لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

جانشین فرمانده سپاه پاسداران: نگران تحریم‌ها نیستیم


حسین سلامى، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران
حسین سلامى، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران
در واکنش‌ به تشدید تحریم‌هاى شوراى امنیت علیه جمهورى اسلامى که به ویژه نهادهاى وابسته به سپاه پاسداران را هدف قرار داده است، یکى از فرماندهان عالى‌رتبه سپاه گفته است که سپاه نگران تشدید تحریم‌ها نیست.

به گزارش خبرگزارى مهر حسین سلامى، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران روز دوشنبه در تشریح موضع سپاه در قبال قطعنامه تازه شوراى امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهورى اسلامى گفته است: «این دنیاى بیرون است که از این تحریم ضرر مى‌کند، بنابراین ما نگران تحریم‌ها نیستیم و اساساً حیات اقتصادى خود را بر اساس تعامل با قدرت‌هاى بزرگ طراحى نکرده‌ایم.»

شوراى امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نوزدهم خردادماه چهارمین قطعنامه تحریمى خود علیه جمهورى اسلامى ایران را تصویب کرد.

بر اساس این قطعنامه یک دانشمند هسته‌اى، ۲۲ شرکت مرتبط با برنامه‌هاى اتمى و موشکى ایران و نیز ۱۵ مؤسسه متعلق به سپاه پاسداران و سه نهاد زیر مجموعه خطوط کشتیرانى ایران در فهرست تحریم‌هاى تازه شوراى امنیت قرار گرفته‌اند.

در حالى که سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پس از تصویب قطعنامه تازه شوراى امنیت علیه ایران، از آن با عنوان «یک پاسخ قاطع جهانى به تهدید ایران» یاد کرده بود، جانشین فرمانده کل سپاه در این باره گفته است: «ما همواره در تحریم بوده‌ایم، ملت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، زندگى در تحریم را ۳۱ سال است تجربه کرده است و مدل‌هاى زندگى در تحریم را کاملاً آزموده و تکیه‌گاه‌هاى حیاتى کشور را کاملاً به خودکفایى رسانده است.»

مقام‌هاى ایرانى در حالى بر «بى‌تأثیر بودن» تحریم‌ها تأکید مى‌کنند که پیش از تصویب قطعنامه تازه شوراى امنیت در چارچوب توافقنامه تهران با ارسال بخشى از اورانیوم غنى‌شده خود به ترکیه براى مبادله با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران موافقت کرده و از این طریق در صدد برآمده بودند از تصویب این قطعنامه جلوگیرى کنند.

با این حال ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهاى غربى پیشنهاد ایران را در این زمینه کافى ندانسته و به تلاش‌هاى خود براى تشدید تحریم‌ها علیه ایران ادامه دادند.

تنش بر سر برنامه هسته‌اى ایران پس از آن بالا گرفته بود که جمهورى اسلامى ایران از پذیرش پیشنهاد سال گذشته آژانس بین‌المللى انرژى اتمى درباره ارسال بخش عمده اورانیوم غنى شده خود به روسیه و فرانسه براى تبدیل آن به میله‌هاى سوخت هسته‌اى رآکتورتحقیقاتى تهران سرباز زده و به گسترش غنى‌سازى اورانیوم روى آورد.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه‌هاى پیشین خود نیز از جمهورى اسلامى خواسته است، به فعالیت‌هاى حساس هسته‌اى خود مانند غنى‌سازى اورانیوم که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى را نیز دارد، پایان دهد.

ایران با بى‌توجهى به این درخواست‌ها اقدام به غنى‌سازى اورانیوم تا حد بیست درصد کرده است که این کشور را به غناى حدود ۹۰ درصدى مورد نیاز براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى نزدیک‌تر کرده است.

در حالى که ایالات متحده آمریکا و کشورهاى عضو اتحادیه اروپا علاوه بر اجراى تحریم‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل علیه ایران، اقدام به وضع تحریم‌هاى یک‌جانبه علیه تهران کرده‌اند، جانشین فرمانده سپاه گفته است: «این دنیا است که به تعامل اقتصادى با ما نیازمند است به دلیل اینکه ایران یک کشور بزرگى است و تولید کننده کالاهاى اقتصادى قدرتمندى مى‌باشد و هم مصرف کننده کالاهاى اقتصادى است.»

حسین سلامى همچنین افزوده است: «هیچ چیزى براى انقلاب و نظام اسلامى جدید نیست، نه تهدیدهاى آمریکا و صهیونیست‌ها و نه تحریم‌هایشان و این ارعاب‌ها مسایلى قدیمى و کهنه هستند و ما در این میدان رشد کرده‌ایم و بر اساس بدترین سناریوها، قدرت‌هاى دفاعى خودمان را شکل دادیم بنابراین سطح، شکل، حجم و شدت این تحریم‌ها هرچه باشد، براى ما نگران کننده نیست.»
XS
SM
MD
LG