لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۹

واکنش‌ها به ادعای «خودداری از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی»


به رغم اصرار مقام‌های ایرانی مبنی بر خودداری از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی در برخی از کشورها از جمله سه کشور امارات عربی متحده، بریتانیا و آلمان، مقام‌های مسئول در هر سه کشور وجود محدودیت در ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی را رد کرده‌اند.

روز یکشنبه برخی از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، از امتناع برخی کشورها از تحویل سوخت به هواپیمایی ایرانی و بررسی این موضوع در مجلس خبر دادند و به دنبال آن روز دوشنبه ایسنا به نقل از مهدی علیاری دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نوشت که «از هفته گذشته تاکنون در پی تصویب قانون یک جانبه آمریکا و تحریم این کشور علیه ایران فرودگاه‌های انگلیس، آلمان و امارات از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی امتناع می‌کنند».

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، مقام‌های مسئول در بریتانیا، آلمان و امارات چنین گزارش‌هایی را تأیید نکرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی فرودگاه دوبی نوشته است که هواپیماهایی ایرانی در این فرودگاه از امکان سوختگیری برخوردارند.

این خبرگزاری همچنین گزارش کرده است که سازمان هواپیمایی کشوری امارات نیز که مسئولیت حوزه حمل و نقل هوایی را در این کشور برعهده دارد، از وجود چنین محدودیتی ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

سخنگوی فرودگاه ابوظبی نیز به رویترز گفته است که «با پروازهای مسافری ایرانی قرارداد داریم و همچنان به این پرواز اجازه سوخت‌گیری می‌دهیم».

یک سخنگوی دولت بریتانیا هم در گفت‌وگو با رویترز از جلوگیری از سوخنت‌گیری پروازهای ایرانی در این کشور ابراز بی‌اطلاعای کرده است و در آلمان نیز سخنگوی وزارت حمل و نقل این کشور، با تأکید بر اینکه محدودیتی در زمینه سوختگیری هواپیماهایی ایرانی در آلمان وجود ندارد، تأکید کرده است که براساس تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا ممنوعیتی برای ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی وجود ندارد و محدودیت جداگانه‌ای نیز در این زمینه پیش‌بینی نشده است.

هر سه مقام مسئول اماراتی، آلمانی و بریتانیایی که به پرسش رویترز در این زمینه پاسخ گفته‌اند، در عین حال تأکید کرده‌اند که تصمیم به محدودیت در ارائه سوخت به پروازها تصمیمی اقتصادی است که به شرکت‌های دخیل در این موضوع ارتباط دارد.

این همه در حالی است که به رغم گفته‌های مقام‌های ایرانی مسئول دفتر هواپیمایی دولتی ایران، ایران ایر، در آلمان نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که عملیات پرواز و شوخت‌گیری هواپیماهای این شرکت در آلمان بدون هیچ گسستی در روزهای اخیر ادامه داشته است و هیچگونه مشکلی در این زمینه مشاهده نشده است.

در ایران اما اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، که نخستین بار از وجود چنین محدودیتی سخن راندند، انگشت اتهام را به سوی ایالات متحده و تحریم‌های مضاعف این کشور برده‌اند.

دست کم چهار عضو این کمیسیون در روزهای یکشنبه و دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، از خودداری کشورهایی از جمله امارات، فرانسه، آلمان و کویت از تحویل سوخت به هواپیماهایی ایرانی خبر داده‌اند و اعلام کرده‌اند که این کمیسیون سرگرم بررسی موضوع است.


در این زمینه علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم، روز یکشنبه به خبرگزاری ایرنا گفته بود که موضوع «تحریم فروش سوخت هواپیما به ایران از سوی آمریکا» در جلسه ظهر روز یکشنبه کمیسیون با حضور وزیر راه و ترابری و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری بررسی شده است.

گرچه تاکنون هیچ گزارشی درباره نتایج این جلسه منتشر نشده است اما در روز یکشنبه دو عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس، این موضوع را در راستای «دشمنی آمریکا با ملت ایران» و نتیجه تصویب «تحریم‌های غیرانسانی» توسط رئیس جمهور ایالات متحده ارزیابی کرده بودند.

یکی از این دو علی‌اکبر جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی است که به ایرنا گفته بود، «مجلس کارگروه ویژه‌ای را برای بررسی تحریم سوخت هواپیما تشکیل داده است» و اضافه کرده بود که «جمهوری اسلامی می‌تواند با استناد به معاهده‌های بین‌المللی از کشورهایی که اقدام به تحریم فروش سوخت هواپیما به ایران کرده‌اند، نزد سازمان ملل و سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری، ایکائو، شکایت کند».

وی با اشاره به این محدودیت مورد ادعای مقام‌های ایرانی آن را خارج از تحریم‌های سازمان ملل و در راستای «تصویب تحريم‌های غيرانسانی توسط رئيس‌جمهور آمريکا در ادامه سياست‌های يکجانبه و خصمانه کاخ سفيد در قبال ايران» توصیف کرده بود.

مهدي سنايی، یکی دیگر از اعضای کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز تحريم فروش سوخت هواپيما به ایران را ناشی از «دشمنی آمريکا با ملت ايران» ارزیابی کرده بود.

علاوه بر این پرویز سروری، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی، نیز به ایسنا گفته است که «ایران می‌تواند اقدامات مقابل به مثلی را ترتیب داده و با ایجاد کارگروه‌های فعال هم در شورای امنیت ملی و هم در وزارت خارجه نسبت به این مسئله تصمیم‌گیری کند».

مهدی علیاری، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی نیز به ایسنا گفته است که «طبق مصوبه کنگره آمریکا به منظور تحریم‌ فرآورده‌های سوختی علیه ایران، فرودگاه‌های برخی کشورها از روز پنج شنبه سوخت هواپیمای ناوگان هوایی ایرانی را تامین نمی‌کنند».

وی با اعلام اینکه تاکنون شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران ایر با توجه به پروازهای گسترده خود به اروپا با این مشکل مواجه شده‌اند، افزوده است که در این راستا ناوگان هوایی ایران باید سوخت خود را تا حد امکان از داخل کشور تامین کند و یا در کشورهای مسیر توقف و سوختگیری داشته باشند که این امر هزینه‌های پرواز را به دو برابر افزایش می‌دهد.
XS
SM
MD
LG