لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۶

مولوی عبدالحمید: جنایت زاهدان را نه شریعت قبول می‌کند و نه عقل و عرف


 مولوی عبدالحمید؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید، روحانی برجستهو امام جمعه اهل سنت زاهدان، در مصاحبه با رادیو فردا، حمله‌های انتحاری به مسجد جامع زاهدان را محکوم میکند و می‌گوید گروه‌هایی که دست به چنین اعمالی می‌زنند، حسابشان از مردم جداست.




مولوی عبدالحمید:
این جنایتی که مسجد‌ها را هدف قرار داده، عموم مردم نمازگزار را که مراسم مذهبی داشتند، جنایتی است که همه مردم این را محکوم می‌کنند و ما هم محکوم کردیم.

این جنایتی است که نه شریعت قبول می‌کند، نه عقل و نه عرف. همه مردم ما این احساس را دارند که این جنایت همه را هدف قرار داده است. تلاش من اینست که مردم احساساتشان را حفظ کنند. طراحی این جنایت است برای این است که مردم به جان هم بیفتند، و مردم باید با هوشیاری این توطئه را خنثی کنند.

ـآقای عبدالحمید! برخی از کارشناسان، که رادیو فردا با آنها گفت و گو کرده، ریشه این وقایع را در نارضایتی عمیق مردم سیستان و بلوچستان می‌دانند و نارضایتی مردم این استان را هم به دلیل اعمال تبعیض میان شیعه و سنی در بلوچستان ارزیابی می‌کنند. دیدگاه شما در این باره چیست؟

ما نمی‌گوییم که تبعیض نیست یا مشکلات نیست. ولی آنچه که در همه مردم استان وجود دارد، این نوع حرکات و این نوع حملات تمام مردم را ناراضی می‌کند. مردم در این مسئله اتفاق نظر دارند، مردم شیعه و سنی و بلوچ، که این نوع حملات کار نادرستی است. به هر انگیزه‌ای کسی که این کار را کرده باشد، ما محکوم می‌کنیم.

-گفته می‌شود که در سال‌های ریاست جمهوری آقای محمود احمدی نژاد، فشار بر مردم بلوچستان و اعمال تبعیض بیشتر شده است و مردم سیستان و بلوچستان در تنگنای بیشتری قرار گرفته‌اند. شما تصور می‌کنید که این گفته برخی از کارشناسان تا چه حد صحت داشته باشد؟


بله. من قبلاً عرض کردم که مردم بلوچستان در هر مشکلاتی هم که قرار گیرند، این نوع برخوردها و ناامنی را به این صورت یا هر صورت دیگر نمی‌پسندند. مردم معتقدند که مشکلاتشان را از راه قانون، از راه‌های صحیح، از راه‌های بین‌المللی و از راه‌های درست پیگیری کنند.

نخبگان اعم از علما، دانشگاهیان، فرهیختگان و معتمدان و ریش سفیدان - نخبگان جمعاً - بر این مسئله اتفاق نظر دارند که بهترین راه پیگیری مسائل و حل مشکلات راه قانون است و نه راه خشونت و کشتار.

این را کسی نمی پسندد ... مردم خودشان بر این عقیده‌اند که از طریق قانون باید مسائل پیگیری شود. از میان مردم کسی راضی نیست. اینها گروه‌های خاصی هستند، افراد خاصی‌اند که دست به این نوع کار می‌زنند و حسابشان از مردم جداست.
XS
SM
MD
LG