لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

مولن برای رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای بار دیگر راهی اسرائیل شد


دریاسالار مایک مولن، رئیس نیروهای مسلح آمریکا روز یکشنبه، در چارچوب چهارمین دیدار خود از اسرائیل در سه سال اخیر، راهی این کشور شد تا از جمله درباره برنامه هسته‌ای ایران با همتای اسرائیلی خود گفت‌وگو کند.

سفر آقای مولن به اسرائیل در سر راه بازگشت به آمریکا، و در پی دیدار از پاکستان و افغانستان و بازدید از نیروهای آمریکایی و هم‌پیمانان این کشور در خاک افغانستان و تهیه تدارکات نبرد آتی علیه طالبان، صورت می‌گیرد.

دریاسالار مولن در اقامت کوتاه خود در تل‌آویو، با همتای اسرائیلی خود ارتشبد اشکنازی، فرمانده نیروی دریایی اسرائیل دریاسالار الی ماروم، معاون ستاد کل ارتش اسرائیل ژنرال بنی گانتس، و رئیس سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل ژنرال عاموس یادلین دیدار می‌کند.

ملاقات دریاسالار مولن با ارتشبد اشکنازی، چهاردهمین دیدار کاری آنها در سه سال اخیر است.

مقامات رسمی دو کشور گفته‌اند که ملاقات‌های دریاسالار مولن با ژنرال‌های اسرائیلی به برنامه هسته‌ای ایران و اوضاع سوریه و لبنان، و نیز سست شدن همکاری‌های اسرائیل و ترکیه اختصاص دارد.

رابرت گیتس، وزیردفاع آمریکا، ماه گذشته از بحران در مناسبات اسرائیل و ترکیه، و عواقب آن برای منطقه و منافع غرب ابراز نگرانی کرده بود.

یک مقام رسمی اسرائیل به روزنامه جروزالم پست گفته است که همکاری‌های ارتشبد اشکنازی با دریاسالار مولن برای اسرائیل اهمیت راهبردی دارد.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، سفر یکشنبه دریاسالار مولن به اسرائیل نشانه‌ای دیگر از «گرم شدن» دوباره مناسبات اسرائیل و آمریکا، پس از تنش سیاسی چند ماه پیش در زمینه اختلاف بر سر خانه‌سازی‌های اسرائیلی در کرانه باختری است.

رئیس نیروهای مسلح آمریکا تنها چند روز پس از دیدار میان وزیران دفاع اسرائیل و آمریکا و گفت‌وگوهای آنها در پنتاگون، به اسرائیل رفته است.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، هفته گذشته در سفر رسمی به واشینگتن با رابرت گیتس، وزیر دفاع، و هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا، درباره صلح خاورمیانه، شرایط مرزی اسرائیل با سوریه، لبنان و نوار غزه و نیز برنامه‌های هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده بود.

اسرائیل و آمریکا مظنون هستند که برنامه هسته‌ای ایران ماهیت نظامی داشته باشد؛ امری که ایران آن را قاطعانه رد می‌کند و بر اهداف مسالمت‌جویانه از پیگیری فعالیت‌ها در تأسیسات هسته‌ای خود تأکید دارد.

در حالی که مقامات اسرائیل گفته‌اند که گزینه نظامی، به عنوان آخرین راهکار در قبال ایران «همچنان روی میز قرار دارد»، دریاسالار مولن بارها در یک سال اخیر هشدار داده است که اقدام نظامی می‌تواند عواقب جدی برای منطقه و جهان داشته باشد.

اسرائیل از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت برای تحریم ایران استقبال کرده اما نخست‌وزیر این کشور هفته گذشته گفت که تنها با تحریم کامل عرصه انرژی ایران، سران ایران ممکن است از پیگیری برنامه هسته‌ای خود عدول کنند.

دیدار یکشنبه دریاسالار مولن با مقام‌های بلندپایه نظامی اسرائیل در حالی انجام می‌شود که حرکت ناوگان نظامی آمریکا در آب‌های منطقه گمانه‌زنی‌هایی را در پی آورده است.

هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، روز شنبه از اینکه هدف از نزدیک شدن ناوگان نظامی آمریکا به منطقه، «محاصره ایران» باشد، ابراز ناخرسندی کرد.

ناو هواپیمابر هری ترومن و ۱۲ رزمناو و کشتی امدادی اخیراً از آبراه سوئز گذشته و وارد آب‌های دریای سرخ شده‌اند. ناو هری ترومن دارای شش هزار نیرو و ۹۰ هواپیما و بالگرد جنگی است.

خبرگزاری روسی ریانووستی نیزهفته گذشته از نزدیک شدن ناو آمریکایی آیزنهاور با شش هزار نیرو و ۶۸ هواپیمای جنگی و بالگردهای تهاجمی به سواحل ایران خبر داد.

گزارش‌های دو هفته پیش نشریات بریتانیایی تایمز و ساندی‌تایمز در مورد همکاری عربستان با اسرائیل برای یک ضربه هوایی احتمالی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران، از سوی اسرائیل و عربستان تکذیب شد.
XS
SM
MD
LG