لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

موسوی: سخن از تک‌حزبی بودن مقدمه حمله به قانون اساسی است


همزمان با انتقاد شدید محمد خاتمی از سخنان محمود احمدی‌نژاد در باره وجود تنها یک حزب در کشور به نام «حزب ولایت»، میرحسین موسوی نیز با مقایسه سخنان رئیس دولت دهم با اظهارنظر آخرین شاه ایران در باره حزب رستاخیز، نسبت به حمله به قانون اساسی و به بن بست کشاندن کشور هشدار داده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی کلمه، میرحسین موسوی، یکی از رهبران جنبش سبز در ایران روز سه‌شنبه در سخنانی با ابراز تاسف از گسترش دروغگویی در جامعه و حمله به «احزاب قانونی» در کشور نسبت به حمله به قانون اساسی در آینده هشدار داد.

آقای موسوی که در دیدار با شماری از استادان دانشگاه تربیت مدرس سخن می‌گفت، با اشاره به انتشار نوار سخنان معاون وزارت اطلاعات ایران گفته است:« متاسفانه سطح دروغ گویی بسیار گسترده است. اخیراً متن سخنرانی یکی از مقامات امنیتی به طور گسترده در سطح جامعه توزیع شده است که پر از دروغ‌های شاخ دار و افسانه‌سازی‌های مبتذل است.»

معاون وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در سخنانی که گویا در آبان ماه سال گذشته خورشیدى در مشهد ایراد شده، با متهم کردن رهبران و شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب به تلاش براى «براندازى نظام جمهورى اسلامى» از طریق انتخابات، بارها تکرار کرده است که هدف اصلى اصلاح‌طلبان «به زیر کشیدن مقام رهبرى» بوده است.

آخرین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی در باره هدف از انتشار نوار این سخنان گفته است: « تهیه کنندگان این نوار روی جهل و نادانی که ممکن است افراد به دلایلی داشته باشند، طمع کرده‌اند و جالب است که این نوار با حمله به معدود احزاب قانونی کشور آغاز می‌شود و ما وقتی این نوار را در کنار این اظهار نظر می‌گذاریم که در کشور فقط یک حزب داریم و آن هم حزب ولایت است، می‌بینیم که عده‌ای کشور را دانسته و ندانسته به بن بست می‌کشانند.»

اشاره آقای موسوی سخنان چند روز پیش محمود احمدی‌نژاد است که در جمع نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها گفته بود: «با تشکیل جناح‌بندی‌های سیاسی، فاتحه بعضی از ارزش‌های انقلاب خوانده شد، درحالی که نظام ما تنها یک حزب دارد و آن ولایت است.»

میرحسین موسوی، یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، با مقایسه این سخنان با سخنان آخرین شاه ایران گفته است: « این اظهار نظر شبیه اعلام حزب رستاخیز از سوی شاه است که مخالف صریح قانون اساسی است. من بعید نمی‌دانم که در آینده خود قانون اساسی هم با همین وضع مورد حمله قرار گیرد.»

پیشتر نیز محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در واکنش به سخنان محمود احمدی‌نژاد در این باره گفته بود: « اخیراً گفته‌اند فقط یک حزب وجود دارد و همه تشکل‌ها و احزاب ناباب و باطلند. واقعاً عجیب است! در زمان شاه نیز او گفت که یک حزب داریم و هرکه نمی‌خواهد عضو آن باشد از کشور خارج شود. امروز نیز بسیاری از مردم، اساتید، دانشجوها، متخصصان، روزنامه‌نگاران و سرمایه‌های کشور در حال خروج از کشور هستند. چرا جلوی این فجایع گرفته نمی‌شود؟»

«پیروزی جنبش سبز نزدیک است»

میرحسین موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که «دروغ و ظلم و قانون‌ستیزی مشروعیت نظام را ذوب می‌کند» و «ظلم باقی ماندنی نیست»، هدف از جنبش سبز را حاکمیت آرای مردم برشمرد.

این رهبر جنبش سبز در ایران افزود: « اعتقاد دارم انشالله به زودی جنبش سبز پیروز خواهد شد، چون دنبال تحقق حقوق مردم است. چون مدافع آزادی‌های بشری است، چون مدافع عقلانیت و منطق است ، چون مخالف ظلم و دروغ و جور است.»

آقای موسوی با تاکید بر اهمیت ایستادگی با هدف «رهایی از ظلم و جور و حرکت به سمت عدل و راستی»، اظهار داشت:« این شعار جنبش سبز است که برگرفته از روحیه آزادی خواهی حماسه سازان کربلا و در راس آنان امام حسین و ابالفضل العباس می‌باشد که در مقابل کژی‌ها باید ایستاد و برای بازگشت به حق و عدالت تلاش کرد.»

