لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

ورود آیت‌الله خامنه‌ای به «مجادلات پیرامون دانشگاه آزاد اسلامی»


در حالی که دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی از توقف اجرای اساسنامه جدید و نیز وقف اموال این دانشگاه به دستور آیت‌الله خامنه‌ای خبر داده است، فارس به نقل از یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مدعی شده است که اساسنامه جدید به زودی «با استحکام بیشتری اجرا خواهد شد».

دبیرخانه هئیت مؤسس دانشگاه آزاد در اطلاعیه خود آورده است که پس از اتفاقات اخیر در موضوع دانشگاه آزاد اسلامی، رهبر جمهوری اسلامی در دو حکم جداگانه به اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد، دستور داده است که «فعلاً از تصرف مبنی بر وقف دانشگاه آزاد اسلامی و از هرگونه اقدام مبتنی بر اساسنامه جدید مصوب دانشگاه آزاد اسلامی خودداری شود و اجرای اساسنامه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی متوقف شود».

اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی و محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو چهره اصلی در دو طرف کشمکش‌های اخیر بر سر دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

بر اساس این اطلاعیه دلیل صدور این احکام از سوی آیت‌الله خامنه‌ای آن است که «مجادلات پیرامون دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگوهای ملال انگیز و غیر لازمی را بر مناسبات برخی از مسئولان تحمیل کرده است».

اطلاعیه دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، در حالی صادر شده است که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس این هیئت در روزهای گذشته در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی در مسئله دانشگاه آزاد «برای تحقق قانون‌مندی و وحدت اقداماتی داشته است».

آیت‌الله خامنه‌ای پیشتر هم در مهرماه ۸۴، اندکی پس از روی کار آمدن دولت نهم در جمع استادان دانشگاه‌ها خواستار آن شده بود که در مجامع عمومی به بحث دانشگاه آزاد دامن زده نشود و مسئولان در سطوح مناسب موضوع دانشگاه آزاد را حل و فصل کنند.

کشمکش میان دولت و مؤسسان دانشگاه آزاد، هفته گذشته با اعلام نظر شورای نگهبان در رد مصوبه‌ای که اساسنامه مصوب شورای انقلاب فرهنگی را لغو می‌کرد، وارد مرحله دیگری شد اما همزمان اعلام شد که نشست هیئت امنای منصوب شده توسط شورای انقلاب فرهنگی برای تعیین رئیس جدید این دانشگاه برگزار نخواهد شد.

دولت محمود احمدی‌نژاد که از زمان به قدرت رسیدن وی در تابستان ۸۴ سعی در افزایش دامنه نفوذ خود در بزرگترین نهاد آموزش عالی غیردولتی ایران داشت، به تازگی از طریق طرح مصوبه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن دستکاری در ترکیب هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، گامی اساسی در راه حذف عبدالله جاسبی از ریاست این مرکز غیردولتی برداشت.

عبدالله جاسبی، از چهره‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی است که از زمان آغاز به کار دانشگاه آزاد اسلامی در دهه شصت شمسی، ریاست این دانشگاه را برعهده داشت و به رغم آنکه محمود احمدی‌نژاد در مبارزات انتخاباتی سال گذشته خود، این دانشگاه را متهم به حمایت مالی و معنوی از رقیبان خود کرد، آقای جاسبی از معدود چهره‌های مغضوب دولت بود که در مرداد ماه ۸۸ در مراسم تحلیف رئیس دولت دهم شرکت کرد.

با آغاز به کار دولت دهم، پس از آنکه مشخص شد عزم دولت برای گسترش حوزه نفوذ خود در دانشگاه آزاد جدی است، مؤسسان اولیه دانشگاه که در میان آنان چهره‌هایی مثل اکبر هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی دیده می‌شود، بحث وقف اموال و دارایی‌های این مؤسسه غیردولتی را به میان آوردند.

اما در حالی که بحث بر سر جایز بودن یا نبودن این اقدام هیئت مؤسس دانشگاه آزاد ادامه داشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی‌نژاد ضمن دست بردن در ترکیب هیئت مؤسس به نحوی که به حذف میرحسین موسوی از ترکیب این هیئت می‌انجامید، ترکیب تازه‌ای را به عنوان هیئت امنای دانشگاه آزاد معرفی کرد که به روشنی حوزه نفوذ دولت را در تعیین رئیس جدید افزایش می‌داد.

این موضوع با واکنش برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس روبه‌رو شد و سرانجام طرحی از تصویب مجلس گذشت که امکان وقف دانشگاه آزاد و لغو مصوبه شورای انقلاب فرهنگی را فراهم می‌کرد.

بلافاصله پس از تصویب این طرح نمایندگان حامی دولت نیز دست‌به‌کار تصویب فوریتی برای توقف اجرای این طرح شدند و شورای نگهبان نیز نهایتاً این طرح را ورود مجلس به حوزه اختیارات شورای انقلاب فرهنگی ارزیابی و طرح مجلس را رد کرد.

اکنون در شرایطی که به نظر می‌رسد با دستور اخیر آیت‌الله خامنه‌ای آتش «مجادلات پیرامون دانشگاه آزاد» فروکش کند، فارس به نقل از منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدعی شده است که خواست آیت‌الله خامنه‌ای «توقف موقت اجرا» و نه «لغو» اساسنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

آقای کبگانیان ادامه داده است که «برداشت بنده این است که این توقف طولانی نخواهد بود و اساسنامه دانشگاه آزاد با شفاف‌سازی زوایای حقوقی آن به زودی و با استحکام بیشتری اجرا خواهد شد».

وی در خصوص توصیه‌های اخیر آیت‌الله خامنه‌ای به رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اضافه کرده است که بر اساس تأکید رهبر جمهوری اسلامی «مسئولیت تصمیم‌گیری برای دانشگاه آزاد، برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود».

دفتر آیت‌الله خامنه‌ای تا کنون در زمینه نظر وی درخصوص بحث‌های اخیر بر سر دانشگاه آزاد سکوت کرده است اما اکنون این بحث مطرح است که در صورت چنین اظهار نظری از سوی رهبر جمهوری اسلامی، مجلس ایران باز هم بر رأی خود در لغو مصوبه شورای انقلاب فرهنگی اصرار و آن را به مجمع تشخیص مصلحت ارسال می‌کند یا موضوع را مسکوت خواهد گذاشت.
XS
SM
MD
LG