لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

آمريکا سيستم دفاع موشکی در خليج فارس را تقويت می کند


همزمان با رويکرد تازه آمريکا برای تشديد تحريم ها عليه ايران، مقامات آمريکايی می گويند اين کشور سيستم دفاعی در منطقه خليج فارس را برای مقابله با تهديد های احتمالی موشکی ايران تقويت خواهد کرد.

طبق اين گزارش ها آمريکا سيستم دفاع موشکی خود را در آب های خليج فارس و نيز چهار کشور امارات، قطر، بحرين و کويت تقويت می کند.

به گزارش آسوشيتدپرس، يک مقام نظامی آمريکا نيز گفته است: ناوگان دريايی آمريکا برای مقابله با حملات موشکی حضور خود را در آبهای منطقه افزايش می دهند.

اين مقام دولت آمريکا که نخواسته است نامش فاش شود، همچنين تصريح کرده است ماه ها در اين باره کار شده است و اين طرح بخشی از يک برنامه وسيع تر تغيير رويکرد دفاع موشکی آمريکا در اين منطقه، اروپا و آسيا است. جزييات اين طرح هنوز منتشر نشده است

طبق اين گزارش، دولت آمريکا بررسی انجام شده درباره استراتژی موشک باليستيک را روز دوشنبه به کنگره ارسال می کند. همکاری بار روسيه بخش ديگری از اين برنامه است.

روسيه در دوران جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا، با استقرار سيستم دفاع موشکی در شرق اروپا مخالفت کرد. اين در حالی است که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، سال گذشته تصميم گرفت اين طرح را کنار بگذارد.

در همين زمينه، يک مقام نظامی آمريکا به آسوشيتدپرس گفته است تغییرات در برنامه دفاعی در خليج فارس برای اين طراحی شده است تا مانع اقدامات تهاجمی ايران در اين منطقه بشود.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه در جريان ديدار با مقامات کشورهای اروپايی در لندن در خصوص رويکرد تازه امريکا در قبال ايران گفت وگو کرد.

وزير امور خارجه آمريکا گفته بود واشينگتن و ديگر قدرت های جهانی «رويکرد تعامل (با ايران) را ، به دليل اين که نتيجه ملموسی در بر نداشته است، فاصله گرفته و به دنبال رويکرد فشار و تحريم خواهند بود.»

در همین حال، روزنامه‌ نيويورک تايمز نیز روز شنبه در گزارشی از تسريع در استقرار سامانه‌های دفاع ضدموشک برای مقابله با حملات احتمالی ايران در خليج فارس خبر داد

در همین زمینه، ژنرال ديويد پترويس، فرمانده ارتش آمريکا درمناطق خاورميانه و آسيای مرکزی، در چند سخنرانی خود در واشينگتن گفته بود استراتژی دفاعی در خليج فارس به سيستم دفاع موشکی «پاتريوت» ارتقا می يابد.

ژنرال ديويد پترويس گفته بود: اين سيستم پيشتر مبتنی بر مقابله با هواپيما های جنگی بود و اکنون این سیستم قادر به مقابله با موشک ها خواهد بود.

ژنرال ديويد پترويس در دانشکده حقوق دانشگاه «جرج تان» گفته بود هم اکنون آمريکا هشت سيستم موشکی «پاتريوت» را در چهار کشور منطقه مستقر کرده است.

ژنرال ديويد پترويس نام اين کشورها را بيان نکرده است، اما يک مقام نظامی آمريکايی روز شنبه به آسوشيتدپرس گفته است: اين چهار کشور امارات، قطر، بحرين و کويت هستند.

ژنرال ديويد پترويس روز ۲۲ ژانويه طی نطقی در موسسه مطالعات جنگ وابسته به وزارت دفاع آمریکا به صراحت گفته بود اين تغييرات در استراتژی دفاعی در خليج فارس به دليل نگرانی ها در قبال ايران بوده است.
XS
SM
MD
LG