لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۹

ورود دومین ناو هواپیمابر آمریکا به دریای عمان


وزیر دفاع آمریکا گفته است که اعزام ناو استینس به منطقه علامتی به ایران است.
وزیر دفاع آمریکا گفته است که اعزام ناو استینس به منطقه علامتی به ایران است.

همزمان با افزایش تنش میان واشینگتن و تهران بر سر پرونده هسته ای ایران، دومین ناو هواپیمابر آمریکا روز سه شنبه وارد دریای عمان شد.


ناو هواپیمابر جان. سی استینس همراه با تجهیزات نظامی به دیگر ناو هواپیمابر آمریکایی، دوایت آیزنهاور، در دریای عمان پیوست ولی وارد آب های خلیج فارس نشد.


بر اساس بیانیه ای که توسط ناوگان پنجم آمریکا مستقر در منامه، پایتخت بحرین، منتشر شد ناو استینس وارد محدوده عملیاتی این ناوگان شد و هدف آن نیز هدایت برنامه های مربوط به امنیت دریایی در آب های منطقه و حمایت از عملیات نیروهای نظامی آمریکا در عراق و افغانستان است.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، روز دهم ژانویه استراتژی جدید واشینگتن برای عراق را اعلام کرد که شامل اعزام دومین ناو هواپیمابر و استقرار دفاع ضد موشکی پاتریوت برای دفاع از آنچه که « اطمینان دادن به دوستان و متحدان» توصیف کرد، است.


ایالات متحده بارها ایران را به مسلح کردن شورشیان عراقی به بمب های پیشرفته و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم کرده است. تهران این ادعاها را رد کرده و می گوید که هدف از برنامه اتمی این کشور استفاده از آن برای مصارف صلح آمیز است.


چند روز پس از اظهارات جرج بوش، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفت که اعزام ناو استینس به منطقه علامتی به ایران است که به گفته وی، دیدگاهی «بسیار منفی» دارد.


ایران در روزهای اخیر رشته مانورهایی را در ۱۶ استان کشور اغاز کرده است که هدف از آن مقابله با تهدیدات احتمالی «دشمنان» عنوان شده است. در این مانورها، موشک های ضد ناو نیز آزمایش شده است که می تواند علامتی به آمریکا برای مقابله احتمالی نظامی از سوی تهران باشد.


این درحالی است که کاخ سفید بارها گفته است که برنامه ای برای حمله به ایران وجود ندارد و تنها درصدد تقویت حضور نظامی خود در منطقه خلیج فارس است.


ناوگان پنجم آمریکا در صف اول رویارویی


پايگاه نیروی دريايی آمريکا در بحرين کشور همسايه ايران ممکن است در ظاهر آرام به نظر بيايد، اما اين پايگاه در صف اول یک رويارويی احتمالی میان آمريکا و ايران قرار خواهد داشت.


ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا در بحرین مستقر است کشور کوچکی که مرکز فرماندهی در حدود ۳۰ کشتی آمريکايی و ۱۵ کشتی کشورهای متحد آمريکا در آن واقع شده است.


چارلی براون، سخنگوی ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا می گويد: «نيروهای ما برای برقراری ثبات و امنيت تلاش می کنند. ما می خواهيم مطمئن شويم که هيچ کشوری، در زمينه ميزان تعهد ما دچار خطای محاسبه نخواهد شد.»


XS
SM
MD
LG