لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

صالحی: تحریم‌ها می‌تواند در کند شدن روند برنامه اتمی مؤثر باشد


در حالی که اکثر مقام‌های ایرانی سعی در بی‌تأثیر جلوه دادن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران دارند، رئیس سازمان انرژی اتمی اذعان کرده است که تحریم‌ها می‌تواند بر کند شدن روند برنامه هسته‌ای ایران تأثیرگذار باشد، گرچه نمی‌تواند آن را متوقف کند.

این نخستین بار است که یک مقام ایرانی در مورد مؤثر بودن تحریم‌های بین‌المللی، که با هدف فشار بر مقام‌های تهران برای عدول از برنامه هسته‌ای طراحی شده، اظهار نظر کرده است.

علی‌اکبر صالحی در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود، البته همچون دیگر مقام‌های ایرانی گفته است که اگر تحریم‌ها با هدف جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد... باید گفت این تحریم‌ها تأثیری در فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد.

اما این مقام ارشد اتمی ایران اذعان کرده است که نمی‌توان گفت تحریم‌ها اثری ندارد و افزوده است که تحریم‌ها ممکن است کار را باکندی مواجه کند، گرچه «امر قطعی» به زعم آقای صالحی آن است که «فعالیت‌ها متوقف نخواهد شد».

ایران در هفته‌های اخیر با دور تازه‌ای از تحریم‌های بین‌المللی مصوب سازمان ملل روبه‌رو شد که از جمله برخی از شرکت‌های مرتبط با برنامه اتمی تهران را هدف قرار داده بود.

علاوه بر این اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز که تا کنون روش‌های مختلفی را از مذاکره تا تحریم در برابر ایران آزموده‌اند، تحریم‌های مضاعفی را وضع کردند که عمدتاً حوزه‌های انرژی را در بر می‌گرفت، با این هدف که مقام‌های ایرانی از تعقیب برنامه غنی‌سازی خود که می‌تواند کاربردی نظامی داشته باشد، صرف‌نظر کنند.

به زعم آمریکا، این تحریم‌ها، مهم‌ترین تحریم‌هایی هستند که ایران تاکنون با آن مواجه بوده و از ظرفیت واقعی برای فشار بر ایران برخوردار است.

موضع ایران تاکنون این بوده است که تحریم‌های وضع شده ناکارآمد هستند و نمی‌توانند تأثیری در ادامه برنامه‌های جمهوری اسلامی داشته باشند.

محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم، حتی پا را از این فراتر گذاشته و تحریم‌های تازه را به دستمال‌های مصرف‌شده‌ای که باید به زباله‌دان انداخته شوند تشبیه کرده است، امری که با انتقاد میرحسین موسوی رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ روبه‌رو شد. این رهبر مخالفان دولت در یادداشتی به تازگی در موضوع تحریم‌های اخیر نوشته‌است متذکر شده است که «اینکه بگوییم این قطعنامه چون دستمال استفاده شده است، مصائب ناشی از سیاست‌های پرهیاهو و عوام‌فریبانه را تخفیف نخواهد داد».

«مشکلی از نظر تأمین سوخت رآکتور تهران نداریم»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در این نشست خبری اعلام کرد که متخصصان ایرانی سوخت با غنای ۲۰ درصد تولید کرده‌اند که به تأیید آژانس رسیده است و همچنین دانش ساخت صفحات سوخت را در اختیار دارند.

وی با یادآوری اینکه بحث تبادل سوخت به مسئله‌ای سیاسی تبدیل شده است اضافه کرده است که تأمین سوخت رآکتور تهران به خاطر رفتار غیرمنطقی و غیرعقلانی طرف مقابل بامشکلاتی مواجه شد و سبب شد ما به سمت تولید سوخت ۲۰ درصد و تکمیل ساخت صفحات سوخت برویم.

آقای صالحی همچنین گفته است که مشکلی از نظر تأمین سوخت رآکتور تهران نداریم و اگر مسئله خاصی پیش نیاید، در شهریور ماه سال ۹۰، اولین مجتمع صفحه سوخت را تحویل رآکتور تهران می‌دهیم.

این اظهارات در حالی است که در روزهای گذشته دو مقام ایرانی تأیید کردند که رآکتور تحقیقاتی تهران با کمبود سوخت اتمى روبه‌رو شده و در حال حاضر به صورت یک هفته در میان رادیو دارو تولید مى‌کند.

در این زمینه رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه، گفته بود که چون مقدار سوخت رآکتور تهران در زمان حاضر محدود است، مجبوریم که این رآکتور را گاهى اوقات با تمام ظرفیت به کار نگیریم تا بتوانیم فعالیت‌هاى آن را در آینده هم شاهد باشیم.

مرضیه وحید دستجردى، وزیر بهداشت جمهورى اسلامى، نیز روز دوشنبه گفت که اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند مجبور مى‌شویم رادیو داروها را با هزینه‌هاى بسیار زیاد تهیه کنیم، چون سوخت رآکتور تهران رو به اتمام است.

اکنون رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید که کارکرد رآکتور تهران را طوری تنظیم کرده‌‌ایم که سوخت فعلی آن در شهریورماه سال آینده برسد.

وی افزوده است که فعلاً یک هفته در میان از رآکتور استفاده می‌کنیم و رادیو دارو تولید می‌کنیم و باقی نیاز کشور در زمینه رادیو دارو را به همراه وزارت بهداشت از خارج تأمین می‌کنیم به بیماران می‌گوییم که نگران تأمین رادیو دارو نباشند.

مسئولان جمهورى اسلامى مى‌گويند كه ۸۵۰ هزار بيمار وابسته به راديو داروهاى توليدى توسط رآكتور تحقيقاتى تهران هستند که مجلس هشتم نیز «براى به خطر نيفتادن جان اين افراد» طرح يک فوريتى صيانت از دستاوردهاى هسته‌اى را مورد بررسی قرار داد.
XS
SM
MD
LG