لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

احمدی‌نژاد: توافق تهران فرصتی تکرار نشدنی برای غرب است


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، که در ترکیه به سر می‌برد، با اشاره توافق‌نامه سه‌جانبه مبادله سوخت، این توافق‌نامه را فرصتی تکرار نشدنی برای غرب خواند.

آقای احمدی‌نژاد در یک نشست خبری در استانبول افزوده است که ما امیدوار بودیم و هنوز هم امید داریم که آنها بتوانند از این فرصت استفاده کنند اما حرف ما این است که چنین فرصتی دیگر تکرار نخواهد شد.

اظهارات آقای احمدی‌نژاد تنها یک روز پیش از آن بیان می‌شود که به گفته دیپلمات‌های غربی شورای امنیت بر سر اتخاذ دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران رأی‌گیری خواهد کرد.

اعمال دور چهارم تحریم‌ها از زمانی در کانون رایزنی‌های آمریکا و متحدان غربی‌اش قرار گرفت که ایران با تعلل در پذیرش پیشنهاد مبادله سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران، بر انجام غنی‌سازی ۲۰ درصدی در داخل کشور اصرار ورزید.

تهران پس از چندی در ماه میلادی گذشته توافق‌نامه را با ترکیه و برزیل به امضا رساند و در چارچوب آن موافقت خود را برای مبادله سوخت و مذاکره با غرب اعلام کرد.

اما توافق سه‌جانبه تهران نتوانست از عزم آمریکا و متحدانش برای اتخاذ تحریم‌های تازه علیه ایران جلوگیری کند چراکه غرب این توافق‌نامه را که متضمن توقف غنی‌سازی در ایران نبود، ناکافی می‌دانست.

اکنون در تازه‌ترین اظهار نظر در مورد احتمال اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران، محمود احمدی‌نژاد گفته است که اگر آمریکا و متحدانش فکر می‌کنند که می‌توانند هم قطعنامه صادر کنند و هم با ما گفت‌وگو کنند، سخت در اشتباه هستند.

محمود احمدی‌نژاد همچنین برای هر گونه گفت‌وگو با ایالات متحده که مبتنی بر احترام متقابل باشد، ابراز آمادگی کرد اما گفت که «هر کسی بخواهد با زبان زور با ملت ایران صحبت کند، پاسخ او از قبل مشخص است».

وی همچنین با بیان اینکه «ما در انتظار آغاز سیاست‌های تازه آمریکا از سوی باراک اوباما هستیم» ادامه داد که «نمی‌خواهم بگویم که کاملاً ناامید شده‌ام اما اگر آقای اوباما در ایجاد تغییر ناموفق باشد نخستین بازنده خود او و مردم آمریکا خواهند بود».

«انتخاب با روسیه است»

محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این نشسست خبری همچنین گفته است که سخنانش درباره روسیه تنها تذکر به دولتمردان این کشور بود تا «در کنار دشمنان ایران قرار نگیرند».

وی با یادآوری روابط دوستانه تهران و مسکو، گفت که در این زمینه انتخاب نهایی با دولتمردان روسیه است.

رئیس دولت دهم چندی پیش در سفر استانی به کرمان در جمع مردم این منطقه روس‌ها را به جانبداری از دشمنان ایران متهم کرده و گفته بود که نمی‌دانیم روس‌ها دوست ما هستند یا اینکه به دنبال چیزهای دیگری هستند.

وی اضافه کرده بود که «امروز توضیح رفتار آقای مدودف برای ما مشکل شده است».

این اظهارات بلافاصله با واکنش مقام‌های روسی مواجه شد و مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور روسیه آن را به «عوام‌فریبی برای حفظ قدرت» تعبیر کرد.

اکنون محمود احمدی‌نژاد در حالی به اصلاح گفته‌هایش در مورد روسیه پرداخته است که انتظار می‌رود در حاشيه اجلاس سران سيکا در ترکیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار داشته باشد.

آقای پوتین که برای شرکت در این نشست در استانبول به سر می‌برد، در زمان ریاست جمهوری خود در قالب نشست سران کشورهای حاشیه خزر به ایران سفر کرده بود و از این نظر بلندپایه‌ترین مقامی محسوب می‌شود که از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد به تهران سفر کرده است.
XS
SM
MD
LG