لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

مدودف: هشدار سیا درباره «توان ایران در ساخت دو بمب اتمی» نگران‌کننده است


دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، با «نگران‌کننده» خواندن هشدار اخیر رئیس سیا در مورد کافی بودن دارایی اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران برای تولید دو بمب اتمی، این اطلاعات را «در صورت تأیید» موجب وخیم‌تر شدن مسئله هسته‌ای ایران ارزیابی کرد.

این اظهارات یک روز پس از آن منتشر می‌شود که لئون پانه‌تا رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که به باور واشینگتن، ایران هم‌اکنون مقدار کافی اورانیوم کمتر غنی‌شده برای ساخت دو بمب اتم در اختیار دارد.

آقای مدودف در حاشیه اجلاس جی‌۲۰ در کانادا اعلام کرد که این اطلاعات باید بررسی شود اما چنین اطلاعاتی همواره «نگران‌کننده» است چراکه جامعه جهانی هنوز در مورد شفافیت برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه نرسیده است.

رئیس جمهور روسیه همچنین تأکید کرد که در صورت تأیید این اطلاعات، وضعیت [مسئله هسته‌ای ایران] وخیم‌تر خواهد شد.

روسیه به طور سنتی از متحدان اقتصادی ایران محسوب می‌شود و در طول ماه‌هایی که ایالات متحده سرگرم رایزنی بر سر دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران بود، همراه از لزوم گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای ایران سخن می‌گفت. گرچه این موضوع باعث نشد روسیه از رأی مثبت به چهارمین دور تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران خودداری کند.

در ماه‌های اخیر رفتار روسیه در قبال تهران، موجب گلایه آشکار مقام‌های ایرانی شده است و از جمله محمود احمدی‌نژاد در یک سخنرانی عمومی در سفر استانی خود به کرمان، توضیح رفتار مسکو در قبال تهران را مشکل خواند.

این سخنان واکنش‌هایی را در روسیه به دنبال داشت و مقام‌های روس آن را سخنان احساساتی و نوعی «عوام‌فریبی سیاسی» ارزیابی کردند.

موضوع تعلل روسیه در تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران نیز از مواردی بود که بار دیگر در هفته‌های گذشته خبرساز شد.

روسیه از دسامبر ۲۰۰۵ که متعهد به تحویل این سامانه موشکی به ایران شده، هر بار به دلایلی که تا کنون مقام‌های روسی آنها را دلایل فنی می‌دانستند، از عمل به این قرارداد امتناع کرده است.

با این حال پس از تصویب قطعنامه تازه شورای امنیت علیه ایران که برخی از شرکت‌های دخیل در مسائل هسته‌ای و موشکی را هدف قرار داده بودند، روس‌ها به رغم آنکه نخست از عدم شمول این تحریم‌ها به سامانه اس ۳۰۰ سخن راندند، در نهایت اعلام کردند که اجرای تحریم‌های تازه شامل این سامانه موشکی نیز خواهد شد.

کشورهای غربی بر این عقیده‌اند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، پوششی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است و از این رو در تلاش هستند که تهران را به توقف برنامه غنی‌سازی‌اش که می‌تواند کاربرد دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی داشته باشد متقاعد کنند.

ایران اما همواره ادعای غرب در این زمینه را رد کرده و تصریح کرده است که برنامه اتمی‌اش تنها اهدافی صلح‌آمیز در زمینه تأمین برق و مصارف پزشکی را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG