لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

قرارداد یک میلیارد یورویی ایران و ترکیه برای احداث خط لوله‌ گاز


خبرگزاری‌های ایران اعلام کردند، در جریان سفر مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران به ترکیه، یک قرارداد یک میلیارد یورویی با یک ‌شرکت‌ ترکیه‌ای برای احداث خط لوله گاز در داخل خاک ایران به امضا رسیده است.

به گفته جواد اوجی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، این قرارداد برای ساخت قطعه پایانی خط لوله ششم سراسری ایران، با طرف ترکیه‌ای بسته شده است.

ایران دارای هشت خط لوله گاز سراسری است که برخی از آنها در حال تکمیل است. خط‌ لوله‌ ششم‌ سراسری،‌ که ۱۳۰۰کیلومتر طول دارد، گاز را از فازهای ۶ تا ۱۰ عسلویه،‌ به خوزستان و غرب کشور انتقال می‌دهد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، همچنین گفته است که طول قسمت پایانی خط لوله ششم سراسری که شرکت ترکیه‌ای ساخت آن برعهده گرفته، ۶۲۰ کیلومتر و حدفاصل میاندوآب تا مرز بازرگان است.

به گفته این مقام مسئول خط ظرفیت لوله ششم سراسری، ۱۱۰ میلیون متر مکعب در روز است، که ۵۰ میلیون متر مکعب آن برای مصرف داخلی و مابقی برای صادرات خواهد بود.

ایران امیدوار است با پیوستن این خط لوله به مرزهای ترکیه، تا سال ۲۰۱۴، «تا سقف ۷۰ میلیون متر مکعب» در روز گاز به اروپا صادر کند.

در حالی که خبرگزاری‌های ایرانی نام این شرکت ترکیه‌ای «ای. اس. بی» اعلام کرده‌اند خبرگزاری رویترز گزارش داده است که شرکت «سوم پترول» (Som Petrol ) طرف قرارداد با ایران است.

سیتکی آیان، رئیس «سوم پترول» به خبرگزاری رویترز گفته است که این شرکت روز پنجشنبه با ایران قرار داد بسته و این طرح به گفته او در واقع ادامه طرحی است که از سال ۲۰۰۸ میان دو کشور اغاز شده است.

ایران و ترکیه در سال ۲۰۰۸ با یکدیگر توافق کردند که با احداث خط لوله‌ای گاز ایران را به اروپا برسانند.

شرایط سیاسی حاکم بر این قرارداد

امضای قرارداد یک میلیارد یورویی، در حالی است که ایالات متحده آمریکا، با وضع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران(ایلسا)، شرکت‌هایی را که بیش از ۲۰ میلیون دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند، مجازات می‌کند.

در همین حال اروپا نیز در نظر دارد تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع کند که به احتمال زیاد تحریم صنعت نفت و گاز ایران، از جمله آنها خواهد بود.

با این حال یانر ییزدیر، وزیر انرژی ترکیه می‌گوید که شرکتی که با ایران قرارداد امضا کرده، دولتی نیست و به بخش خصوصی تعلق دارد.

یانر ییزدیر، وزیر انرژی ترکیه، همچنین تاکید کرد که این کشور نتوانسته است در مورد پروژه پارس جنوبی با ایران به توافق دست یابد.

ترکیه برای تامین انرژی خود به شدت به گاز ایران وابسته است؛ ایران پس از روسیه دومین صادرکننده گاز به ترکیه است. سال گذشته میلادی ایر ان ۱۰ میلیارد مکعب به ترکیه گاز صادر کرد.

ترکیه در ماه‌‌های اخیر در مناقشه هسته‌ای ایران نقش عمده‌ای ایفا کرد و حتی به همراه برزیل موفق شد، نظر تهران را برای تبادل اورانیوم جلب کند؛ با این حال اعضای دایم شورای امنیت، علی‌رغم توافق تهران برای مبادله اورانیوم، قطعنامه دیگری برای تحریم ایران به تصویب رساندند؛ ترکیه و برزیل که هم‌اکنون عضو غیردایم‌ شورای امنیت هستند، به این قطعنامه ر ای منفی دادند.
XS
SM
MD
LG