وی با اشاره به هزینه‌های مبارزه در این راه افزوده است: « این ایستادگی‌ها سختی‌هایی دارد، اما بدانیم که وعده قرآن است که ان مع العسر یسری، با سختی گشایش است و ما این گشایش را در جامعه خود و در حوزه عمومی امروز ملاحظه می کنیم. علی رغم تحمل سختی‌ها، زندان‌ها، کشتارها، فشارها و کهریزک‌ها امروز نشاطی در میان ملت به ویژه جوانان برای میل به جامعه‌ای عادلانه و فارغ از ظلم و جور دیده می‌شود.»

میرحسین موسوی ادامه داد: « سبزها امروز از ترس فارغ شده‌اند آیا این یسر و راحتی نیست؟ سبزها امروز برای داشتن نظامی که در آن حاکمیت ملت به رسمیت شناخته شود و حقوق ملت که در قانون اساسی بدان تصریح شده است احیا شود تلاش می کنند. آیا این خود یک گشایش نیست؟ اینکه قتل و جنایت نیروهای به اصطلاح خودسر در گذشته و حال محکوم می شود، آیا گشایش نیست؟»

«منشور جنبش سبز به سوی کمال حرکت می‌کند»

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تلاش برای اصلاح منشور جنبش سبز تاکید کرده است.

آقای میرحسین موسوی در نخستین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته هجدهمین بیانیه خود را منتشر کرده بود که به عنوان « منشور جنبش سبز» مشهور شده است.

وی در سخنان روز سه‌شنبه خود در باره این منشور گفته است: « منشور جنبش سبز یک متن سیال و باز است و با تعامل بدنه جنبش انشالله به سمت کمال پیش خواهد رفت. به نظر بنده یکی از ایرادات و کاستی‌های که منشور دارد این است که به حقوق اقلیت‌های مذهبی نپرداخته است. گرچه به طور تلویحی بدان پرداخته شده است ولی در متن می‌تواند تصریح شود و به تعلق ایران به همه ایرانیان تکیه شود که یک فراز کلیدی است.»

آقای موسوی همچنین با اشاره به یکی خواسته‌های طرح شده در منشور جنبش سبز در مورد اجرای کامل قانون اساسی اظهار داشت: « شعار رعایت بدون کم و کاست قانون اساسی با این فرض است که این متن نه جاودانی است و نه وحی منزل وهر نوع تغییری در سطح ملی می‌تواند مورد قبول باشد که امکانات انتخابات آزاد و رقابتی و غیر گزینشی را فراهم کند.»

وی در این ارتباط همچنین افزود: « نمی‌توان با تاکید بر خاطره‌ها یک وفاق ایجاد کرد ما احتیاج به متنی داریم که ما را به هم وصل کند و در شرایط فعلی جایگزین و بدیلی برای قانون اساسی وجود ندارد، طرح اجرای بدون تنازل قانون اساسی طرح مطالبات ملت است که بدان‌ها بی اعتنایی شده است و پیوندهای دموکراتیک با قانون اساسی نقطه وصل ماست.»

«جنبش سبز همه کسانی را که برای حاکمیت مردم تلاش می‌کنند دربر می‌گیرد»

میرحسین موسوی بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری این که جنبش سبز در خارج از کشور سخنگویی ندارد، گفته است: « ولی شبکه‌های جنبش سبز محدود به داخل کشور نیست. طبیعی است که این شبکه‌ها با همه امکانات خود و با استفاده از رسانه‌های مجازی و طرق دیگر سخنان سبز خود را در فضای عمومی و زیبایی بوجود آمده طرح نمایند و این از نقاط قوت جنبش سبز است.»

وی همچنین با اشاره به تنوع موجود در میان حامیان جنبش سبز اظهار داشته است: « از نظر بنده هر کس دنبال حق است و به صورت مسالمت جویانه برای رسیدن کشور به سمت حاکمیت مردم بر سرنوشت خود حرکت می‌کند و هر کس هرجا از حق و از قانون دفاع می‌کند جزو بدنه این جنبش است و همه باید باور کنیم که در نهایت میزان رای ملت خواهد بود.»

این رهبر معترضان به نتایج انتخابات در ایران یک بار دیگر بر اهمیت ایجاد ارتباط فعالان جنبش سبز با همه اقشار به ویژه کارگران، کشاورزان و معلمان تاکید کرده و گفته است: « شبکه‌های جنبش سبز باید به سمت درک مشکلات همه اقشار خصوصاً کارگران و کشاورزان و معلمان پیش برود که متاسفانه رسانه‌های سبز در این زمینه فقیر هستند و باید خیزش در اطلاع رسانی و ارائه راه حل ها آغاز شود.»

آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی در فراز پایانی سخنان خود مشکلات کنونی کشور مانند کمبود آب و برق را ناشی بی‌توجهی به برنامه‌ریزی‌های بلند مدت در سال‌های گذشته دانسته و اظهار داشت: « این را در سایر حوزه‌ها نیز مشاهده می‌کنیم و مسئله قطعنامه و یارانه ها این مسائل را تشدید می کند که به نظر من دلیل اصلی آن حذف دستگاه برنامه‌ریزی کشور در سال‌های گذشته بوده است.»
XS
SM
MD
LG