لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

مانور مشترک اسرائيل و امريکا برای مقابله با حمله موشکی ايران


موشک شهاب -۳
موشک شهاب -۳
دو روز پس از اعلام لغو مانور هوايی «آناتولی» در ترکيه که قرار بود در آن نيروی هوايی اسرائيل نيز شرکت داشته جويد، نيروهای آمريکائی تمرين دفاع موشکی گسترده ای را در خاک اسرائيل آغاز کرده اند.

هدف تمرين موشکی ياد شده که جنيفر-کبرا-۲۰۰۹ نام گرفته، دفع حمله فرضی موشکی ايران و دفاع در مقابل اقدامات مشابه از خاک سوريه و لبنان معرفی شده است.

محل برگزاری مانور ياد شده که گسترده ترين مانور هوايی مشترک امريکا و اسرائيل تاکنون محسوب ميشود، صحرای نقب است که در آن دولت امريکا سال گذشته مبادرت به نصب سيستم های رادار هشدار دهنده موسوم به اف-بی-اکس، بمنظور ره گيری اوليه موشک های تهاجمی نمود.

در ماه سپتامبر سال جاری، ابتدا آمريکا اعلام داشت که طرح نصب سيستم دفاع ضد موشکی و رادار هشدار دهنده را که قرار بود در جمهوری چک و کشور لهستان نصب شود اجرا نخواهد کرد.

اين دو سيستم بنا به گفته دولت قبلی امريکا قرار بود بمنظور مقابله با آنچه خطر موشکی ايران معرفی شده بود مورد استفاده قرار گيرد.

دو هفته پس از آن ، طی آنچه ايران «مانور موشکی پيامبر -۴ » خواند، ابتدا دو فروند موشک برد کوتاه تندر و فتح ۱۱۰ را در مناطق مرکزی ايران مورد آزمايش قرار داد و سپس در روز دوم يک فروند موشکی ميانبرد شهاب -۳ را به آسمان پرتاب کرد. ظاهرا وجه مشخصه موشک شهاب -۳ مورد استفاده قرار گرفته، نصب بمب خوشه ای در کلاهک آن بوده است.

بمب های خوشه ای که از سوی آمريکا قبلا در ويتنام بصورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته بود، بدليل گستردگی شعاع عمل آن، قادر به وارد آوردن تلفات چشمگير عليه انسان ها است.

ايران تلاش می کند، بمنظور موثر تر ساختن سلاح های موشکی خود و استفاده از آن بعنوان يک عامل بازدارنده و در غياب فرصت استفاده از کلاهکهای غير متعارفی نظير بمب شيميائی، کاربرد تخريبی آنها را افزايش بدهد.

پس از لغو اجرای طرح دفاع موشکی آمريکا در جمهوری چک و لهستان، که بنوبه خود زمينه تفاهم های بيشتری را مابين آمريکا و روسيه در عرصه بين المللی فراهم ساخت، واشنگتن اعلام داشت که با تجديد نظر در طرح ياد شده، خطوط دفاع ضد موشکی، بصورت متحرک طراحی خواهند شد.

مطابق شواهد موجود، قرار است در اجرای اين طرح تازه علاوه بر کشورهای همسايه و همجوار ايران، منجمله جمهوری آذربايجان و اوکراين، کشتی های مستقر در منطقه نيز مورد استفاده قرار بگيرند.

به اين ترتيب، مانور صحرای نقب در اسرائيل اولين آزمون طرح تازه برای مقابله با خطر های موشکی در منطقه است. با توجه به حضور بيش از ۲۵۰ هزار سرباز امريکايی در منطقه خليج فارس، عراق و افغانستان، تدارک دفاع موثر از اين نيروها در برابر حملات موشکی، از اهميت فوق العاده بر خور دار است.

از اين لحاظ، مانور ضد موشکی جنيفر –کبرا در صحرای نقب، نه تنها وسيله ای برای تقويت بنيه دفاعی اسرائيل که فرصتی برای بهبود شرايط دفاع از پرسنل امريکايی حاضر در منطقه نيز بشمار ميرود.

صحرای نقب که در جنوب اسرائيل واقع شده، بمنظور انجام آزمايشهای نظامی و انفجار های زير زمينی آن کشور نيز مورد استفاده قرار ميگيرد و اخيرا طرح احداث يک راکتور اتمی در آن محل نيز مورد مطالعه دولت اسرائيل قرار گرفته است.

برگزاری مانور نظامی مشترک امريکا و اسرائيل در صحرای نقب يکی از سه مانور نظامی است که بصورت همزمان در حال انجام است.

در قزاقستان نيز ۷ هزار نيروهای واکنش سريع روسی اينک در کنار نيروهای بلاروس، قرقيزستان، ازبکستان، و تاجيکستان، سومين مرحله از رزمايش نيروهای واکنش سريع پيمان امنيت جمعی را آغاز کرده اند. مرحله اول اين رزمايش چندی قبل بدون حضور قزاقستان که ميزبان کنونی رزمايش است، در مسکو انجام شده بود.

مانور ديگری نيز با مشارکت ترکيه و سوريه تدارک شده است. در صورتی که مانور هوايی آناتولی نيز با حضور گسترده نيروهای ناتو، بموقع اجرا گذاشته ميشد، منطقه شاهد تحرکات نظامی بی سابقه ای ميشد.

پس از آنکه ترکيه با حضور هواپيماهای اسرائيلی در مانور آناتولی مخالفت ورزيد، امريکا نيز اعلام داشت که در مانور ياد شده حاضر نخواهد شد و به اين ترتيب مانور آناتولی بکلی لغو شد.

با در نظر گرفتن ابعاد ساير تحرکات تمرينی نظامی در منطقه، ظاهرا مانور موشکی پيامبر-۴ ايران در دو هفته گذشته، کوچکترين مانور منطقه در ۴ هفته اخير بوده است. اهميت اين اقدامات نظامی چشمگير، ايجاد آمادگی بيشتر در منطقه برای برخود در برابر مخاطرات احتمالی آينده است.
XS
SM
MD
LG