لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

هشدار لاریجانی به «عزیزان بسیجی» در مورد توهین به مجلس


در سومین روز از جدال لفظی رئیس مجلس شورای اسلامی با مخالفان مصوبه اخیر مجلس در مورد دانشگاه آزاد، علی لاریجانی روز چهارشنبه نیز از شعارهای حامیان محمود احمدی‌نژاد علیه نمایندگان مجلس شدیدا انتقاد کرد.

اشاره آقای لاریجانی به «تجمع اعتراض‌آمیز عده‌ای دانشجو» است که روز سه‌شنبه در برابر ساختمان مجلس در تهران گرد هم آمدند و خواستار لغو مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره وقف اموال دانشگاه آزاد شدند.

این دانشجویان که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، تعداد آنان را «بیش از دو هزار نفر» اعلام کرد با سر دادن شعارهایی به‌شدت توهین‌آمیز و تند نمایندگان مجلس را به حمایت از عبدالله جاسبی، مدیر دانشگاه آزاد اسلامی، بی‌کفایتی، و مافیایی بودن متهم کردند.

در همین حال برخی از منابع غیررسمی در داخل ایران تعداد این «دانشجویان» معترض را «حدود دویست نفر» قید کرده‌اند.

علی لاریجانی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس خطاب به «برخی عزیزان بسیجی دانشجو» با انتقاد از شعارهای آنان گفت که «توهین به یک نهاد مهم و یک قوه کشور نه سنت امام بود و نه رای رهبر».

او گفت: «این مجلس را متهم به بی‌ولایتی و تهدید به تعطیلی می‌کنید؟‌ این مجلس مجلس خمینی و خامنه‌ای است.»

رئیس مجلس همچنین به افراد و نهادهایی که «این گونه تجمعات را شکل می‌دهند» هشدار داد که «به رفتار خود توجه کنند».

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه گزارش داده بود که ۲۱ نماینده مجلس نیز که همگی از حامیان محمود احمدی‌نژاد هستند صبح روز سه‌شنبه صحن مجلس را ترک کرده و به «دانشجویان معترض» پیوسته‌اند.



اما به نظر می‌‌رسد پس از محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی که رهبری مخالفان دولت محمود احمدی‌نژاد را در یک سال گذشته و به دنبال انتخابات ریاست جمهوری به عهده گرفتند و بارها با عنوان «سران فتنه» با شعارهای توهین‌آمیز حامیان دولت دهم روبه‌رو شدند، این بار نوبت به شخص علی لاریجانی رسیده است.

در تجمع روز سه‌شنبه «بسیجی دانشجو»ها در برابر مجلس در تهران، افرادی پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «لاری جانی تو غلط کردی حکم ولی فقیه را به رای گذاشتی.»


از جمله دیگر شعارهای روز گذشته که علی لاریجانی نیز در نطق امروز خود به آنها اشاره کرد می‌توان به این شعارها اشاره کرد:‌ «مجلس بی‌کفایت، حمایت، حمایت»، «مجلس اشرافیت، مایه ننگ ملت»، و «مافیا – مجلس، پیوندتان مبارک».


مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه، با تصویب قانونی، عملا اساسنامه جدید دانشگاه آزاد را که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود لغو و راه را برای وقف این دانشگاه باز کرد.

با تصویب این قانون، مجلس در عمل جناح محمود احمدی‌نژاد را که به گفته بسیاری به دنبال تسلط بر دانشگاه آزاد است محدود کرد، اقدامی که واکنش تند این جناح را در پی داشته است.

نمایندگان به دنبال اعتبار بخشیدن به مصوبات شورای انقلاب فرهنگی

در همین حال خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد، روز چهارشنبه از مطرح شدن طرح «اعتبار مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی» در خصوص دانشگاه آزاد در مجلس خبر داده است،‌ حرکتی که نشان از ادامه تلاش‌های حامیان دولت علیه مصوبه اخیر حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک فوریت این طرح روز چهارشنبه به تصویب رسیده و در صورت تصویب نهایی آن «کلیه مصوبات شورای انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد هم‌چنان معتبر و لازم‌الاتباع است».

طرح اخیر را نمایندگان نزدیک به دولت به مجلس ارائه کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG