لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

«شکست درعراق فاجعه خواهد بود»


رابرت گیتس به عنوان وزیر دفاع امریکا با پیامدها و چالش دوجنگ افغانستان و عراق روبرو است
رابرت گیتس به عنوان وزیر دفاع امریکا با پیامدها و چالش دوجنگ افغانستان و عراق روبرو است

وزير دفاع آمريکا روز دوشنبه در مراسم تحلیف خود گفت شکست در عراق «فاجعه ای» خواهد بود که تا ده ها سال امنيت آمريکا را به مخاطره خواهد انداخت.


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز دوشنبه هيجدهم دسامبر، در مراسم تحليف خود گفت:« همه ما علاقه منديم که فرزندان آمريکا را بار ديگربه خانه بازگردانيم، اما همان طور که رييس جمهوری صريح وروشن اعلام کرده ما نبايد درخاورميانه شکست بخوريم».


آقای گيتس افزود:« شکست در عراق در اين شرايط حساس کنونی فاجعه ای خواهد بود که اعتبار و امنيت آمريکا را ده ها سال به مخاطره خواهد انداخت».


رابرت گيتس گفت مساله عراق برای وی اصلی ترين مساله خواهد بود و به زودی برای ديدار با فرماندهان به عراق سفر خواهد کرد.


رابرت گيتس وزير دفاع جدید آمريکا، روز دوشنبه هيجدهم دسامبر در مراسمی عمومی در پنتاگون و با حضور جرج بوش رييس جمهوری آمريکا سوگند ياد کرد.


آقای گيتس صبح روز دوشنبه در مراسمی خصوصی در کاخ سفيد و با حضور ديک چنی، معاون رييس جمهوری امريکا نیز سوگند ياد کرده بود.


دراين مراسم که با حضور فرماندهان ارشد نيروی دريايی، هوايی و زمينی آمريکا درپنتاگون برگزارشد،
آقای بوش از رابرت گيتس به عنوان «فرد مناسب» برای رويارویی با چالش های مختلف ياد کرد. وی همچنين از خدمات دونالد رامسفلد وزير دفاع سابق در دوران تصدی اين وزارت خانه تشکرکرد.


رييس جمهوری آمريکا ضمن ابراز اطمينان ازتوانایی های وزير دفاع جدید گفت:«رابرت گيتس رهبری باهوش و نوآوراست که می تواند ديدگاه ها و ایده های جديد را به وزارت دفاع بياورد».


رييس جمهوری آمريکا معتقد است که رابرت گيتس می تواند ایده های جديدی را با خود به وزارت دفاع بياورد

حضور رابرت گيتس به عنوان وزير دفاع و جانشين دونالد رامسفلد باعث گمانه زنی های مختلف درباره برآيند تغيير در وزارت دفاع و چرخش در سياست های خاورمیانه ای آمريکا شده است.


رابرت گيتس ،۶۳ ساله ، نزديک به ۲۴ سال در سازمان اطلاعات و شورای امنيت ملی امريکا خدمت کرده است. او در دوران رياست جمهوری جرج هربرت بوش، پدر رییس جمهوری کنونی، رياست سازمان اطلاعات مرکزی فدرال آمريکا۱۹۹۱-۱۹۹۳را برعهده داشت.


پس از آن آقای گیتس مشاغل دولتی را برای حضور در دانشگاه ترک کرد و در سال ۲۰۰۲ به عنوان رييس دانشگاه ا.ام تگزاس برگزيده شد.


رابرت گيتس در دوران انقلاب ايران مشاور شورای امنيت ملی کاخ سفيد ۱۹۷۴-۱۹۷۹ بود و در جريان ايران- کنترا نامش به ميان آمد هر چند مدارکی که بتواند او را به دادگاه بکشاند به دست نيامد.


او به همراه برژينسکی در سال ۲۰۰۴، مديريت گروه شورای مطالعات روابط خارجی را برعهده داشت که ماحصل کار اين گروه با عنوان " ايران: زمان برای در پيش گرفتن روي کرد ديگر" منتشر شد.


در بخشی از اين مطالعه که زير نظر گیتس انجام شده، آمده است: «فقدان رابطه با ايران به منافع آمريکا در منطقه بحرانی خاورميانه، لطمه خواهد زد».


اين گزارش توصيه کرده است آمريکا با ايران در موضوع های مشخص و مورد علاقه دو طرف وارد گفت و گوی مستقيم شود.


اعتقاد به سياست گفت وگو با ايران می تواند نقطه آغاز روي کرد ديگری در دولت باشد هرچند به نظر می رسد که پيش بينی در اين زمينه کمی زود باشد.

نقطه اشتراک گيتس و کانداليزا رايس وزیر امور خارجه آمریکا، علاوه بر داشتن تخصص در امور روسيه و دانستن زبان روسی، تعلق خاطر به مکتب «سياست ورزی واقع گرايانه» است.


اين مکتب از نحله های فکری در روابط بين الملل است که با تئوری های مکتب نومحافظه کاران که دونالد رامسفلد طرفدار آن بود، قرابت چندانی ندارد.


XS
SM
MD
LG