لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

وزارت خارجه ایران بازداشت موقت سفیر سوئیس را تأیید کرد


سفیر سوئیس به هنگام استقبال از مادران سه شهروند آمریکایی در بند در ایران
سفیر سوئیس به هنگام استقبال از مادران سه شهروند آمریکایی در بند در ایران
وزارت امور خارجه ایران با تأیید خبر بازداشت موقت سفیر سوئیس به هنگام سفر به یک روستای مرزی در استان خراسان شمالی، تأیید کرد که سفر این دیپلمات اروپایی با هماهنگی این وزارتخانه انجام شده است.

اظهارات یک مقام مسئول در وزارت خارجه که در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران صورت گرفته است، واکنشی است به خبرهایی که روز شنبه در سایت‌های خبری در این مورد انتشار یافته بود.

خبرگزاری نیمه‌دولتی فارس روز شنبه مدعی شد که لیویا لئو آگوستی، سفیر سوئیس در تهران، در روزهای گذشته به هنگام سفر به استان خراسان شمالی برای ساعاتی در بازداشت نیروهای مرزبانی ایران به سر برده است.

بازداشت این دیپلمات عالی‌رتبه سوئیسی در ایران در حالی است که بر اساس ماده ۲۹ کنوانسیون وین درباره روابط سیاسی کشورها که ایران نیز از امضاکنندگان آن است «مامور سیاسی مصون است و نمی‌توان او را به هیچ عنوان مورد توقیف یا بازداشت قرار داد».

آن طور که فارس به نقل از یک منبع مطلع خبر داده است، بازداشت خانم آگوستی در روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه و به هنگام حضور وی در روستای «کلانه زمانه» از توابع شهرستان شیروان صورت گرفته است.

مأموران مرزبانی جمهوری اسلامی، آن طور که گزارش فارس مدعی است، سفیر سوئیس را به اتهام «سفر به یکی از روستاهای مرزی بدون اطلاع دستگاه‌های ذی‌ربط» بازداشت کرده‌اند، اما احتمالاً پس از آن که از هماهنگ بودن این سفر با دستگاه‌های مربوطه مطلع شده‌اند، این دیپلمات اروپایی را آزاده کرده‌اند.

منبع آگاه خبرگزاری فارس از جمله گفته است که سفر خانم آگوستی به این روستای مرزی «با اطلاع دستگاه‌های ذی‌ربط» انجام شده است.

در همین زمینه مقام مسئول مذکور در وزارت خارجه نیز به واحد مرکزی خبر گفته است که سفر خانم لیویا لئو آگوستی، سفیر سوئیس در تهران، به یکی از روستاهای شمال خراسان شمالی با هماهنگی و مجوز کامل وزارت امور خارجه انجام شده است.

وی تأیید کرده است که نیروهای امنیتی محلی ۲۳ تیرماه سفیر سوئیس را به دلیل عدم شناسایی به طور موقت بازداشت کردند که پس از هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط، «خانم آگوستی فوراً آزاد شد».

روستای «زمانه کلانه»، محل دستگیری موقت سفیر سوئیس، در نزدیکی روستای خیرآباد از توابع بخش قوشخانه شهرستان شیروان قرار دارد. شهرستانی که با وسعت بیش از ۳۷۰۰ کیلومتر مربع از شمال با کشور ترکمنستان هم‌مرز است.

واحد مرکزی خبر به نقل از این مقام مسئول در وزارت خارجه، همچنین اخراج یک دیپلمات سوئیس را به دلیل رابطه نامشروع با یک زن ایرانی رد کرده و افزوده است که این موضوع از نظر ما «موضوعیت» ندارد.

بازداشت موقت این دیپلمات ارشد اروپایی و نیز شایعات در مورد اخراج یک دیپلمات دیگر سوئیسی در شرایطی در سایت‌های خبری مطرح شده است که روز شنبه خبرگزاری‌های ایران از سفر قریب‌الوقوع علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم، به سوئیس خبر داده‌اند.

آن طور که خبرگزاری‌های ایران نوشته‌اند، آقای لاریجانی قرار است روز یک‌شنبه با هدف شرکت در اجلاس بین‌المجالس تهران را به مقصد ژنو در سوئیس ترک کند.

سوئیس از زمان قطع روابط ایالات متحده و جمهوری اسلامی حافظ منافع آمریکا در ایران است و ایران در ماجرای شهرام امیری چندین بار با احضار سفیر سوئیس، مراتب نگرانی و نیز مدارک مورد ادعای خود در مورد وضعیت شهرام امیری را به وی اعلام کرده بود.
XS
SM
MD
LG