لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۳

انفجار در کشتی نفتکش ژاپنی در دهانه تنگه هرمز


وزارت ترابری ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد که هنگام عبور کشتی نفتکش استار، متعلق به شرکت کشتی‌رانی میتسویی این کشور، از تنگه هرمز، انفجار مشکوکی در کشتی رخ داد که موجب آسیب رسیدن به آن و زخمی شدن یکی از سرنشینان کشتی شد.

با این حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، این انفجار که ساعت سی دقیقه بامداد به وقت محلی روی داد «جدی نبوده»، اما کشتی استار برای انجام برخی تعمیرات ناشی از این انفجار بدون کمک یدک‌کش به سوی بندر فجیره در امارات تغیر مسیر داده است.

وزارت ترابری ژاپن اعلام کرده است که علت این انفجار هنوز مشخص نیست، اما یکی از خدمه کشتی گفته است که قبل از وقوع انفجار، حرکت شیئ درخشان را در فضا مشاهده کرده است.

نفتکش استار حامل ۲۷۰ هزار تن نفت خام بوده و با ۱۶ خدمه فیلیپینی و ۱۵ خدمه هندی پس از بارگیری در یکی از بنادر امارات متحده عربی عازم بندر شیبا در شرق ژاپن بوده‌ است.

تنگه هرمز که خلیج فارس را به دریای عمان متصل می‌سازد یکی از مسیرهای پر رفت و آمد و استراتژیک است که نفت صادراتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و بخش عمده‌ای از نفت صادراتی عربستان سعودی با عبور از این تنگه راهی بازارهای بین‌المللی می‌شود.

جونتو اندو، مدیرکل دفتر روابط خطوط کشتی‌رانی میتسویی، به واحد خبر داوجونز گفت احتمال دارد حمله تروریستی علت وقوع انفجار در کشتی باشد.

به دنبال تصویب دور چهارم قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران بر سر برنامه اتمی تهران و موضع‌گیری‌های اخیر مقامات رسمی ایران مبنی بر بستن این شاهراه حیاتی در صورت هرگونه تهدید این کشور، حساسیت این تنگه حیاتی در انتقال انرژی افزایش یافته است.
XS
SM
MD
LG