لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

«جنازه اعدام‌شدگان در محل نامعلوم دفن شده است»


شیرین عَلم هولی
شیرین عَلم هولی
چند تن از اعضای خانواده اعدام شدگان ِ بامداد یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در زندان اوین ، هنگامی که برای گفت و گو با استاندار کردستان به استانداری رفتند تا سراغ ِ جسد عزیزانشان را از او بگیرند، با خبر شدند که اجساد شیرین عَلم هولی، فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، و مهدی اسلامیان ، در محلی نامعلوم دفن شده است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده استاندار کردستان در این ملاقات که روز چهارشنبه صورت گرفته است، به خانواده ها گفته است «اعدام‌شدگان در محلی که هم اکنون به دلیل شرایط امنیتی قادر به افشای آن نیستیم دفن شده‌اند و پس از گذشت زمان و مساعد بودن اوضاع مسئولین مربوطه محل دفن ایشان را به شما اطلاع خواهیم داد.»

شیلا عَلم هولو ، عمه شیرین عَلم هولی ، یکی از اعدام شدگان ، در گفت و گو با رادیو فردا در این باره توضیح می‌دهد.



شیلا علم هولی: خانواده‌های این عزیزان رفته بودند دم در استانداری سنندج. به خصوص مادرانشان رفته بودند که اعتصاب کنند و تا پیکر عزیزانشان را تحویل نگیرند، دست از اعتصاب شان بر نخواهند داشت. بعدا که استانداری سنندج گفته بود این عزیزان در جایی نامشخص دفن شده‌اند. جوابی که به دست ما رسید، همین بود.

- در خبرها آمده که در ملاقاتی که خانواده ها با اسماعیل نجار، استاندار کردستان داشتند، آقای استاندار گفتند به دلیل شرایط امنیتی قادر به افشای محل دفن اعدام‌شدگان نیستند. تصور می‌کنید که این شرایط امنیتی چه باشد؟


شرایط امنیتی را نمی‌دانم. چه می‌خواهد بشود. از اول هم که خانواده این عزیزان رفته بودند تهران، پیکر عزیزانشان را تحویل بگیرند، مسئولان همین جواب را به آنها داده بودند که به خاطر امنیت ملی، ما نمی‌توانیم جنازه‌ها را به شما تحویل بدهیم.

الان نزدیک به یک ماه از اعدام این عزیزان می‌گذرد تا حالا هم این جواب را می‌دهند. از مردم می‌ترسند چراکه سالگرد انتخابات پارسال نزدیک شده است. اگر از این جور چیزها می‌ترسند که امنیت ملی به خطر می‌افتد، چرا قبلا هم همین جواب را به خانواده‌های این عزیزان می‌دادند. مسئله اینست که می‌گویند جنازه ها را نمی‌دهیم. ما خودمان به عنوان خانواده به این نتیجه رسیدیم که نه امنیت ملی درخطر است و نه چیزی.

-خانم شیلا در خبرها آمده است که ظاهرا مشاجره‌ای بین خانواده‌ها و استاندار کردستان در گرفته و استاندار اتاق را ترک کرده است.

اینها می‌دانند که خانواده‌ها اصلا دست‌بردار نیستند.

-همچنین در خبرها آمده که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی با بعضی اعضای خانواده‌ها از جمله برادر علی حیدریان و فرهاد وکیلی تماس گرفتند و آنها را تهدید کردند. درصورتی که بازهم به ملاقات‌ها ادامه دهند، آنها را بازداشت می‌کنند. تا چه حد در رابطه با مسئله آگاهی دارید؟

راستش از اولین روز اعدام این عزیزان تا حالا این جور تهدیدها هنوز هم ادامه دارد و می‌گویند نباید ملاقات کنید، نباید مراسم عزاداری بگذارید، نباید به خاطر تحویل گرفتن جنازه‌ها اعتصاب کنید. همین جور چیزها تاحالا هم دادامه دارد. فشارها تا حالا هم ادامه دارد. روی چهار خانواده‌ای که من آگاهی دارم، تهدید ادامه دارد. تلفنشان تا حالا کنترل است. حتی بچه هایشان نمی‌توانند جایی بروند، اگر سر کار هم می‌روند باترس سرکار می‌روند. چون همیشه تهدید می‌کنند. یک روز پدرش را تهدید می‌کنند، یک روز برادرش را، یک روز عمویش را تهدید می‌کنند. این چیزها از جمهوری اسلامی بعید نیست و هر روز اینجور چیزها پیش می‌آید و تهدید هم می‌کنند.
XS
SM
MD
LG