لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

عربستان و اسرائیل گزارش‌ها درباره توافق بر سر حمله به ایران را رد کردند


عربستان سعودی و اسرائیل گزارش‌های روزنامه بریتانیایی تایمز و نشریه ساندی‌تایمز را در مورد دادن اجازه عبور جنگنده‌های اسرائیلی از یک دالان هوایی عربستان جهت حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران رد کرده‌اند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل یکشنبه در بیانیه‌ای تأکید کرد که گزارش ساندی تایمز در این زمینه کاملاً بی‌اساس است.

امیر محمد بن نواف، سفیرعربستان سعودی در بریتانیا، نیز با تکذیب «قاطعانه» گزارش روز شنبه روزنامه تایمز، گفت که کشورش با هرگونه اقدامی که به حاکمیت و حریم این کشور لطمه وارد کند، به شدت مخالفت خواهد کرد، و هیچگاه به اسرائیل چنین اجازه‌ای نداده است.

به نوشته روزنامه عرب زبان الشرق‌الاوسط، امیر نواف افزوده است که گزارش‌های مربوط به موافقت عربستان با عبور جنگنده‌های «کشوری اشغالگر» (اسرائیل) در راه حمله به ایران، «کاملاً غیرمنطقی» است.

تایمز شنبه مدعی شده بود که عربستان تمرین‌هایی انجام داده که هدف از آن، غیرفعال کردن سامانه پدافند هوایی خود در صورت عبور جنگنده‌های اسرائیلی از آسمان این کشور برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران بوده است.

این روزنامه همچنین مدعی شده بود که عربستان موافقت کرده است یک دالان باریک هوایی را در شمال این کشور برای عبور هواپیماهای جنگی اسرائیل باز بگذارد و سامانه‌های پدافند موشکی عربستان ساکت بمانند.

به نوشته تایمز، عملیات موفق هوایی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران به دلیل پراکنده بودن این تأسیسات در چند نقطه ایران، به چندین موج حمله نیاز دارد.

تایمز لندن چندی پیش نیز مدعی شده بود که مئیر داگان، رئیس موساد اسرائیل به نخست‌وزیر، این کشور گفته است که با استناد به اظهارات مقامات اطلاعاتی عربستان، این کشور اطلاع داده که «چشم خود را روی عبور اسرائیل برای حمله به ایران خواهد بست»؛ گزارشی که با تکذیب و خشم عربستان روبه‌رو شد.

ساندی تایمز نیز یکشنبه نوشته است که رئیس موساد با مقامات عربستان دیدار کرده و اجازه آنها را دریافت کرده است.

اسرائیل از برنامه‌های هسته‌ای ایران «در حد خطر حیاتی» ابراز نگرانی می‌کند و امیرنشین‌های خلیج فارس نیز هرازگاهی ناخشنودی خود را از احتمال هسته‌ای شدن ایران تلویحاً بیان کرده و گاه نیز از عواقب نشت اتمی نگرانی‌هایی را عنوان کرده‌اند.

شورای امنیت چهارشنبه گذشته قطعنامه ۱۹۲۹ را با هدف واداشتن دولت ایران به عدول از بخش نظامی برنامه‌های هسته‌ای که به آن متهم است، در حالی تصویب کرد که ایران تأکید می‌کند برنامه‌های اتمی‌اش را در چارچوب اهداف مسالمت‌جویانه، به ویژه برای تولید برق پیگیری می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه از این قطعنامه استقبال کرد اما آن را «ناکافی» دانست و خواهان برقراری تحریم‌های مستقل از سوی قدرت‌ها علیه ایران به ویژه در عرصه انرژی ایران شد.

در همین حال رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا جمعه در بروکسل گفت که ایران تا تولید نخستین بمب اتم یک تا سه سال دیگر زمان نیاز دارد.

ایران هشدار داده است که همه منافع آمریکا و کشورهای دخیل در یک حمله احتمالی به خود را هدفی بالقوه می‌داند.

امیرنشین‌های خلیج فارس، منطقه‌ای که آمریکا و غرب منافع و پایگاه‌های زیادی در آن دارند، در بیانیه‌های متعدد همواره تأکید کرده‌اند که به هیچ کشوری برای حمله احتمالی به ایران اجازه عبور نخواهند داد.
XS
SM
MD
LG