لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

آيت الله خامنه ای خواستار وحدت جناح های درون حاکميت شد


به دنبال افزايش اختلافات اصولگرايان در مجلس بر سر مصوبه تازه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد اسلامی، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی جناح های درون حاکميت جمهوری اسلامی را به وحدت و پرهيز از اختلاف فراخواند.

آيت الله خامنه ای که روز چهارشنبه در ديدار با جمعی از اعضای بسيجی هیأت های علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر ايران صحبت می کرد، گفته است:«امروز مهمترين نياز کشور اتحاد و يکپارچگی است و هرگونه سخن، حرکت و نوشته ای که حتی با نيت صادقانه باشد ولی موجب شکاف و انشقاق در جامعه، و ظلم به افراد شود، برخلاف مصالح کشور و نظام اسلامی است».

آيت الله خامنه ای بدون اشاره مشخص به اختلافات چند روز اخير در بين جناح های درون حاکميت گفت:«حفظ وحدت، همدلی و انسجام در جامعه و پرهيز از هرگونه اختلاف و شکاف، نظر رهبری در اين برهه حساس است.»

آیت الله علی خامنه ای در اظهارات روز چهارشنبه خود در حالی جناح های درون حاکمیت را به وحدت فراخواند که به طور مشخص در بحران اخیر بر سر دانشگاه آزاد موضع گیری نکرد که به طور معمول طی سال های اخیر به عنوان داور نهایی در حل و فصل اختلافات بین جناح های دورن حاکمیت عمل کرده است.

تلاش دولت محمود احمدی نژاد برای کنترل دانشگاه آزاد از طريق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صف بندی و آرايش جديدی بين گروههای اصولگرا در درون حاکميت منجر شده است.

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اختيارات دولت در اداره دانشگاه آزاد اسلامی از طريق تعيين هيات امنا و مديريت جديد افزايش می يابد و دولت می تواند مانع از وقف اموال اين دانشگاه غير دولتی شود.

روز چهارشنبه نمايندگان مجلس به يک «فوريت» طرحی رای مثبت دادند که بر اساس آن، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد «معتبر» قلمداد خواهد شد. مصوبه روز چهارشنبه مرحله تازه ای از ماه ها اختلاف و درگيری بر سر اداره دانشگاه آزاد اسلامی بين شورای عالی انقلاب فرهنگی و هواداران دولت محمود احمدی نژاد با اعضای هيئت موسس بزرگترين دانشگاه غير دولتی در ايران است

«يک فوريت» طرح معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد با ١١٦ رای موافق در برابر ٥٦ رای مخالف و ١١ رای ممتنع به تصويب رسيده است

تصويب فوريت اين طرح که به مثابه بررسی مجدد مصوبه روز يکشنبه مجلس است، با تنش هايی در صحن علنی مجلس همراه بود.

مجلس روز يکشنبه طرح «حمايت از تاسيس و تقويت موسسات و مراکز آموزش عالی غير دولتی» را تصويب کرد که بر اساس آن اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی در تغيير اساسنامه دانشگاه آزاد مجاز شناخته نشد.

جناح طرفدار محمود احمدی نژاد در مجلس می گويد: به دليل اظهارات آيت الله خامنه ای از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس حق ورود به نقض تصميم گيری های اين شورا را ندارد.

روح الله حسينيان، نماينده اصولگرای تهران، روز چهارشنبه به هنگام دفاع از «يک فوريت» طرح طرح معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد گفته است که «نص صريح سخنان» آيت الله خامنه ای اين است که «مصوبات شورا بايد اجرا شود».

روح الله حسينيان می گويد نمايندگانی که روز يکشنبه به طرح «حمايت از تاسيس و تقويت موسسات و مراکز آموزش عالی غير دولتی» رای دادند به « نص صريح» رهبر جمهوری اسلامی ی توجهی نداشتند و« قطعا از سر غفلت اين رای را دادند».

اين در حالی است که علی مطهری، نماينده اصولگرای تهران، پس گرفتن مصوبه روز يکشنبه مجلس را موجب وهن آن دانست.

علی مطهری همچنين با اشاره به اظهارات روح الله حسينيان که گفته بود «اصولگرايان برای رفع مشکلاتشان» به «يک فوريت اين طرح » رای دهند خطاب به وی گفت: «اصولگرايان هيچ مشکلی جز امثال جنابعالی و دوستانتان که برنامه ديروز را اجرا کرديد ندارند، مثل آقای کوچک‌اف که ريشه روسی دارد و نام کوچک‌اف را به کوچک‌زاده تبديل کرد.»

درهمین زمینه هفته گذشته شعبه ۲۹ دادگاه عمومی حقوقی «مجتمع قضايی شهيد بهشتی تهران» دستور توقف اجرای اساسنامه تازه دانشگاه آزاد، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر کرد. اما به دنبال در خواست غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه، دستور بررسی مجدد این پرونده را صادر کرده است.

به نظر می رسد فشارهای گروههای نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد باعث شده است تا مجلس با تصویب «فوریت» طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد را تصویب کند و قوه قضاییه رد مصوبه «شورای عالی انقلاب فرهنگی» را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

تلاش برای کنترل دانشگاه آزاد

در ماه های اخير، رسانه های نزديک به دولت محمود احمدی نژاد تبليغات شديدی را عليه دانشگاه آزاد به راه انداخته بودند و خواستار تغيير مديريت عبدالله جاسبی پس از نزديک به سه دهه و همچنين جلوگيری از وقف اموال اين دانشگاه شده بودند.

همزمان با اين انتقادها، شورای عالی انقلاب فرهنگی که رياست آن با محمود احمدی نژاد است در روز ۲۴ فروردين ماه سال ۱۳۸۹ اساسنامه تازه ای را برای اين دانشگاه در ۲۵ ماده تصويب کرد که در آن ترکيب جديدی برای هيئت امنای اداره دانشگاه آزاد پيشنهاد شده و قادر بود که به مديريت آقای جاسبی پايان دهد.

اساسنامه جديد قرار بود جايگزين اساسنامه ای سال ۱۳۶۶ مصوب شورای انقلاب فرهنگی شود و کنترل دولت را بر دانشگاه آزاد افزايش می داد.

هيات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به تصويب اساسنامه جديد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ارديبهشت ماه به رياست اکبر هاشمی رفسنجانی تشکيل جلسه داد و مصوبه اين شورا را «غير قانونی» خواند.

در اساسنامه جديد شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقش دولت در تعيين روسای دانشگاه های آزاد افزايش يافته بود و نام ميرحسين موسوی، از رهبران معترضان در ايران، نيز از هيئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی حذف شده بود.

تغيير اين اساسنامه پس از آن صورت گرفت که هيئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی شهريور ماه سال گذشته اعلام کرد تمام اموال منقول و غيرمنقول اين دانشگاه وقف می شود.

اين اقدام خشم هواداران دولت محمود احمدی نژاد را برانگيخت و به گفته منتقدان سبب شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی دست به تغيير اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی بزند.
XS
SM
MD
LG