لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

مقام سابق کشور گویان اتهام جاسوسی برای ایران را رد کرد


عبدالقادر در لباس روشن در سال ۲۰۰۷
عبدالقادر در لباس روشن در سال ۲۰۰۷
یک مقام دولتی سابق کشور گویان که به اتهام مشارکت در طرح حمله‌ای تروریستی به فرودگاهی در نیویورک دادگاهی شده است روز چهارشنبه اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران را انکار کرد.

این مقام دولتی گویان که در کنار یک شهروند آمریکایی گویانی‌تبار دادگاهی شده است روز چهارشنبه در برابر اتهام طرح حمله تروریستی به فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک در سال ۲۰۰۷ ادعای بی‌گناهی کرد.

دادگاهی در شهر نیویورک می‌گوید مقام دولتی سابق گویان به نام عبدالقادر در سال ۲۰۰۷ قصد داشته است با جاسازی مواد منفجره در مخازن سوخت جت در فرودگاه جان اف کندی «هزاران نفر را به قتل برساند».

دادستان نیویورک در روز چهارشنبه شواهد و مدارکی را به دادگاه ارائه کرد که نشان می‌داد آقای عبدالقادر در دو دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ چندین گزارش برای دولت ایران تهیه کرده است.

بر اساس این مدارک، آقای عبدالقادر گزارش‌های خود را درباره سیاست و اقتصاد گویان برای دیپلماتی ایرانی در کشور ونزوئلا ارسال می‌کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس مدارکی که در دادگاه ارائه شده می‌گوید در یکی از این گزارش‌ها که به ونزوئلا ارسال شده به طرحی برای گسترش نفوذ اسلام در کشور گویان اشاره شده است.

مقام دولتی سابق گویان در دادگاه در دفاع از خود پذیرفت که نویسنده گزارش‌ها بوده، اما هر گونه مشارکت در فعالیت‌های جاسوسی برای ایران را انکار کرد.

آقای عبدالقادر همچنین در دفاع از خود در دادگاه خود را «مسلمانی معتقد» توصیف کرد، اما گفت که هیچ تمایل بنیادگرایانه ندارد.

او همچنین گفت که زمانی که از طرح حمله تروریستی به فرودگاه جان اف کندی مطلع شده تلاش کرده است که خود را از افرادی که دادگاه «شرکای» او می‌خواند جدا کند.

به گفته دادستان نیویورک، عبدالقادر به همراه راسل دفریتاس به دنبال جلب حمایت گروهی تروریستی در کشور ترینیداد بوده تا «بیش از حملات ۱۱ سپتامبر ویرانی به بار بیاورند».

در جریان مجموعه حملات تروریستی یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ به چند شهر آمریکا نزدیک به ۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند و خسارات مالی فراوانی به سازمان‌ها و ساختمان‌های مختلف وارد شد. مسئولیت این حملات را گروه تروریستی القاعده به رهبری اسامه بن لادن بر عهده گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید طرح حمله تروریستی به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در سال ۲۰۰۷ هرگز از مرحله نقشه کشیدن و طراحی فراتر نرفته است.
XS
SM
MD
LG