لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

متکی ممانعت از ورود بازرسان آژانس را «تذکر آئین‌نامه‌ای» خواند


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی

منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی، ممانعت تهران از ورود دو تن از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران را «تذکری آئين‌نامه‌ای» به يوکيا آمانو، مديرکل آژانس، خواند تا «مراقب باشد که بازرسان آژانس از اساسنامه اين نهاد بين‌المللی تخطی نکنند».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، منوچهر متکی، دوشنبه شب، در گفت‌وگویی خبری در شبکه دو تلویزیون ایران اين دو بازرس را به «ارائه اطلاعات غلط و غيرحقيقی و همچنين برملا کردن پيش ‌از موعد رسمی اطلاعات» متهم کرد و گفت که به همین دلیل است که آنها «ديگر حق ورود به ايران را ندارند».

پیشتر، روز دوشنبه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که از ورود دو بازرس آژانس «به دلیل ارائه غلط و غیرحقیقی و همچنین برملا کردن پیش از موعد اطلاعات رسمی» به خاک ایران خودداری خواهد کرد.

ایران این دو بازرس را متهم کرده است که گزارش‌ آنها درباره مفقود شدن چند قطعه از تجهیزات هسته‌ای نادرست و خلاف واقع بوده است.

در واکنش به این اقدام ایران، گرگ وب، سخنگوی آژانس، با بیان این که گزارش ماه گذشته «کاملا دقیق» بوده تصریح کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار حرفه‌ای و بی‌طرفانه این دو بازرس اعتماد کامل دارد.»

پی. جی. کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این باره گفت: «این اقدام از سوی ایران نگران‌کننده است، اقدامی که نشانه و در راستای رسم دیرینه تهران در ارعاب بازرسان است.»

تهران در حالی اعلام کرده است که این دو بازرس آژانس حق ورود به خاک ایران را ندارند که تنها دو هفته از تصویب دور چهارم تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای‌ جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد.

این تحریم‌ها با تحریم‌های یک‌جانبه استرالیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده همراه شده است.

استقبال از پیشنهاد سرکوزی

آقای متکی همچنين از پيشنهاد فرانسه برای مذاکره با تهران در مورد برنامه هسته‌ای اين کشور در مقر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در وين، استقبال کرد.

سخنان آقای متکی در حالی بیان می‌شود که رئیس جمهور فرانسه روز شنبه اعلام کرد که پاریس آماده مذاکره فوری و «بی‌درنگ» با تهران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

نیکلا سرکوزی اظهار داشت تصویب چهارمین دور تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل نه برای مجازات ایران، بلکه جهت واداشتن رهبران ایران برای بازگشت به میز مذاکره بوده است.

روز شنبه سخنگوی نیکلا سرکوزی اعلام کرد که مذاکره احتمالی با ایران، بر مبنای تلاش‌های ترکیه و برزیل و پاسخی که روسیه، آمریکا و فرانسه داده‌اند‌ انجام خواهد شد.

در حالی که منوچهر متکی سخنان آقای سرکوزی را «اقدامی مثبت» از سوی فرانسه دانسته، رامین میهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، پیشنهاد فرانسه را مغایر با پشتیبانی این کشور از چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران دانست.

XS
SM
MD
LG