لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

متکی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی کابل راهی افغانستان شد


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
همزمان با سفر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، به افغانستان، برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی کابل، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران نیز روز دوشنبه، راهی کابل شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، قرار بر این است که منوچهر متکی علاوه بر شرکت در این کنفرانس که روز سه شنبه، ۲۹ تیرماه برگزار خواهد شد، با حامد کرزای،‌ رئیس جمهور افغانستان و سایر مقامات این کشور نیز دیدار داشته باشد.

در کنفرانس بین‌المللی کابل که به ریاست حامد کرزای و بان‌گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد، قرار است مسائلی نظیر توسعه، برقراری صلح و نحوه دستیابی به استقلال در افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو از این کشور، مورد بررسی قرار بگیرد.

مقامات افغان اعلام کرده‌اند که در این کنفرانس طرح‌هایی را پیرامون نحوه اداره کشور، توسعه اقتصادی و اجتماعی و حمایت از حقوق بشر و تلاش‌های صلح‌آمیز در افغانستان ارائه خواهند داد.

یه گفته مسئول برگزاری کنفرانس، این گردهمایی دو هدف را دنبال می‌کند؛ ارائه برنامه‌های اجرایی در حوزه سیاست این کشور و همسو کردن کمک‌های جوامع بین‌الملل با اهدافی نظیر برقراری ثبات، امنیت و دموکراسی در افغانستان.

در این کنفرانس علاوه بر وزیران خارجه ایران و ایلات متحده، نزدیک به ۴۰ نفر از وزیران خارجه کشورها و حدود ۷۰ نماینده بین‌المللی از جمله نمایندگانی از سازمان ملل متحد و ناتو حضور خواهند داشت.

مقام‌های افغانستان امیدوارند که با برگزاری این کنفرانس و ارائه برنامه‌های خود بتوانند کشورهای اروپایی و ایالات متحده را برای کمک‌رسانی به افغانستان ترغیب نمایند.

پیش از این کشورهای دیگری نظیر آلمان، ‌ژاپن، فرانسه و بریتانیا نیز میزبانی کنفرانس‌هایی با موضوع ارتقای امنیت در افغانستان و بازسازی این کشور را بر عهده داشته‌اند.

در آخرین کنفرانس که در ژانویه سال جاری در لندن برگزار شد، جامعه بین‌المللی توافق کرد تا در طول دو سال آینده، دولت افغانستان به طور مستقل بر روی نحوه استفاده از ۵۰ درصد از کمک‌های مالی جهانی به این کشور، نظارت داشته باشد.

کنفرانس بین‌المللی کابل، که بزرگترین گردهمایی بین‌المللی این شهر در طول دهه‌های گذشته محسوب می‌شود، در حالی برگزار خواهد شد که نیروهای امنیتی ناتو و افغانستان به منظور خنثی کردن هرگونه حمله احتمالی طالبان، در سراسر کابل مستقر شده‌اند.

در همین زمینه سخنگوی نیروهای ناتو، روز یکشنبه، ۲۷ تیرماه از خنثی شدن یک طرح حمله به اجلاس بین‌المللی کابل و دستگیری ۲۶ نفر در جنوب غربی کابل خبر داد.
XS
SM
MD
LG