لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

اعزام دومين ناو هواپيمابر آمريکا به خليج فارس


ناو هواپيما بر«جان سی. استيز» در ماه جاری میلادی، عازم خليج فارس می شود
ناو هواپيما بر«جان سی. استيز» در ماه جاری میلادی، عازم خليج فارس می شود

آمريکا ناو هواپيمابر «جان سی. استنيز» را در ماه جاری میلادی به خليج فارس اعزام می کند. افزايش حضور نظامی ايالات متحده در سواحل جنوبی ايران می تواند نوعی اخطار به جمهوری اسلامی تلقی شود.


يک مقام عالی رتبه وزارت دفاع آمريکا گفت اعزام اين ناو به خليج فارس به دنبال درخواست سال گذشته «مرکز فرماندهی آمريکا» صورت می گيرد.


پيشتر مقام های وزارت دفاع آمريکا گفته بودند که هدف پنتاگون از ارسال اين ناو هواپيما بر به منطقه، می تواند اعمال فشار روانی بر ايران در زمينه برنامه های هسته ای و نيز واکنشی در برابر فعاليت های جمهوری اسلامی در عراق باشد.


مقامات وزارت دفاع آمريکا همچنين گفته اند ناو آمريکايی به منظور کمک به نيروهای اين کشور در عراق و افغانستان نيز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


ما مدت هاست که در اين منطقه حضور داريم و تا مدت طولانی در اينجا باقی خواهيم ماند
وزیردفاع امریکا

در حال حاضر ناو هواپيمابر يو اس اس آيزنهاور در خليج فارس مستقر است.


ماه گذشته رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا در کنفرانسی خبری به هنگام ديدار از عراق به خبرنگاران گفته بود:« ما مدت هاست که در اين منطقه حضور داريم و تا مدت طولانی در اينجا باقی خواهيم ماند».


آقای گیتس افزود:.«لازم است همه اين موضوع را به ياد داشته باشند، هم دوستان ما و هم کسانی که خود را دشمن ما می دانند».


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت گيتس در پاسخ به اين پرسش که آيا افزايش حضور نيروهای دريايی آمريکا در خليج فارس ارتباطی به برنامه هسته ای ايران دارد يا نه، گفته بود:«فکر نمی کنم اين مساله پاسخی به عمل دیگران باشد.»


پيشترنشريه «نوی تايمز» (تایمز نیروی دریایی) گزارش داده بود که ناو هواپيما بر «جان سی. استنيز» در هفته اول ژانويه به دستور وزير دفاع آمريکا به منطقه خليج فارس اعزام خواهد شد.


در همين زمينه ، خبرگزاری ها از قصد وزارت دفاع آمريکا برای ساخت يک پايگاه دريايی در خليج فارس خبرداده بودند.


درحالی که هدف از ايجاد چنين پايگاهی، «هشدار به مقام های ايران» عنوان شده، اما تاکنون هيچ يک از مقام های رسمی پنتاگون حاضر نشده اند درباره اين گزارش توضيحی ارائه دهند.


شبکه تلويزيونی CBS به نقل از مقام های نظامی ناشناس گزارش داده که برنامه ايجاد يک پايگاه دريايی بزرگ در خليج فارس، در واقع به منظور استقرار واحدی ديگر از ناوگان هوايی ارتش آمريکا و پيوستن به پايگاهی است که آمريکا پيشتر در منطقه مستقر کرده است.




XS
SM
MD
LG