لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

وحیدی: توان موشکی ایران هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند


احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، روز شنبه اعلام کرد که توان موشکی ایران برای دفاع در مقابل هر گونه «تجاوز نظامی» طراحی شده و هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند.

اظهارات آقای وحیدی در واکنش به گفته‌های رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، در خبرگزاری‌های داخلی ایران منعکس شده است.

وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در توجیه طرح ایجاد سپر موشکى آمریکا گفته بود که برآوردهاى سرویس‌هاى اطلاعاتى نشان مى‌دهد جمهورى اسلامى ایران قادر است اروپا را با «صدها موشک» هدف قرار دهد.

وی همچنین در عین حال به نمایندگان کنگره اطمینان داده بود که ایالات متحده با استفاده از سامانه‌های پیشرفته ضدموشکی خود خواهد توانست از «نیروها، پایگاه‌ها، تأسیسات و متحدان اروپایى خود» در برابر این حملات دفاع کند.

رابرت گیتس، رفتار روسیه در قبال ایران را نیز «اسکیزوفرنیک» خوانده و افزوده بود که «مسکو در عین حال که دنبال روابط تجارى‌اش با ایران است، تصدیق مى‌کند که ایران مسلح به سلاح هسته‌اى تهدید امنیتى بزرگى است».

آقای وحیدی اینگونه اظهارات وزیر دفاع آمریکا را «شانتاژ تبلیغاتی» دانسته و هدف از آن را «گسترش سیطره خود بر اروپا، بهانه‌جویی برای منهدم نکردن سلاح‌های هسته‌ای مستقر در این منطقه و در تنگنا قرار دادن روسیه و محاصره این کشور» عنوان کرده است.

وزیر دفاع ایران همچنین گفته است که «آمریکا تلاش می‌کند ضمن تحقیر روسیه با ایجاد اختلافات منطقه‌ای و اختلال در روابط میان کشورهای منطقه موقعیت این کشور را نزد کشورهای همسایه خود تضعیف کند و این نتیجه اعتماد به دولتی است که شایستگی اعتماد ندارد».

وی ایالات متحده را متهم کرده است که احترامی برای منافع کشورها قائل نیست و حتی نزدیکترین هم‌پیمانان خود را «به خاطر منافع نامشروع و سلطه‌طلبی» قربانی کرده است.

اظهارات وزیر دفاع ایران در مورد توان موشکی و اهداف دفاع برنامه موشکی ایران در حالی است که این مقام ارشد نظامی، به تازگی در واکنش به تحریم‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته بود که از توان جمهوری اسلامی در تولید انواع جنگ‌افزار مورد نیاز خود خبر داده بود.

چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران با حمایت آمریکا و متحدانش، برخی از شرکت‌های فعال در زمینه هسته‌ای و موشکی را هدف قرار داده است و رأی مثبت روسیه به این قطعنامه واکنش‌هایی را در میان مقام‌های ایرانی برانگیخته و برخی مقام‌های ایرانی نسبت به تأثیر این اقدام روسیه در روابط دو جانبه هشدار داده‌اند.

روسیه علاوه بر رأی مثبت به این قطعنامه گفته بود که تحویل سامانه اس- ۳۰۰ به ایران که از دسامبر سال ۲۰۰۵ میلادی معطل مانده است، در شمول موارد تحریمی این قطعنامه قرار می‌گیرد.

این در حالی است که آقای وحیدی در واکنش به تحریم‌های اخبر گفته بود که «در قطعنامـه اخیر، قـدرت‌های استکباری فـروش تسلیحات را بـه ایران تحریم کردند که ما نه تنها طالب این گونه تسلیحات نیستیم بلکه توان و آمادگی صادرات آنها را نیز داریم».

ایران علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، هدف دور تازه‌ای تحریم‌های یکجانبه از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و نیز استرالیا قرار گرفته است. تحریم‌های یکجانبه‌ای که انتقاد روسیه را در پی داشته است.
XS
SM
MD
LG