لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

تهدید ایران به خروج دارایی‌های ارزی خود از دیگر کشورها


معاون ارزی بانک مرکزی ایران در اظهار نظری که احتمالاً واکنشی به تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی است اعلام کرد ایران دارایی‌های خود را از کشورهایی که برای تهران محدودیت ایجاد کنند، خارج می‌کند.

با گذشت بیش از یک ماه از تصویب دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل و به دنبال آن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهایی چون استرالیا، ایران روزبه‌روز در استفاده از یورو و دلار با مشکل بیشتر مواجه شده و بیش از پیش از نظام مالی جهانی کنار گذاشته می‌شود.

اما شاید عینی‌ترین نمونه از این موضوع به کشور امارات متحده عربی مربوط است که در هفته‌های اخیر محدودیت‌هایی را بر سر فعالیت برخی شرکت‌های محلی و بین‌المللی در ارتباط با ایران اعمال کرد و نیز از مسدود شدن شماری از حساب‌های بانکی ایرانیان در این کشور خبر داد.

در هفته نخست تیرماه گذشته خبری منتشر شد حاکی از اینکه بانک مرکزی امارات متحده عربی در راستای اجرای دور تازه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، دستور مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را صادر کرده است.

این خبر تنها یک هفته پس از آن اعلام شد که امارات متحده عربی ۴۰ شرکت محلی و بین‌المللی را که تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را زیرپا گذاشته بودند تعطیل کرد.

اکنون به گزارش خبرگزاری مهر در روز شنبه، دوم مردادماه، حمید برهانی، معاون ارزی بانک مرکزی، بدون اشاره به نام کشور خاص گفته است که «هر کشوری که برای دارایی‌های کشورمان محدودیت ایجاد کند، ایران نیز دارایی‌های خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد.»

به گفته آقای برهانی، «این امر پدیده‌ای کاملاً طبیعی و منطقی است».

امارات عربی متحده که از متحدان آمریکاست پس از تصویب تحریم‌های جدید سازمان ملل متحد در ماه گذشته علیه ایران به اشکال مختلف نشان داده که قصد دارد نقش خود به عنوان شریان اصلی ورود کالا به ایران را محدودتر کند.

پیشتر مقام‌های بازرگانی ایران نیز در واکنش به اقدامات اخیر امارات، تهدید به کاهش روابط تجاری با این همسایه جنوبی ایران کرده بودند.

انتقال سرمایه ارزی به کشورهای جدید

گرچه آماری از میزان دارایی‌های ارزی ایران در یکی دو سال گذشته اعلام نشده است اما بانک مرکزی ایران مدعی است که مجموع دارایی‌های خارجی‌اش در سال ۸۷ به بیش از ۵۶ تریلیون تومان افزایش یافته و در این زمینه رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که دارایی‌های خارجی ایران در سال‌های اخیر به طور متوسط بالای ۳۰ درصد رشد داشته است.

به گفته محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی، «متوسط رشد دارایی‌های خارجی بانک مرکزی از سال ۸۴ تا سال ۸۷ معادل ۳۲.۲۱ درصد افزایش یافته است».

همچنین از گفته‌های روز شنبه معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی چنین برمی‌آید که مقامات جمهوری اسلامی قصد دارند دارایی‌های ایران را به کشورهایی منتقل کنند که به ایران «اجازه فعالیت» و آزادی مانور بدهند.

او گفت:‌ «باید اجازه فعالیت به دارایی‌های ما داده شود، با این شرایط دارایی‌های ایران نیز به همان سمت سوق خواهد یافت.»

کشورهای غربی که نگران فعاليت‌های اتمی ايران هستند می‌گويند جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته‌ای خود برای توليد انرژی درصدد است به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست يابد.

اين در حالی است که مقامات تهران همواره اين اتهام را رد کرده و می‌گويند برنامه هسته‌ای کشور صلح‌آميز و کاملاً در چارچوب قوانين بين‌المللی است.
XS
SM
MD
LG