لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

ژاپن تحریم‌های مضاعفی را علیه ایران در دست بررسی دارد


اعضای کابینه ژاپن؛ در ردیف جلو؛ نخست وزیر، وزیر خارجه و سخنگوی کابینه
اعضای کابینه ژاپن؛ در ردیف جلو؛ نخست وزیر، وزیر خارجه و سخنگوی کابینه
دولت ژاپن روز سه‌شنبه همزمان با تصویب اجرای تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی اعلام کرد که محدودیت‌های تجاری یک‌جانبه‌ای را علاوه بر تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در دست بررسی دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یوشیتو سنگوکو، سخنگوی ارشد دولت ژاپن، روز سه‌شنبه با اعلام خبر تصویب اجرای بندهای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت در هیئت وزیران، افزود که تحریم‌های یکجانبه‌ای نیز در دستور کار دولت قرار دارد و نتیجه آن تا پایان ماه اوت اعلام خواهد شد.

آقای سنگوکو با تأکید بر اینکه لازم است ایران به خواست جامعه جهانی درباره برنامه‌های اتمی خود عمل کند افزود «ما براین باوریم که برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک مؤثر، موضوع تحریم‌ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد».

آنگونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده است بخشی از این تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی ۴۰ شخصیت حقیقی و حقوقی مرتبط با پرونده اتمی ایران می‌شوند.

شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئن چهارمین دور تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد و به دنبال آن آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا و استرالیا نیز تحریم‌های مضاعفی علیه ایران وضع کردند. تحریم‌های یکجانبه‌ای که با مخالفت روسیه و چین روبه‌رو شده است.

کشورهای غربی بر این باورند که تهران در پوشش برنامه‌های اتمی خود اهداف نظامی دنبال می‌کند، این در حالی است که ایران ضمن رد این اتهامات بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود تأکید کرده‌است.

تلاش آمریکا

اعلام موضع ژاپن در قبال تحریم‌های ایران، درست یک روز پیش از سفر رابرت آینهورن، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات، و دانیل گلاسر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تأمین مالی ترویسم و جرایم مالیاتی صورت گرفته است.

قرار است آقای آینهورن و هیئت همراه، که در کره جنوبی به ‌سر می‌برند، در دومین مرحله از سفر خود به کشورهای آسیایی وارد ژاپن شوند و انتظار می‌رود تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و فشار علیه کره شمالی، از محورهای اصلی مذاکرات دو طرف باشد.

آقای آیهورن روز دوشنبه در اولین مرحله از سفر آسیایی خود در سئول، ایران و کره شمالی را «بزرگترین خط برای امنیت کنترل تسلیحات در جهان» معرفی کرده بود.

این مقام ارشد آمریکایی با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی پکن و عدم همراهی کامل این کشور در موضوع هسته‌ای ایران، افزوده بود که «ما از چین می‌خواهیم که خود را در برابر تصمیمات جامعه جهانی علیه ایران مسئول بداند».

وی این «مسئولیت‌پذیری» را این گونه تفسیر کرده بود که «پکن باید با قطعنامه‌های شورای امنیت همراهی کند و از پایندی دیگر کشورهای به تحریم‌ها سوء استفاده نکند».

مقامات آمریکایی قرار است در اواخر ماه میلادی جاری به منظور ترغیب چین به پایبندی در اجرای قطعنامه های سازمان ملل به این کشور سفر کنند.

همچنین گفته می‌شود که قرار است در آینده‌‌ای نزدیک تیم دیگری از دیپلمات‌های آمریکایی به منظور ترغیب کشورهای خاورمیانه و آمریکای لاتین به پیروی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به این کشور ها سفر کنند.
XS
SM
MD
LG