لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

ادامه قطع برق در برخی شهرهای ایران علی‌رغم وعده وزارت نیرو


Iran -- Power statio
Iran -- Power statio

شرکت توانير در اطلاعيه‌ای از مردم ايران خواسته است تا از به کارگيری لوازم برقی غيرضروری در ساعت‌های اوج مصرف خودداری کنند تا به گفته اين شرکت، تامين برق با مشکلات کمتری مواجه شود.

این اطلاعیه در شرایطی منتشر شده است که مجيد نامجو، وزير نیرو، در روز ۱۸ ارديبهشت سال جاری به خبرگزاری مهر گفت: «با برنامه‌ريزی‌های انجام شده در زمينه مديريت مصرف و به مدار آمدن واحدهای جديد نيروگاهی، تابستان ۸۹ به هيچ‌ وجه خاموشی نخواهيم داشت.»

وزير نیرو حتی افزود: «می توان ... قول داد که در کشور خاموشی برنامه ريزی شده اعمال نشود.»

وی همچنين اعلام کرد که به مدار نيامدن نيروگاه اتمی بوشهر در تابستان ۸۹، به طور قطع، خللی را در تامين برق مورد نياز مردم وارد نخواهد آورد.

از آن زمان تاکنون دو ماه می‌گذرد، در حالی که گزارش‌هايی در خصوص قطع برق در مناطق گوناگون ايران، از جمله اهواز، آمل، کرج، دزفول و تهران انتشار يافته است.

البته، قطعی برق تنها متوجه منازل مسکونی مردم نبوده و در عين حال، باعث از کار افتادن چرخه توليد در ده‌ها کارخانه نيز شده است.

اين در شرايطی است که وزير برق، بار ديگر، روز نهم تير ماه به خبرگزاری دولتی ايرنا گفت: «براساس برنامه‌ريزی‌های صورت گرفته از سوی اين وزارتخانه، موضوع خاموشی و قطع برق در برنامه نيست.»

اما برخلاف اين سخنان و وعده‌ها، ساکنان شهرهای ايران، به خصوص، پايتخت ايران در روزهای اخير شاهد قطع طولانی برق و خاموشی‌های گسترده بوده‌اند.

در این میان، به گزارش خبرگزاری ايسنا، وزارت نيرو روز چهارشنبه اعلام کرد: «اين وزارتخانه تمام تلاش خود را برای تامين آب و برق مورد نياز کشور به کار گرفته و تاکنون برنامه‌ای برای اعمال خاموشی و محدوديت در آبرسانی پيش‌بينی نشده است.»

اين وزارتخانه عواملی چون بی‌سابقه بودن دمای هوا و آغاز فصل گرما در سال جاری از نخستين روزهای خرداد را موجب بالا رفتن قابل توجه ميزان مصرف برق، کاهش بازده نيروگاه‌ها و نيز بروز برخی مشکلات مهندسی و فنی در شبکه‌های برق اعلام کرد.

افزون بر اين، وزارت نيرو، بروز حوادث غير مترقبه نظير تصادفات رانندگی، وقوع طوفان و به تازگی ريزگردها همراه با رطوبت را موجب اخلال فرايند طبيعی فعاليت شبکه برق و آنچه «خاموشی های مقطعی» ناميد، دانست.

قطع برق در ايران تازگی ندارد و در ساليان و دهه‌های گذشته در مناطق گوناگون ايران روی داده است. از جمله، يکی از گسترده‌ترين خاموشی ها در ايران در تابستان سال ۸۶ روی داد که انتقادها و اعتراض‌های گوناگونی را به دنبال داشت.

در اين ميان، مردم ايران در شرايطی با قطع برق مواجهند که وزارت نيرو از احتمال بروز مشکلاتی در فرايند آبرسانی به مشترکان خبر داده است.

XS
SM
MD
LG