لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

وال استریت جورنال: ایران سوریه را به رادار مجهز کرده است


روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال به نقل از دو مقام اسرائیلی، دو مقام آمریکایی و یک منبع اطلاعاتی غربی می‌گوید که ایران در سال گذشته سوریه را به یک سیستم راداری پیچیده مجهز کرده است.

وال‌ استریت‌ جورنال در گزارش خود که روز چهارشنبه، ۳۰ ژوئن، منتشر شده است می‌گوید که این مقامات معتقدند این رادار که قادر به ردیابی هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل است، موجب تقویت استحکامات سوریه خواهد شد.

از دیگر سو، مقامات مزبور اظهار داشته‌اند که دسترسی سوریه به هرگونه اطلاعات راداری به معنای بالا رفتن دفاع هوایی حزب‌الله لبنان نیز خواهد بود و این انتقال تسلیحات را پاسخی به تهدیدهای اسرائیل مبنی بر حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران می‌دانند.

در گزارش وال استریت جورنال آمده است که این مقامات همچنین بدون این‌ که اعلام کنند این رادار در اختیار چه گروهی قرار گرفته است، اعلام کردند که این اقدام حاکی از افزایش شدید نقل و انتقال اسلحه و هماهنگی نظامی میان ایران، سوریه و حزب‌الله لبنان است.

به گزارش وال استریت جورنال، ارتش اسرائیل روز چهارشنبه، خبر ارسال رادار توسط ایران به سوریه را تأیید کرده است.

این در حالی است که ایران و سوریه ارسال هر گونه دستگاه راداری به سوریه را رد کرده‌اند.

محمدرضا بک صحرایی، سخنگوی هیأت نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل، در رد این مدعا گفته است: «این مسئله به هیچ وجه حقیقت ندارد.»

احمد سالکینی، سخنگوی سفارت سوریه در واشینگتن، نیز ضمن رد این اظهارات تصریح کرده است که اسرائیل با بیان این مسائل قصد دارد توجه جهان را از «فجایعی» که نیروهای اسرائیلی در نوار غزه و «سایر مناطق اشغالی» به بار می‌آورند منحرف کند.

رد این اظهارات از جانب ایران و سوریه در حالی صورت می‌گیرد که مقامات حزب‌الله مستقر در بیروت، تاکنون واکنشی در این زمینه از خود نشان نداده‌اند.

ارسال رادار به سوریه به معنای نقض قطعنامه ۲۰۰۷ شورای امنیت خواهد بود که ایران را از صدور «هرگونه سلاح و مواد مرتبط با آن» به خارج از خاک خود منع کرده است.

در ماه‌های اخیر، مقامات اسرائیلی بارها ایران و سوریه را به ارسال موشک ساخت سوریه‌ ام-۶۰۰ برای حزب‌الله لبنان متهم کرده‌اند و اظهار داشته‌اند این موشک‌ها قادرند تل‌آویو را با دقت بالایی هدف قرار دهند.
XS
SM
MD
LG