لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

هشدار متکی به اتحاديه اروپا درباره پيامد تحريم ها عليه ايران


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران روز سه شنبه در نامه ای به وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا هشدار داده است اعمال تحريم های تازه عليه جمهوری اسلامی پيامدهای جدی برای روابط ايران و اين اتحاديه در پی خواهد داشت.

به گزارش رويترز، منوچهر متکی در اين نامه تاکيد کرده است: «بدون ترديد، چنين رويکرد خصمانه ای ممکن است پيامدهای ناگواری برای روابط جمهوری اسلامی و اتحاديه اروپا در پی داشته باشد.»

منوچهر متکی اضافه کرده است:تصميم اتحاديه اروپا «قطعا زيان و خسارت بيشتری برای اروپا در بر خواهد داشت تا جمهوری اسلامی ايران، و آمار گذشته بيانگر همين موضوع است.»

منوچهر متکی همچنين تاکيد کرده است که اتحاديه اروپا به عملا با چنين اقدامی خود را از همکاری با يک شريک با نفوذ و قدرتمند در منطقه حساس خاورميانه و خليج فارس محروم می کند.

رهبران اتحاديه اروپا هفته گذشته بر سر تحريم‌های بيشتر ايران در بروکسل به توافق رسيدند؛ اين تحريم‌ها با فراتر رفتن از قطعنامه تازه شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران شامل بخش بازرگانی و از جمله کالاهايی که کاربرد دوگانه دارند را هدف قرار می‌دهد؛ بخش بانکداری،‌بيمه و ترابری اقداماتی برای منع سرمايه‌گذاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالايشگاهی ايران خواهد بود.

منوچهر متکی در بخش ديگری از نامه خود تاکيد کرده است : اميدواريم اتحاديه اروپا تسليم فشارها امريکا نشده و در مسير اشتباهی قرار نگيرد که باعث آبرو ريزی در مقابل ملت های آزاد شود.

در هفته جاری وزير امور خارجه ايران همچنين نامه هايی را برای ۱۲ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد ارسال کرده است.

به گزارش رويترز، در نامه ايران به کشورهای عضو شورای امنيت تصريح شده است : تحريم های باعث شده است تا ايران مصمم تر برای دستيابی به «انرژی صلح آميز هسته ای» تلاش کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد در روز ۲۰ خرداد ماه امسال چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران، قطعنامه ۱۹۲۹، را تصويب کرد.

در همين زمينه، اتحاديه اروپا و آمريکا درراستای اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ و افزايش فشار بر ايران دست به اعمال تحريم‌های يکجانبه ای عليه ايران زده اند.

خزانه‌داری آمريکا در چارچوب اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت عليه ايران، فرمانده سپاه و وزير دفاع ايران را به همراه تعدادی از شرکت‌های نفتی، يک بانک دولتی و نيروی هوايی و فرماندهی موشکی سپاه در فهرست تحريم خود قرار داد.

تحريم‌های تازه امريکا نخستين دسته از اقدامات دولت آمريکا در چارچوب اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران بود در همين زمينه، کنگره امريکا نيز هفته گذشته تحريم های تازه ای را عليه ايران تصويب کرد که بخش انرژی ايران را هدف قرار می دهد
XS
SM
MD
LG