لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

مخالفت روسیه با تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه ایران


آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه
آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه
ساعاتی پس از انتشار خبر استقبال ایالات متحده از تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا و کانادا، روسیه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای با واکنش منفی به این تحریم‌های اتحادیه اروپا آنها را باعث متزلزل ساختن تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسئله اتمی جمهوری اسلامی دانست.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه رسماً تحریم‌های مضاعف خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد، تحریم‌هایی که کاترین اشتون آنها را جامع و فراگیر توصیف کرده، اما ایران می‌گوید تاثیری نخواهند داشت.

با این حال از سوی دیگر نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین روز، دوشنبه، با تحویل پاسخ ایران به گروه وین در مورد ادامه مذاکرات، از آمادگی جمهوری اسلامی برای شرکت در این گفت‌و‌گوها بدون هیچ پیش‌شرطی خبر داد.

بر اساس آن چه در روزهای پایانی خردادماه مورد توافق رهبران اروپا قرار گرفت، تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا بخش بازرگانی و از جمله کالاهایی را هدف قرار می‌دهد که کاربرد دوگانه دارند، بخش بانک‌داری، ‌بیمه و ترابری ایران نیز از دیگر حوزه‌هایی است که اتحادیه اروپا آنها را تحریم خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه ضمن اینکه تحریم‌های مضاعف را نشانه «تحقیر» سازمان ملل دانست، چنین اظهار نظر کرد که تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی تنها تلاش‌های جهانی برای حل مسئله پرونده اتمی ایران را بی‌اثر خواهد ساخت.

آندری نسترنکو،‌ سخنگوی وزارت خارجه روسیه، تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا را «بیانگر تحقیر و کوچک شمردن موضع کار شده و هماهنگ شورای امنیت سازمان ملل» دانسته است.

او همچنین گفت که این حرکت تازه اتحادیه اروپا «به تلاش مشترک ما در جست‌وجوی راه حل سیاسی – دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران لطمه می‌زند».

دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، نیز پیشتر در اواخر خردادماه در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال ضمن انتقاد از تحریم‌های مضاعف و یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه تهران چنین اظهار نظر کرده بود که روسیه و آمریکا باید برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره «جمعی عمل کنند».

وزیر امور خارجه روسیه نیز در اواخر اردیبهشت‌ماه به ایالات متحده و متحدان غربی‌اش هشدار داده بود که علیه جمهوری اسلامی و در واکنش به فعالیت‌های هسته‌ای ایران به وضع تحریم‌های یک‌جانبه متوسل نشوند.

بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۰۸، ايران و اروپا بيش از ۲۵ ميليارد يورو دادوستد تجاری داشته‌اند که اندکی بيش از ۱۴ ميليارد دلار از اين دادوستدها به صادرات اروپا به ايران اختصاص داشته و مابقی آن به واردات اين اتحاديه از ايران مربوط است.
XS
SM
MD
LG