از ۶۰۰ فعال سیاسی که به زندانی در جنوب اسرائیل منتقل شده بودند تنها ۴۵ نفر آزاد شده‌اند.

افزون بر قطعنامه شورای امنیت، کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نیز روز سه‌شنبه تشکیل جلسه داد تا صدور قطعنامه‌ای علیه اسرائیل را بررسی کند.

اسرائیل مدعی است که فعالیت نیروهایش «دفاع از خود» بوده است. این کشور از هفته قبل اعلام کرده بود که اجازه نخواهد داد این کشتی‌ها وارد غزه شوند.
در همین حال علاوه بر موج گسترده انتقاد از اسرائیل از سوی کشورهای جهان و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، رخداد دریایی اخیر بر برخی از همکاری‌های اسرائیل با کشورها نیز اثرات فوری داشته است.

یونان مانور هوایی مشترک خود با اسرائیل را که قرار بود در روزهای جاری برگزار شود به تعویق انداخته، و اتحادیه اروپا نیز که اسرائیل را محکوم کرده است سه‌شنبه خواهان تحقیقات کامل درباره این حمله شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با لغو ملاقات خود با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، به اسرائیل بازگشت تا به عواقب سخت ناشی از برخورد دریایی نیروهای این کشور با کاروان کشتی‌ها رسیدگی کند.

قرار بود که آقای نتانیاهو به دعوت باراک اوباما روز سه‌شنبه در کاخ سفید با رئیس جمهور آمریکا درباره روند صلح خاورمیانه و امور ایران گفت‌وگو کند.

کاروان متشکل از شش کشتی (سه کشتی مسافربری و سه کشتی باری) روز یک‌شنبه قبرس را به قصد غزه ترک کرد.

به گفته جنبش غزه را آزاد کنید،‌ این کشتی‌ها حامل بیش از ده هزار تن کمک و حدود ۶۰۰ مسافر از بیش از ۲۰ کشور جهان بوده است.
همچنین گفته می‌شود که این فعالان سیاسی قصد داشته‌اند نظر جهانیان را به «محاصره غیرقانونی غزه» به دست اسرائیل جلب کنند.

اسرائیل در ژانویه سال ۲۰۰۶، پس از آنکه گروه حماس در مناطق فلسطینی در انتخابات به پیروزی رسید، غزه را به محاصره خود درآورد و در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ حلقه محاصره را تنگ‌تر کرد.

با این حال، به گفته مارک رگو، سخنگوی دولت اسرائیل،‌ این کشور هر هفته اجازه ورود ۱۵ هزار تن کمک بشردوستانه به غزه را صادر می‌کند.
XS
SM
MD
LG