لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

درگيری مرزی بین لبنان و اسرائيل تعدادی کشته برجای گذاشت


 انتقال یک سرباز مجروح اسرائیلی توسط نیروهای امداگر
انتقال یک سرباز مجروح اسرائیلی توسط نیروهای امداگر
نيروهای ارتش لبنان و ارتش اسرائيلی در نقطه صفر مرزی سه شنبه با يکديگر درگير شدند که در پی آن چهار لبنانی و يک درجه ارتش اسرائيل، کشته شدند. اين شدید ترين درگيری ميان دو طرف از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ بود.

حزب الله لبنان که از سوی سوريه و ايران پشتيبانی می شود و چهار سال پيش با اسرائيل جنگيده بود، وارد اين درگيری نشد.

به گزارش خبرگزاری ها، درگيری هنگامی آغاز شد که نيروهای اسرائيلی در حال نصب دوربين در منطقه صفر مرزی ميان روستای لبنانی العدسيه و شهرک اسرائيلی مسکافعام بودند.

طبق این گزارش ها، يک واحد از ارتش لبنان تلاش کرد مانع از قطع يک درخت در خاک لبنان توسط اسرائيلی ها شود که اين اقدام به درگيری ميان دو طرف انجاميد. در اين هنگام نیروهای اسرائيلی اقدام به شليک دو خمپاره به سوی شهرک العديسه کرد.

پس از آن يک هليکوپتر آپاچی ارتش اسرائيل اقدام به شليک دو موشک به سوی يک پايگاه ارتش لبنان کرد که درپی آن آن يک نفربر ارتش لبنان منهدم شد.

اما وزارت امور خارجه اسرائيل با متهم کردن دولت لبنان به عمل نکردن به قطعنامه سازمان ملل متحد که منجر به توقف جنگ سال ۲۰۰۶ شد اعلام کرد که در خصوص اين درگيری ها شکايتی به سازمان ملل ارده خواهد داد.

ارتش لبنان نیز در بيانيه ای اعلام کرد که يک واحد ارتش اسرائيل اقدام به عبوز از خط مرزی ميان اسرائيل و لبنان کرد و به رغم هشدارهای نيروهای سازمان ملل به مسير خود ادامه داد. از همين رو ارتش لبنان با سلاح های سبک و آرپی جی اقدام به مقابله با آن کرد.

اما ارتش اسرائيل مدعی است که در حال انجام فعاليت های روتين در خاک اسرائيل ميان ديوار امنيتی و خط مرزی مشخص شده از سوی سازمان ملل متحد بوده که مورد حمله ارتش لبنان قرار گرفت.

آندره تينيتی سخنگوی نيروهای حافظ صلح سازمان ملل که پس از جنگ ۳۳ روزه اسرائيل و حزب الله در جنوب لبنان مسقر شدند، با اعلام درگيری ميان ارتش های لبنان و اسرائيل در نقطه صفر مرزی، از دو طرف خواست خويشتندار باشند.

نيرويی تشکيل شده از ۱۳ هزار سرباز حافظ صلح سازمان ملل بنا بر قطعنامه شورای امنيت که ۱۴ آگوست ۲۰۰۶ صادر شد، وظيفه حفظ امنيت در منطقه جنوب لبنان را بر عهده دارد.

تهدید اسرائیل

در همین حال، اسرائيل تهديد کرده در صورت آغاز هر گونه جنگی، زير ساخت های لبنان را هدف قرار می دهد. اسرائيل می گويد که الله لبنان ۴۰ هزار موشک ميان برد و دوربرد در اختيار دارد. ارتش لبنان و حزب الله هم همواره بر آمادگی خود برای مقابله با هرگونه حمله اسرائيل تاکيد کرده اند.

اما به نظر نمی رسد که دو طرق قصد ادامه درگيری را داشته باشند. ژنرال گادی ازنکوت فرمانده نيروهای نظامی شمال اسرائيل در گفت گو با خبرنگاران، ادامه درگيری های سه شنبه را بعيد دانست. او گفت :«از فرماندهان بلند پايه ارتش لبنان درخواست هايی برای آتش بس دريافت کرديم.»

از سوی دیگر، ميشل سليمان رئيس جمهور، سعد حريری نخست وزير و نبيه بری رئيس پارلمان لبنان با صدور بيانيه های جداگانه ای، آن چه که اقدام ارتش اسرائيل در تجاوز به خاک لبنان خواندند را محکوم کردند.

شورای عالی دفاع لبنان در کاخ بعبدا دفتر رياست جمهوری اين کشور جلسه فوق العاده تشکيل داد و درگيری مناطق جنوبی را بررسی کرد.

همچنين سيل گفت و گوهای تلفنی ميان مقام های لبنانی و مسئولان ديگر کشورها و بررسی آخرين اوضاع لبنان به راه افتاده است. به رغم آرام شدن منطقه اما اوضاع همچنان متشنج است.

علی الشامی، وزير امور خارجه لبنان، سفرای پنج کشور عض دائم شورای امنيت و همچنين مايکل ويليامز نماينده ويژه دبير کل سازمان ملل را احضار و برای بحث آخرين تحولات نقطه مرزی لبنان با اسرائيل تشکيل جلسه داد. شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز برای بحث موضوع، جلسه فوق العاده تشکيل داد و در اين جلسه لبنان شکايتی عليه اسرائيل تقديم کرد.

آخرين درگيری ميان دو طرف در سال ۲۰۰۶ بود که پس از ربودن دو سرباز اسرائيلی در نقطه صفر مرزی توسط نيروهای حزب الله لبنان آغاز شد.

اين جنگ که ۳۳ روز به طول انجاميد، سر انجام با صدور قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنيت سازمان ملل پايان يافت. در اين جنگ ۱۲۰۰ لبنانی که اکثر آن ها از غير نظاميان و ۱۵۸ اسرائيلی که اکثر آن ها از نظاميان بودند، کشته شدند.
XS
SM
MD
LG