لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

ساندی‌تایمز: حضور زیردریایی‌ اسرائیل در نزدیکی ایران


یک زیردریایی اسرائیلی در نزدیکی یک کشتی جنگی آمریکایی در بندر حیفا.
یک زیردریایی اسرائیلی در نزدیکی یک کشتی جنگی آمریکایی در بندر حیفا.
نشریه بریتانیایی ساندی تایمز یکشنبه، درگزارشی نوشته است که اسرائیل زیردریائی های خود را درنزدیکی آبهای خلیج فارس مستقرمی‌کند.

به نوشته ساندی تایمز سخن از سه زیردریایی از مدل «دولفین» است که آلمان با تخفیف ویژه در بهای آن، به اسرائیل تحویل داد و کارشناسان نظامی پیشتر از آنها به عنوان زیردریایی‌هایی با توان هسته‌ای، برای زدن «ضربه دوم» درصورت وقوع یک نبرد احتمالی یاد کرده‌اند.

به نوشته ساندی تایمز، این زیردریایی‌های هسته‌ای، پیشتر هر یک مدتی در نزدیکی آب‌های خلیج فارس درتردد بوده‌اند اما مقام‌های اسرائیل تردد یکی از سه زیردریایی را برای «حضور دائمی» دراین منطقه به منظور «تقویت قدرت بازدارندگی» درخواست کرده‌اند.

ساندی تایمز نوشته است که اعزام نخستین زیردریایی پیشاپیش صورت گرفته و واکنشی به احتمال حمله موشکی ایران، سوریه یا حزب الله برای حمله به اسرائیل و پایگاه‌های هوایی این کشور است.

ژوئیه گذشته منابع اطلاعاتی گفته بودند که یک زیردریایی اسرائیلی از کانال سوئز گذشته است؛ درحالی که اسرائیل پیشتر از تردد زیردریایی‌هایش درنزدیکی این آبراه مهم مصری خودداری کرده بود.

ساندی تایمز به نقل از یک افسر نیروی دریایی اسرائیل نوشته است که این زیردریایی‌ها ممکن است که در یک نبرد احتمالی بین اسرائیل و ایران به کارگرفته شوند.

این افسر به ساندی تایمز گفته است که این زیردریایی‌ها «پایگاهی استوار برای گردآوری اطلاعات حساس، بسیار دورتر از مرزهای اسرائیل» هستند.

افسرنیروی دریایی ارتش اسرائیل که ساندی تایمز در گزارش یکشنبه خود به او استناد کرده، گفته است که موشک‌های هدایت شونده این زیردریایی‌ها با برد ۱۵۰۰ کیلومتر، «قادر به هدف قراردادن هر نقطه ای در ایران است».

این افسربه ساندی تایمز گفته است که زیردریایی‌ها می توانند در ماموریت‌های دور، مدت زمان زیادی، در یک ناحیه بمانند و پیشتر تا پنجاه روز نیز بر روی آبها در یک محل مشغول گردآوری اطلاعات بوده‌اند، و زیردریایی همراه با نیروی انسانی آن می‌توانند یک هفته پی درپی درزیر آب نیز بمانند.

برپایه این گزارش هر زیر دریایی ۳۵ تا ۵۰ نیروی انسانی دارد و افسری در سطح داشتن اختیار برای صدور دستور شلیک موشک هسته‌ای، در هر زیر دریایی مستقراست.

ساندی تایمز این ادعا را نیز مطرح کرده که زیردریایی‌ها می توانند ماموران موساد را در نقاط مورد نیاز پیاده کنند.

نیروی دریایی اسرائیل کوچکترین نیروی ارتش اسرائیل است، و این کشور در طول دهه‌ها عمدتا به توان هوایی خود و قدرت جنگنده‌های این نیرو تکیه دارد.

اما مجهزشدن نیروی دریایی اسرائیل به زیردریایی‌هایی با توان هسته‌ای، این شاخه از ارتش این کشور را نیرومند کرده است.

اسرائیل سه زیردریایی ساخت آلمان را پس از دریافت آن، به انواع سامانه‌های مورد نظر خود مجهز کرد. این سه زیردریایی «دولفین»، «تکوما» (رستاخیز) و «لویاتان» (نهنگ) نام دارند.

فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران اخیرا درجریان چند رزمآیش دریایی گسترده درخلیج فارس، آب‌های عمان و شمال اقیانوس هند، نسبت به هرگونه تحرک نظامی علیه ایران هشدار شدید دادند.
XS
SM
MD
LG