لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

انتقاد شدید وزیر دفاع آمریکا از مواضع روسیه در قبال ایران


رابرت گیتس
رابرت گیتس
در حالی که روسیه از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده و اروپا علیه ایران انتقاد کرده است، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، مسکو را به خاطر مواضعش در مورد تهران به باد انتقاد گرفت.

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه رفتار روسیه در قبال ایران را «اسکیزوفرنیک» (مبتلا به روان‌گسستگی) خواند و گفت مسکو درعین حال که دنبال روابط تجاری‌اش با ایران است، تصدیق می‌کند که ایران مسلح به سلاح هسته‌ای تهدید امنیتی بزرگی است.

روسیه که به قطعنامه تحریم ایران در شورای امنیت در روز ۲۰ خرداد رای مثبت داد، روز پنجشنبه از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده و اروپا علیه ایران ابراز ناخرسندی کرد.

رابرت گیتس در گفت‌وگو با اعضای یک کمیته کنگره ایالات متحده با تایید ابراز نگرانی یکی از قانونگذاران درباره مناسبات تجاری ایران و روسیه گفت: «شما درست انگشت بر نوعی رفتار اسکیزوفرنیک روسیه در این مورد گذاشتید.»

وزیر دفاع ایالات متحده افزود: «وقتی که من سه سال پیش در مسکو بودم، رئیس جمهوری وقت، پوتین، به من گفت او ایران را به عنوان بزرگترین تهدید امنیت ملی مد نظر دارد...و با این حال آنها این منافع اقتصادی را در ایران دارند که به بیش از ۲۰ پیش برمی‌گردد.»


رابرت گیتس در ادامه به سفر دیگر خود در سال ۱۹۹۲ به روسیه اشاره کرد؛ زمانی که وی رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، بود.

رابرت گیتس گفت در آن هنگام از همتای خود پرسیدم که چرا از ساخت رآکتور اتمی ایران حمایت می‌کنید که وی چنین پاسخ داد: «همه‌اش برای پول است.»

رابرت گیتس تصریح کرد با وجودی که روس‌ها متوجه این تهدید امنیتی هستند، چنین مناسبت اقتصادی‌ای با ایران دارند که به گفته او برای روسیه و اروپا موقعیت ممتازی هم محسوب نمی‌شود.

واکنش شدید روسیه به تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران

درهمین حال روسیه روز پنجشنبه نسبت به اعمال تحریم‌های یکجانه از سوی ایالات متحده و اروپا علیه بر ایران به شدت انتقاد کرد و هشدار داد که ممکن است غرب حمایت روسیه را در مواجهه برنامه هسته‌ای ایران از دست بدهد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت که ایالات متحده و اتحادیه اروپا با این اقدام خود را «بالاتر از شورای امنیت سازمان ملل» قرار داده‌اند.

دراین بیانیه تصریح شده است که روسیه «قاطعانه» این اقدام را رد می‌کند.

در ادامه این بیانیه شدیداللحن آمده است: «این داستان دوباره و دوباره تکرار شد: همینکه ما اقدام مهمی انجام دادیم و در شورای امنیت سازمان ملل درباره تحریم‌های به دقت تنظیم شده بر ایران، به تفاهم رسیدم، ایالات متحده و اتحادیه اروپا صبر نکردند و بی‌اعتایی خود به مشارکت با روسیه را نشان دادند.»

در ادامه این بیانیه همچنین قید شده است که از نظر روسیه تحریم‌ها نباید به مردم ایران لطمه بزند.

روز پنجشنبه اتحادیه اروپا تحریم‌های مضاعفی، جدا از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران وضع کرد؛ این تحریم‌ها از جمله صنعت نفت و گاز ایران را هدف قرار داده است.

یک روز پیش از آن نیز در آن سوی اقیانوس اطلس، واشینگتن تحریم‌های یکجانبه تازه‌ای علیه ایران وضع کرده بود.
XS
SM
MD
LG