لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

شورای امنیت غرق شدن کشتی کره جنوبی را محکوم کرد


شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در بیانیه‌ای بدون ذکر نام کره شمالی به عنوان «مقصر اصلی»، غرق شدن کشتی جنگی کره جنوبی را محکوم کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، این بیانیه که پس از گذشت بیش از سه ماه از این حادثه به تأیید ۱۵ عضو شورای امنیت رسید، ضمن ابراز «نگرانی عمیق از این حمله»، خواستار «اقدامات مناسب و مسالمت‌آمیز علیه عاملان این ماجرا» شده است.

در این بیانیه همچنین بر اجرای آتش‌بس سال ۱۹۵۳ که به جنگ شبه جزیره کره پایان داد، تأکید شده است.

در بیانیه شورای امنیت به طور مشخص از کره شمالی نامی برده نشده، اما با این حال سوزان رایس، نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل، آن را «پیامی روشن» برای کره شمالی دانست.

پیش‌نویس این بیانیه توسط ایالات متحده تنظیم شده بود ولی با مخالفت چین بخش‌هایی از آن تغییرکرد.

با این حال خانم رایس گفت که «این پیامی بسیار روشن به کره شمالی بود، تکرار کلمه «حمله» به روشنی ثابت می‌کند که این بیانیه در رساندن پیام به کره شمالی موفق بوده است».

درهمین راستا کره جنوبی ضمن استقبال از این بیانیه بار دیگر خواستار عذرخواهی کره شمالی شد.

پارک این کوک، نماینده کره جنوبی در سازمان ملل، گفت که این بیانیه به روشنی نشان می‌دهد که کره شمالی مقصر اصلی این حادثه بوده است.

بیانیه شورای امنیت بر خلاف قطعنامه‌های این سازمان، الزام‌آور نیست، اما با این حال صدور این بیانیه به تأیید هر پنج عضو دائم شورای امنیت رسیده است.

کشتی نيروی دريايی کره جنوبی در ماه مارس گذشته در آب‌های این کشور در دریای زرد به وسيله اژدر کره شمالی غرق شد. در جريان اين حادثه ۴۶ ملوان این کشتی کشته شدند.

یک گروه تحقیق بین‌المللی شامل کشورهای آمریکا، بریتانیا، استرالیا و سوئد تأیید کرده است که کشتی نیروی دریایی کره جنوبی به وسیله اژدر زیر دریایی کره شمالی غرق شد.

«بیانیه‌ای عاری از قضاوت منصفانه»

از سوی دیگر سخنگوی وازرت خارجه کره شمالی در واکنش به این بیانیه آن را را «عاری از هرگونه قضاوت منصفانه» خواند.

وی همچنین تأکید کرد که این موضوع مربوط به دو کشور کره شمالی و جنوبی است و باید بین دو کشور و بدون دخالت سازمان ملل حل و فصل شود.

وی بار دیگر بر اتحاد مردم کره شمالی در پاسخ به تهدیدات خارجی تأکید کرد.

در همین راستا کره جنوبی بار دیگر خواستار عذرخواهی کره شمالی از این اقدام شد.

پس ازغرق شدن کشتی کره جنوبی توسط کره شمالی مرزهای دو کشور صحنه صف‌آرایی نیروهای نظامی کره شمالی و جنوبی بوده است.

جنگ سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ بین دو کره بدون هیچ گونه توافق‌نامه رسمی صلح پایان پذیرفته و دو کشور همچنان در حالت جنگی به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG