لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۷

«پایگاه آمریکا در بحرین برای هر پیشامدی آماده است»


ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا در بحرین مستقر است
ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا در بحرین مستقر است

پايگاه نیروی دريايی آمريکا در بحرين کشور همسايه ايران ممکن است در ظاهر آرام به نظر بيايد، اما اين پايگاه در صف اول یک رويارويی احتمالی میان آمريکا و ايران قرار خواهد داشت.


ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا در بحرین مستقر است کشور کوچکی که مرکز فرماندهی در حدود ۳۰ کشتی آمريکايی و ۱۵ کشتی کشورهای متحد آمريکا در آن واقع شده است.


چارلی براون، سخنگوی ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا می گويد:«نيروهای ما برای برقراری ثبات و امنيت تلاش می کنند. ما می خواهيم مطمئن شويم که هيچ کشوری، در زمينه ميزان تعهد ما دچار خطای محاسبه نخواهد شد.»


ايالات متحده آمريکا می گويد هيچ برنامه ای برای حمله به ايران ندارد. اما از سوی ديگر ايران به دخالت در عراق متهم شده، قرار دادن بمب و مواد منفجره در اختيار شبه نظاميان و تلاش برای توليد سلاح هسته ای است.


نيروهای ما برای برقراری ثبات و امنيت تلاش می کنند. ما می خواهيم مطمئن شويم که هيچ کشوری، در زمينه ميزان تعهد ما دچار خطای محاسبه نخواهد شد
سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا

اين موضوع نگرانی کشورهای منطقه را از رويارويی احتمالی آمريکا و ايران در خليج فارس گسترش داده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، مهم ترين توجيه آمريکا و نيروهای ائتلاف برای اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ اين بود که عراق سلاح های کشتار جمعی در اختيار دارد، اما اين سلاح ها هرگز پيدا نشد.


ايران که اصرار دارد برنامه هسته ايش کاملا صلح آميز است، در ماه جاری ميلادی، موشک هايی را آزمايش کرد که قادر به غرق کردن کشتی های جنگی بزرگ است.


شين اکارت، مهندس نيروی دريايی مستقر در ناو آندروود به رويترز می گويد:«ممکن است اين مساله نگران کننده باشد، اما ما اينجا هستيم تا در هر شرايطی از کشور خود دفاع کنيم.»


آقای اکارت و ديگران می گويند تنش های منطقه ای، بر جريان عادی زندگی روزانه تاثيری نگذاشته است.


با اين حال به گفته دنيس گارسيا، ناو هواپيمابر برای برخورد با «هر پيشامد غيرمترقبه ای» آماده است.


با توجه به خشونت های قومی گسترده در عراق، معدود کشور حوزه خليج فارس خواهان يک جنگ ديگر در همسايگی خود هستند.


با وجود آنکه احساسات ضد آمريکايی در بحرين زياد نيست، در کشورهای ديگر حوزه خليج فارس، اين احساسات گسترده تر است.


حاکمان بحرين سنی مذهب هستند، اما بيشتر جمعيت اين کشور را شيعيان تشکيل می دهند.


به جز خدمه و افراد کشتی های آمريکايی، در حدود ۳۰۰۰ نيروی آمريکايی در بحرين مستقر هستند.


به گفته کوين آندال يک فرمانده و از مسئولان روابط عمومی نيروی دريايی آمريکا، «هنر ظريفی است، اينکه با بحرينی ها مراوده داشته باشيد، اما سعی کنيد حضورتان به چشم نيايد.»


XS
SM
MD
LG