لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

برگزاری مانور مشترک هوایی آمریکا و اسرائیل در هفته آینده


آزمایش موشک رهگیر پیکان - یک در کالیفرنیا آمریکا.
آزمایش موشک رهگیر پیکان - یک در کالیفرنیا آمریکا.
آمریکا و اسرائیل اعلام کردند که این دو کشور هفته آینده مانور مشترک دفاع هوایی را برگزار می کنند که در آن رهگیرهای موشکی نیز آزمایش خواهند شد.

يک مقام اسرائيلی روز پنجشنبه اعلام کرد: در اين مانور که طی روزهای ۱۲ تا ۱۶ اکتبر با نام «جونيپر کبرا» انجام خواهد شد مقام های ارشد نظامی آمريکا از جمله مارک فيتزجرالد، فرمانده ناوگان ششم دريايی، از نزديک اين عمليات را دنبال خواهند کرد.

نخستين مانور «جونيپر کبرا» در سال ۲۰۰۱ و زمانی برگزار شد که موشک های اسکاد عراق در دوره صدام حسين تهديدی برای اسرائيل به شمار می رفت.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اکنون ايران و برنامه هسته ای اين کشور به عنوان تهديد اصلی برای امنيت اسرائيل تلقی می شود هر چند که اسرائيل و آمريکا هر گونه ارتباط اين مانور با موضوع ايران را رد کرده اند.

سفارت آمريکا در تل آويو، در بيانيه ای تاکيد کرده است: «اين مانور مرتبط يا پاسخی به هيچ گونه تهديدی از ناحيه رخدادهای جهانی نيست.»

گزارش ها حاکی است که در اين مانور ۱۷ کشتی و پرسنلی شرکت خواهند کرد که موشک های رهگير «ايجس» و «ثاد» را اداره می کنند و همزمان موشک رهگير سيستم اسرائيلی آرو – ۲ نيز به صورت شبيه سازی کامپيوتری مورد آزمايش قرار می گيرد.

انجام اين مانور که هر دو سال يک بار صورت می گيرد نشانه ای از عمق روابط نظامی آمريکا و اسرائيل به شمار می رود.

اين دو کشور در سال های اخير برنامه هسته ای و مانورهای موشکی جمهوری اسلامی ايران را تهديدی برای صلح جهانی و منطقه خاورميانه ارزيابی کرده اند و از تهران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.

واشينگتن و تل آويو اعلام کرده اند که در برخورد با ايران همه گزينه ها از جمله حمله نظامی بر روی ميز قرار دارد و اين در حالی است که تهران می گويد به هر گونه حمله ای «پاسخ کوبنده» خواهد داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنجم مهرماه دست به مانور موشکی دو روزه ای زد که هدف آن مقابله با تهديد حمله نظامی از سوی «کشورهای زياده خواه» عنوان شده بود.

برخی از تحليلگران می گويند توان نظامی اسرائيل برای حمله به تاسيسات هسته ای ايران محدود است و ايالات متحده آمريکا نيز خواهان حل و فصل برنامه اتمی ايران از راه های ديپلماتيک است.
XS
SM
MD
LG