لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

شکوائیه داود سلیمانی در مورد وضعیت زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران


داود سلیمانی از نخستین روزهای شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده انتخابات خرداد ۸۸ در بازداشت به سر می‌برد
داود سلیمانی از نخستین روزهای شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده انتخابات خرداد ۸۸ در بازداشت به سر می‌برد
داود سلیمانی، از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت که از زمان اعلام نتایج انتخابات در سال گذشته در زندان به سر می‌برد، در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی به تشریح وضعیت بازجویی‌ها در زندان پرداخته و خواستار رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی شده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی «کلمه»، آقای سلیمانی، که تنها چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال گذشته بازداشت شده بود، روز یکشنبه با انتشار این نامه سرگشاده‌ به بیان نحوه برخورد با زندانیان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی پرداخته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان قائم مقام ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در استان تهران فعالیت می‌کرد، با بیان اینکه به علت «اطاله دادرسی و فشار‌ها و ایذا و آزار جسمی و روحی» در زندان به بیماری عصبی مبتلا شده، خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته است: «آنچه بر من و امثال من گذشته است، بیرون از تصوری بود که نسبت به برخورد وزارت اطلاعات و قوه قضائیه داشتم.»

این عضو شاخص جبهه مشارکت که بیش از چهار ماه از دوران بازداشت خود را در سلول‌های انفرادی زندان اوین سپری کرده است، پس از ماه‌ها بازداشت از سوی دادگاه انقلاب به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و نیز تبانی و اجتماع و تبلیغ علیه نظام» مجموعاً به شش سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از فعالیت‌های حزبی و مطبوعاتی محکوم شده است.

آقای سلیمانی در نامه خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده است که اتهام «تبانی و اجتماع و تبلیغ علیه نظام» پس از گذشت پنج ماه از بازداشت وی و به عنوان اتهامی تازه به وی تفهیم شده بود.

وی با رد تمام موارد اتهامی و «واهی» دانستن آنها در باره نحوه صدور حکم دادگاه نوشته است: «متأسفانه نه دلیل و بینه‌ای اقامه شده و نه به دفاعیات بنده و وکیلم وقعی نهاده‌اند. اینک با من که عضو هیئت علمی دانشگاه و از خانواده معظم شهدا هستم و سابقه حضور طولانی در جبهه‌های جنگ تحمیلی در کارنامه خود داشته‌ام، اینگونه برخورد می‌شود، باید دید با دیگران چه برخوردی به عمل می‌آید.»

آقای سلیمانی با اشاره به فشارهای جسمی و روحی وارده به زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی افزوده است: «سیستم اطلاعاتی و دستگاه قضایی که می‌بایست مبتنی بر اصل اصیل عدالت و انصاف استوار باشد، بر اساس وظیفه و مأموریت قانونی خویش حافظ و مروج عملی رعایت عدالت، قسط و اخلاق در کلیه مراحل تحقیق و دادرسی باشد، متاسفانه باید بگویم نه تنها چنین نیست، بلکه در برخورد با سیاسیون داخل نظام و کسانی که در چهارچوب نظام فعالیت می‌کنند با نوعی جهت‌گیری خاص که به خاطر اختلاف در اندیشه و سلایق سیاسی است برخورد کرده و در بازجویی‌ها تحت شرایط شدید روحی و روانی ضرب، شتم، فحاشی،اهانت و … قرار گرفته‌ام و نه تنها قوانین مصرح نظیر اصل ۳۸ و ۳۹ قانون اساسی، آیین دادرسی و قانون حقوق شهروندی مصوب مجلس شورای اسلامی اجرا نمی شود بلکه عملاً زیر پا گذاشته می‌شود.»

وی با بیان اینکه از سوی گروهی از بازجویان «تحت شرایط غیرمعمول برای نوشتن اقاریر کذب» تحت فشار قرار گرفته است، از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است، «گروهی مطمئن» را مامور رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی و آنچه بر آنها در زندان‌‌های جمهوری اسلامی گذشته است، کند.

آقای سلیمانی در ادامه نامه خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی آورده است: «واقعاً به کجا می‌رویم، چگونه می‌توان ادعای مدیریت بر جهان را داشت، ولی بی‌انصافی‌ها و ستم های بیّن، ناهنجاری‌ها و دروغ و تهمت و فشار و فریب برای گرفتن اقاریر و ایجاد رعب و وحشت در داخل را مدیریت کرد؟ اگر قوه قضائیه و سازمان‌های اطلاعاتی در کشوری فاسد شده و راه ظلم و ستم و رفتارهای غیرانسانی و بلکه ضد اخلاقی را علیه شهروندان خود روا بدارند، دیگر مردم باید شکوه و شکایت خود را به کجا برند و از چه دستگاه و مقامی دادخواهی کنند.»

وی با اشاره به گزارش‌های منتشر شده درباره وضعیت زندان‌ها در ایران نوشته است: «بنده قبل از رفتن به بازداشت و زندان برخی اخبار و وقایع را می‌شنیدم و باور نمی‌کردم. تجربه زندان متاسفانه برخی از این مسایل را بر من ملموس نمود.»

این عضو بلندپایه جبهه مشارکت در ادامه نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به سخنان علی، امام اول شیعیان، در باره نوع برخورد حاکمان با افراد زیر دست و لزوم رعایت حقوق آنها افزوده است: «امیدوارم که نقل قول مولا علی علیه‌السلام موجبات اتهام دیگری نگردد، زیرا این کلام مولا نه برای یک زمان و یک شخص که پند و اندرز و نصیحتی است برای تمامی حاکمانی که می‌خواهند در طول تاریخ به این اسوه عدالت تأسی نمایند.»

این نخستین باری نیست که بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران اقدام به انتشار نامه سرگشاده خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای می‌کنند.

پیشتر نیز محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و فیلم‌ساز ایرانی، که به ویژه به جرم نوشتن نامه‌های انتقادی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان و شلاق محکوم شده است، با انتشار نامه سرگشاده دیگری از زندان خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای به وی هشدار داده بود، بر کشوری رهبری می‌کند «که مردمش از دست رفته است.»

آقای نوری‌زاد، که پس از ماه‌ها زندان در فروردین ماه سال جاری از سوی دادگاه انقلاب به اتهام «توهین به مقامات جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام» به سه سال و نیم زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده بود، روز شنبه یک بار دیگر به جرم «توهین به امام جمعه مشهد» محاکمه شده است.

به دنبال اخلال در سخنرانی حسن خمینی توسط عده‌ای از حامیان دولت در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی در حضور آیت‌الله خامنه‌ای، محمد نوری‌زاد در نامه‌ای خطاب به حسن خمینی یک بار دیگر به انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی پرداخته بود.

وی در این نامه با انتقاد از سکوت آیت‌الله خامنه‌اى در قبال این حادثه آورده بود: « در آن روز نامبارک چهاردهم خرداد...رهبر ما نیز نیک سخن نگفت. او با سخنان پدرانه خود باید آب بر آتش فتنه رییس جمهور و دار و دسته او مى‌افشاند. اما سخنان رهبرمان، متاسفانه، آن آتش فتنه را شعله ور تر ساخت.»

آقای نوری‌زاد همچنین با بیان این که رهبر جمهوری اسلامی خود را « مستقیم و بدون تخفیف به جاى على نشانده»، افزوده است: « على کجا با مردم خود چنین مى‌کرد که ما مى کنیم؟ على کجا به مردم خود وعده مى‌داد و از پشت به آنها خنجر مى‌زد؟»
XS
SM
MD
LG