لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

گیتس: آمریکا تا مدت ها در خلیج فارس می ماند


رابرت گیتس در نخستین سفر خود به عراق با مقامات عراقی دیدار کرد.
رابرت گیتس در نخستین سفر خود به عراق با مقامات عراقی دیدار کرد.

رابرت گیتس، وزیردفاع آمریکا که پس از در دست گرفتن پنتاگون، راهی نخستین سفر خود به عراق شده در پایان سفر سه روزه خود گفت آمریکا قصد خروج از منطقه در آینده نزدیک را ندارد.


وزیر دفاع آمریکا در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت: ما مدت زیادی است در این منطقه هستیم و تا مدت طولانی در اینجا باقی خواهیم ماند.لازم است همه این موضوع را به یاد داشته باشند، هم دوستان ما و هم کسانی که خود را دشمن ما می دانند».


به گفته وزیر دفاع آمریکا، حضور نیروهای دریایی آمریکا در خلیج فارس در هفته های گذشته افزایش پیدا کرده و ایالات متحده به تازگی دومین ناو جنگی خود را به خلیج فارس فرستاده است.


ما مدت زیادی است در این منطقه هستیم و تا مدت طولانی در اینجا باقی خواهیم ماند ولازم است همه این موضوع را به یاد داشته باشند، هم دوستان ما و هم کسانی که خود را دشمن ما می دانند
وزیر دفاع آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت گیتس در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش حضور نیروهای دریایی آمریکا در خلیج فارس ارتباطی به برنامه هسته ای ایران دارد یا نه، گفت: «فکر نمی کنم این مساله پاسخی باشد به آنچه دیگران انجام داده اند.»


وزیر دفاع ایالات متحده همچنین گفت آمریکا و مقامات عراقی در پی توافق استراتژیک هستند تا امنیت را در بغداد تامین کنند.


آقای گیتس همچنین گفت: شرایط کنونی، شرایطی دشوار است اما بر اساس آنچه من از فرماندهان آمریکایی و عراقی شنیده و دیده ام، همه چیز در مسیر مثبتی پیش می رود».


وزیر دفاع آمریکا که دیروز پنج شنبه با نوری المالکی، نخست وزیر عراق و وزیر کشور و دفاع عراق دیدار و گفت و کرد، گفت از درک این مقامات نسبت به مشکلات پیش رو عراق تحت تاثیر قرار گرفته است.


مقتدی صدربازمی گردد
خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش داد مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه عراق در حال مذاکره با ائتلاف نخست وزیر این کشور است تا به کابینه و مشارکت در قدرت بازگردد.


ماه گذشته مقتدی صدر در اعتراض به دیدار نوری المالکی با جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا ۳۲ نماینده پارلمان و شش وزیر از متحدانش را از کابینه و پارلمان بیرون آورد.


درهفته گذشته نمایندگانی ازسیاستمداران عراقی به شهر نجف سفر کرده و تلاش کردند طرفداران مقتدی صدر را به بازگشت به کابینه و دولت آشتی ملی بازگردانند.


مقتدی صدر، خواستار تعیین زمان بندی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق شده است. هنوز مشخص نیست که وی بر شرط خود برای بازگشت به کابینه اصرار کرده باشد.


گزارش اخیر پنتاگون درباره بحران عراق، به طور صریح مقتدی صدر و نیروهای جیش المهدی، وابسته به وی را مسوول بیشتر درگیری های قومی و مذهبی در عراق می داند.


مقتدی صدر، خواستار تعیین زمان بندی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق شده است

این گزارش می افزاید سپاه مهدی تجهیزات نظامی از خارج دریافت می کند، اما به نام این کشورها اشاره نشده است.

سیاستمداران سنی بویژه طارق الهاشمی، معاون رییس جمهوری عراق، تهدید کرده اند اگر نوری المالکی نتواند حملات شیعیان علیه سنی ها را متوقف کند، از ائتلاف با وی خارج خواهند شد.

با این حال عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و از رهبران پر نفوذ شیعی این کشور، این نظر را رد کرده و از مقتدی صدر خواسته است به ائتلاف با دولت نوری المالکی بازگردد.


XS
SM
MD
LG