لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

تعليق گفت‌وگوهای دو ائتلاف شيعه عراق و ابهام در نخست‌وزیری مالکی


گرو‌ه‌های شيعه بزرگ عراق گفت‌و گوهای خود بر سر تشکيل دولت جديد اين کشور را با ائتلاف شيعی دولت قانون، که رهبری آن بر عهده نوری مالکی نخست وزير عراق است، به دليل اصرار اين ائتلاف بر نخست وزير مجدد آقای مالکی، به حال تعليق در آوردند.

يک منبع مطلع در ائتلاف ملی به خبرگزاری دولتی کويت،کونا، گفت: «تا زمانی که دولت قانون بر نخست‌وزيری آقای مالکی در دولت جديد اصرار کند، ما گفت‌و‌گوها با آن را به حال تعليق در می‌آوريم. از رهبران اين ائتلاف می‌خواهيم هر چه زودتر فرد ديگری غير از آقای مالکی را نامزد پست رياست دولت کنند.»

اين در حالی است که ائتلاف آقای مالکی همچنان بر نخست وزيری او اصرار دارد.

تصميم ائتلاف ملی عراق به تعليق مذاکرات خود با ائتلاف دولت قانون، تشکيل دولت جديد عراق را بيش از پيش به تاخير اندازد. اکنون حدود پنج ماه است که از انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد اما رهبران عراقی به دليل اختلاف بر سر تعيين نخست وزير، نتوانستند گفت‌وگو های تشکيل دولت را به جايی برسانند.

اين در حالی است که آمريکا که در سال ۲۰۰۳ توانست در رأس ائتلافی بين ‌لمللی، رژيم سابق عراق را سرنگون کند، قصد دارد تا چند ماه آينده به عمليات نظامی خود در اين کشور پايان دهد.

از سويی خلا ناشی از تشکيل نشدن دولت جديد عراق، اين کشور را وارد گردونه جديدی از خشونت کرده است؛ به گونه‌ای که طبق اعلام نهادهای دولتی عراقی، شمار تلفات غير نظاميان در پی عمليات تروريستی در يک ماه اخير، بيشترين آمار ظرف دو سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

قصی السهيل از رهبران جريان صدر به خبرگزاری رويترز گفته است: «تمام طرف‌های ائتلاف ملی عراق اتفاق نظر دارند که اصرار مالکی برای نخست وزيری، بزرگترن مانع در تشکيل دولت جديد است.»

جريان صدر به رهبری مقتدی صدر و مجلس اعلای اسلامی عراق به رهبری عمار حکيم، دو رکن اصلی ائتلاف ملی عراق هستند.

ائتلاف دولت قانون که در رتبه دوم گروه‌های پيروز انتخابات پارلمانی عراق ايستاده است، ژوئن گذشته اتحاد با ائتلاف ملی عراق را که مرتبه سوم را به خود اختصاص داده، اعلام کرده بود. اين ائتلاف جديد، پيمان ملی عراق نام گرفت که ۱۵۹ کرسی از ۳۲۵ کرسی پارلمان را در اختيار دارد و برای اکثريت شدن به چهار کرسی ديگر نياز دارد.


در همین حال،‌حاچم الحسينی سخنگوی ائتلاف دولت قانون روز يکشنبه اعلام کرد که ائتلافش به اتحاد خود با ائتلاف ملی پايبند است اما در عين حال بر نخست وزيری آقای مالکی اصرار دارد چرا که عقيده دارد او توانسته در دوره رياست خود بر دولت، اعتماد مردم را جلب کند.

حيدر العبادی يکی ديگر از نمايندگان ائتلاف دولت قانون با ابراز تاسف از تصميم ائتلاف ملی ابراز تاسف کرد و گفت: «در حالی که مردم انتظار دارند گفت‌وگوها هر چه سريعتر برای تشکيل دولت نتيجه بدهد، فشار بر دولت قانون و تصميم بر تعليق گفت‌و‌گوها، اقدامی خطا است.»

اما حميد معله عضو ائتلاف ملی عراق گفت که نپذيرفتن علنی مالکی به عنوان نخست وزير اقدامی است برای تسريع در تشکيل دولت عراق.

او افزود چنانچه دولت قانون نامزدی غير از آقای مالکی برای اين سمت معرفی نکند، ائتلاف ملی با ديگر گروه‌ها وارد مذاکره خواهد شد.

احمد چلبی سياستمدار کهنه کار عراقی نیز اعلام کرده است که اتحاد ملی عراق، اتحادی پايدار است؛ اما در عين حال انجام مذاکرات ميان ائتلافش و ديگر گروه‌ها را وارد دانست.

او که يکشنبه در يک کنفرانس خبری سخن می‌گفت افزود: «ما پايبندی خود با اتحاد ملی به عنوان بزرگترين فراکسيون پارلمان را اعلام می‌کنيم اما در عين حال حاضر هستيم با گروه‌های ديگری که از خود نرمش نشان می‌دهند، وارد گفت‌و‌گو شويم.»

هفته گذشته مقتدی صدر با اياد علاوی رئيس ائتلاف العراقيه که از نيروهای سنی مذهب و سکولار عراق است، در دمشق پايتخت سوريه ديدار و گفت‌و ‌گو کرد. پس از اين ديدار دو طرف از نزديکی دیدگاه‌های خود گفته بودند. العراقيه با ۹۱ کرسی، بالاترين تعداد کرسی‌ها را در پارلمان عراق به دست آورده است.

از سويی تاخير پيش از اندازه در تشکيل دولت عراق بيم‌ها را نسبت به شعله‌ور شدن آتش خشونت‌های جديد در اين کشور زنده کرده است.

پس از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۵ که گفت‌و گوها بر سر تشکيل دولت بيش از پنج ماه به طول انجاميد، خشونت‌های طايفه‌ای عراق را فرا گرفت.

آمارهای دولتی که شامگاه شنبه صادر شد نشان از آن دارد که خشونت‌ها در ماه گذشته ميلادی (جولای) نسبت به ماه پيش از آن (ژوئن) دو برابر شده است. در ماه جولای ۳۹۶ نفر از غير نظاميان عراقی کشته شدند در حالی که اين آمار در ماه ژوئن ۲۰۴ نفر بود.
XS
SM
MD
LG