لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

کشف چندین معدن به ارزش یک تریلیون دلار در افغانستان


معدن زمرد در دره پنج شیر افغانستان
معدن زمرد در دره پنج شیر افغانستان
گروهی از متشکل زمین‌شناسان آمریکایی و مقامات پنتاگون از کشف معادن بکر فلزات در افغانستان به ارزش تقریبی یک تریلیون دلار خبر دادند که گفته می‌شود بهره‌برداری از این معادن می‌تواند ساختار اقتصادی این کشور را به طور بنیادین تغییر دهد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در شماره روز یکشنبه خود به نقل از یک مقام آمریکایی خبر داد که این منابع غنی شامل معادن مس و لیتیوم، آهن، طلا، نیوبیوم، و کبالت است که می‌تواند افغانستان را به یکی از عمده‌ترین کشورهای صادرکننده مواد معدنی در جهان تبدیل کرده و زخم‌های این کشور را در طول سالیان طولانی جنگ از میان بردارد.

در این گزارش همچنین آمده که میزان ذخایر لیتیوم در افغانستان با ذخایر لیتیوم در کشور بولیوی که در حال حاضر بزرگترین صادرکننده لیتیوم در جهان، برابر است.

لیتیوم فلزی فعال است که در باتری‌های قابل شارژ تلفن‌های همراه، کامپیوتر و وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود.

به گفته روزنامه نیویورک تایمز معادن لیتیوم در افغانستان آنقدر وسیع است که پنتاگون در یاداشتی غیررسمی آن را به ذخایر نفتی عربستان سعودی تشبیه کرده است.

مقامات آمریکایی همچنین می‌گویند که معادن آهن و مس در افغانستان آنقدر وسیع هستند که می‌توانند این کشور را به یکی از بزرگترین صادرکنندگان این فلزات تبدیل کند.

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای ستاد مشترک آمریکا، در این باره به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت که معادن افغانستان خیره‌کننده است. این معادن قطعاً می‌تواند شرایط این کشور را تغییر دهد.

همچنین جلیل جمریانی، یکی از مشاوران وزارت معادن در افغانستان، از معادن کشف شده، به عنوان «ستون فقرات اقتصاد افغانستان» یاد کرد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، تیم تحقیق با کمک نقشه‌هایی که از زمان شوروی سابق در دهه ۸۰ میلادی باقی مانده، موفق به کشف این معادن شدند.

این گزارش می‌افزاید که زمین شناسان افغان در زمان جنگ با شوروی و نیز در دوره طالبان این نقشه‌ها را در خانه‌های خود پنهان کرده بودند اما در سال ۲۰۰۱ پس از سقوط طالبان آنها را در اختیار کتابخانه نقشه‌برداری افغانستان قرار دادند.

بر اساس این گزارش مقامات پنتاگون به دولت افغانستان کمک می‌کنند تا مقررات مربوط به واگذاری این معادن از طریق مناقصه تدوین شود و امیدوارند که این کار تا پاییز سال جاری میلادی صورت گیرد.
XS
SM
MD
LG