لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

«خرید موشک اس – ۳۰۰ از سوی جمهوری آذربایجان برای مقابله با تهدید ایران»


سیستم ضدموشکی اس – ۳۰۰
سیستم ضدموشکی اس – ۳۰۰
روزنامه ودوموستی چاپ مسکو به نقل از منبعی در مجتمع صنایع دفاعی روسیه از انعقاد قرارداد تحویل سیستم ضدموشکی اس – ۳۰۰ میان وزارت دفاع جمهوری آذربایجان و شرکت «روس آبارون اکسپورت» برای مقابله با «تهدید موشک‌های ایران» خبر داد.

به گفته یک مقام رسمی وزارت دفاع روسیه به روزنامه ودوموستی، آذربایجان قرارداد خرید این سیستم ضدموشکی اس – ۳۰۰ را به خاطر «تامین امنیت نظامی خود در برابر تهدید موشک‌های بالستیک ایران» امضا کرده است.

این در حالی است که ایران از دسامبر سال ۲۰۰۵ که قرارداد تحویل سیستم پیشرفته دفاع موشکی اس - ۳۰۰ میان مقام‌های تهران و مسکو به امضا رسید، در انتظار دریافت آن است، اما در طول نزدیک به پنج سال که از زمان عقد این قرارداد می‌گذرد، مقام‌های روس هر بار به بهانه‌ای در اجرای این قرارداد تعلل کرده‌اند.

در حالی که مقامات دو کشور روسیه و جمهوری آذربایجان قرارداد مذکور را به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار سال گذشته امضا کردند، تا به حال گزارشی در این باره منتشر نشده بود.

اگرچه در سند دکترین نظامی جدید جمهوری آذربایجان که در تاریخ هشتم ژوئن سال جاری، ۲۰۱۰، به تصویب پارلمان این کشور رسید، تنها از ارمنستان به عنوان «دشمن» آذربایجان نام برده شده و صراحتا نام هیچ کشور دیگری نیامده است، با این همه، بندهایی از این سند تلویحا به خطراتی اشاره دارد که از جانب ایران متوجه امنیت ملی آذربایجان است.

تیمور عبدالله‌اف، معاون رئیس واحد مطبوعاتی وزارت دفاع آذربایجان، در واکنش به اخبار منتشر شده در مطبوعات روسیه از فروش اس – ۳۰۰ به این کشور به خبرگزاری «ترند» آذربایجان گفت: «آذربایجان ارتش خود را تقویت می‌کند و تقویت آن همچنان ادامه خواهد یافت.»

از سیستم ضدموشکی اس – ۳۰۰ مورد بحث قرار است دو گردان در اختیار جمهوری آذربایجان قرار بگیرد. مدلی که قرار است در اختیار آذربایجان قرار بگیرد در سال ۱۹۹۷ طراحی شده و برد موشک‌های آن به ۱۹۵ کیلومتر می‌رسد و هر موشک می‌تواند ۱۸۰ کیلوگرم کلاهک را با خود حمل کند.

این سامانه ضدموشکی قادر به ردگیری و انهدام موشک‌های بالستیک، کروز و جت‌های جنگنده مدرن است. همچنین یکی از مزیت‌های این سیستم استفاده از سوخت جامد برای تغذیه موشک‌ها و متحرک بودن آن است. سوخت جامد مانع از تلف شدن زمان واکنش، عدم نیاز به تزریق سوخت و سرعت بالای پرتاب موشک می‌شود و همچنین متحرک بودن آن هدف قرار دادن این موشک را دشوارتر می‌سازد.

این سیستم دفاعی، اگرچه موازنه قدرت نظامی آذربایجان و ارمنستان را به هم خواهد زد، با توجه به عملکرد و توانایی‌های آن، موضوع دریافت اس – ۳۰۰ را باید فراتر از تهدید تجهیزات ابتدایی ارتش ارمنستان بررسی کرد.

مقام رسمی وزارت دفاع روسیه که نخواسته نامش فاش شود، با تاکید بر عملکرد و توانایی‌های سیستم ضدموشکی یاد شده به روزنامه ودوموستی گفته است با توجه به این که نه آذربایجان و نه ارمنستان موشک‌های بالستیک، کروز و جنگنده‌های جت مدرن در اختیار ندارند، انگیزه اصلی آذربایجان از خرید این سیستم پدافندی تهدیدی است که از جانب موشک‌های بالستیک و کروز ایران احساس می‌کند.

لغو قرارداد تحویل اس – ۳۰۰ میان ایران و روسیه

روسیه قبلا چندین قرارداد فروش سیستم دفاعی اس – ۳۰۰ را با کشورهای مختلف عملیاتی کرده که در این میان ایران به خاطر برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز، حساسیت‌های بین‌المللی و قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل که فروش سیستم‌های نظامی سنگین به ایران را مورد تحریم قرار داده از تحویل این سامانه دفاعی پیشرفته محروم مانده است.

روسیه قبلا قرارداد فروش چندین مدل از این نوع سیستم ضدموشکی را عملیاتی کرده است که از آن جمله می‌توان به تحویل آن به بلاروس، بلغارستان، نوع پیشرفته سیستمی که قرار است به آذربایجان تحویل دهد به چین، هند، و اوکراین اشاره کرد.

هم اکنون نیز مذاکراتی برای فروش مدل‌های مختلف این سیستم پدافند موشکی میان روسیه و کشورهایی از قبیل عربستان، ترکیه، یونان، قبرس و غیره در حال انجام است.

روسیه قبلا قرارداد فروش ۲۹ واحد از سیستم‌های «تور ام وان» را به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار که در سال ۲۰۰۵ با ایران منعقد شده بود، به طور کامل عملیاتی کرده است، اقدامی که با واکنش اعتراض‌آمیز اسرائیل و آمریکا مواجه شد.

با این حال روسیه تحویل پنج گردان از سیستم پدافند موشکی اس – ۳۰۰ را که به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار در دسامبر ۲۰۰۵ با ایران منعقد کرده بود با تاخیر چند ساله از دستور کار خارج کرده است.

با توجه به برد کوتاه موشک‌های «تور ام وان»، ايران برای محکم کردن سپر دفاعی خود نیاز شدیدی به تحویل اس – ۳۰۰ از روسيه دارد که قادر به ردیابی و هدف‌گیری تهدیدات هوایی در مسافت‌های بیشتر هم باشد.
XS
SM
MD
LG