لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

اشکنازی در واشینگتن بر سر «پرونده ایران» مذاکره می‌کند


ارتشبد گابی اشکنازی؛ رئیس ستاد ارتش اسرائیل
ارتشبد گابی اشکنازی؛ رئیس ستاد ارتش اسرائیل
دو هفته پس از سفر دریا سالار مایک مولن، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا به اسرائیل، قرار است ارتشبد اشکنازی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل برای گفت‌وگوهای بیشتری در مورد «پرونده ایران» راهی آمریکا شود.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، رئیس ستاد ارتش اسرائیل هفته آینده، و در روزهایی به آمریکا می‌رود که همزمان جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، برای گفت‌وگو در مورد ایران، در اسرائیل خواهد بود.

سفر رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به آمریکا درحالی اعلام شده است که اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل روزهای اخیر در پنتاگون با همتای آمریکایی خود، و همچنین با هیلاری کلینتون، و جو بایدن گفت‌وگوهای مشروحی درباره ایران انجام داده بود.

سناتورجان کری، رئیس کمیسیون امور خارجی سنای آمریکا دوشنبه در پایان نشستی با نخست‌وزیراسرائیل در بیت‌المقدس (اورشلیم) گفته بود که مقامات ارشد آمریکایی به طور مرتب به اسرائیل می‌آیند تا اطمینان یابند که دو کشور در مورد ایران هماهنگ هستند و اسرائیل به اقدام شتابزده و غافلگیرکننده‌ای دست نمی‌زند».

اشاره سناتور کری به این واقعیت بود که لئون پانتا رئیس سیا، ژنرال جیمز جونز مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دنیس راس مشاور ارشد شورای امنیت ملی آمریکا، و جیم اشتاینبرگ و جک لو دو دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا در هفته‌های اخیر با سفر به اسرائیل، عمدتاً درباره «پرونده ایران» گفت‌وگو کرده‌اند.

به نوشته روزنامه‌های جروزالم پست و هاآرتص، این مقامات آمریکایی همگی تلاش کرده‌اند که اسرائیل را از یک حمله نظامی احتمالی به ایران در شرایط کنونی بازدارند.

اکنون رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند که ارتشبد اشکنازی هفته آینده در پنتاگون رشته مذاکراتی با دریا سالار مولن و سایر مقامات بلندپایه نظامی آمریکا انجام خواهد داد.

جروزالم پست در این باره نوشته است که «دیدارهای هفته آینده پنتاگون نشانه افزایش همکاری‌های اسرائیل و آمریکا در آستانه دور جدید تحریم‌ها علیه ایران است».

به نوشته این روزنامه، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در تماس‌هایی نیز که در سازمان ملل با هدف برقراری دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی درجریان است، مشارکت خواهد داشت.

هفته آینده گزارش گلدستون، نماینده شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره عملیات سرب مذاب ارتش اسرائیل علیه حماس در غزه، در سازمان ملل مطرح خواهد شد، و ارتشبد اشکنازی دراین نشست‌ها نیز حضور می‌یابد.

پرز: شخص احمدی‌نژاد هدف تحریم باشد
همزمان، شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل گفته است که «برقراری تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران باید شخص محمود احمدی‌نژاد را نیز هدف قرار دهد».

شیمون پرز سه شنبه در نشست خبری مشترک خبری با رئیس جمهور پاناما که به اورشلیم سفرکرده است، گفت که «احمدی‌نژاد پیوسته از نابودی اسرائیل سخن می‌گوید و روزهای اخیر نیز با سران گروه‌های تروریستی (در دمشق و سپس در تهران) ملاقات کرده است».

شیمون پرز این نظرخود را تکرار کرد که «برقراری تحریم‌ها علیه ایران، غیر از مجازات به خاطر برنامه‌های اتمی، باید به خاطر سیاست‌های احمدی‌نژاد علیه اسرائیل و رفتار نقض حقوق بشر رژیم تهران نیز باشد».

سیلوان شالوم، معاون نخست وزیراسرائیل نیز سه‌شنبه در دیدار با وزیر خارجه نیوزیلند که به اسرائیل رفته، خواهان حمایت دولت نیوزیلند از تحریم‌های جدیدعلیه ایران شد، و تأکید کرد که «ماه مارس، ماه تعیین سرنوشت تحریم‌های تازه علیه ایران است».

آویگدورلیبرمن، وزیرخارجه اسرائیل نیز سه شنبه گفته بود که «آمریکا خود از قدرت کافی برای برقراری تحریم‌هایی علیه ایران که به سرنگونی جمهوری اسلامی منجر شود، برخورداراست، و می‌تواند تحریم‌هایی را اعمال کند که در طول دهه‌ها علیه کوبا برقرارکرده است».

این همه در حالی است که مقامات سیاسی و نیز فرماندهان سپاه پاسداران ایران با رد نظامی بودن ماهیت برنامه هسته‌ای کشورخود، پیوسته به اسرائیل نسبت به حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران هشدار داده‌اند.
XS
SM
MD
LG