لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

دهها کشته و زخمی در دو بمبگذاری انتحاری در مسجد جامع زاهدان


عکس مربوط به انفجار مسجد امیرالمومنین در زاهدان است.
عکس مربوط به انفجار مسجد امیرالمومنین در زاهدان است.
خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که پنجشنبه شب، در شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، دو بمب منفجر شده که در پی آن شماری کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، انفجار نخست، ‌حدود ساعت ‪۲۱‬و ‪ ۲۰‬دقیقه در محل ورودی مسجد جامع زاهدان و انفجار دوم به فاصله چند دقیقه، مقابل مسجد رخ داده است.

علی عبداللهی، معاون امنیتی وزارت كشور، می‌گوید که این دو انفجار انتحاری بوده و محمد مرزيه، دادستان زاهدان، نیز اعلام کرده است که تاکنون ۲۱ نفر در این انفجارها کشته و بیش از ۱۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

این انفجارها همزمان با مراسم جشن ولادت امام حسین و ابوالفضل عباس روی داده است.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس، نیز می‌گوید که هر دوی این بمبگذاری‌ها انتحاری بوده است.

حسینعلی شهریاری در تشریح این دو انفجار به خبرگزاری فارس گفت: «ابتدا فردی با پوشش زنانه قصد ورود به مسجد جامع را داشته که از ورود وی جلوگیری می‌شود. در انفجار اول سه یا چهار نفر شهید می‌شوند چون انفجار اول جلوی درب ورودی مسجد رخ می‌دهد اما چند دقیقه بعد که مردم برای کمک‌رسانی می‌آیند در آن شلوغی فرد دومی عملیات انتحاری دیگری انجام می‌دهد.»

این نماینده مجلس همچنین گفت که پیش از این بارها هشدار داده بود جریانات به گفته وی «وهابیت و ریگی» درصدد انجام «اقدامی» هستند.

در همین حال در وبلاگی که منتسب به گروه جندالله است، این گروه مسئولیت این بمبگذاری را بر عهده گرفته است؛ گروه سنی‌مذهب جندالله که رهبر آن عبدالمالک ریگی، ماه گذشته اعدام شد، پیش از این نیز بارها مسئولیت چنین بمبگذاری‌هایی را برعهده گرفته بود.

در هشتم اسفند ماه ۱۳۸۸ ایران اعلام کرد عبدالمالک ریگی را در حین سفر از دوبی به قرقیزستان، دستگیر کرده است.

در هفتم خرداد ۱۳۸۸ بمبگذاری مشابهی در مسجد امیرالمومنین شهر زاهدان روی داد که بیش از ۲۰ نفر کشته شدند؛ مسئولیت این انفجار را گروه عبدالمالک ریگی بر عهده گرفت.

در ۲۶ مهر ۱۳۸۸ این گروه مسئولیت عملیات انتحاری دیگری در شهر سرباز استان سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفت که طی آن ۴۰ نفر کشته شدند؛ در میان کشته‌شدگان شماری از فرماندهان رده بالای سپاه نیز حضور داشتند.
XS
SM
MD
LG